Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nettbruk av unge SETT ETIKKEN FØRST!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nettbruk av unge SETT ETIKKEN FØRST!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nettbruk av unge SETT ETIKKEN FØRST!
Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

2 Barnerettighetsorganisasjon
Arbeider for barns rett til deltakelse og til trygghet, og setter søkelyset på digitale arenaer Vår rolle er å drive informasjonsarbeid, utvikle ny kunnskap og være pådrivere at myndighetene innfrir barns rettigheter

3 Nye muligheter for elevmedvirkning?
Moderne og innovativ læring er ifølge SETTs program blant annet definert som: Hvordan få til økt elevmedvirkning i en digitalisert skolehverdag?

4 Innspill fra barn kan tyde på det!
Lag kampanjer i sosiale meder Bruk bilder framfor tekst Få oss til å bidra, ikke bare kom med enveiskommunikasjon Inspirer oss til forandring Bruk ungdoms egne referanser Bruk musikk Fortell hva som virker Bruk humor og kombiner det med det seriøse Appeller til følelser og fortell om enkelthistorier Vær engasjerende og bruk eksempler som de kjenner seg igjen i Rediger i Header & Footer under Insert fanen og trykk Apply to All 26 mai 2016

5 Referanse: Harry Shiers

6 Etikk Etikk, eller morallære, er den gren av filosofien som undersøker hva som er rett og hva som er galt, og som setter normer og prinsipper for riktig handling. Dersom man sier at noe er «uetisk» eller «umoralsk», mener man at det er i strid med visse moralnormer. Etikk – Filosofi: en innføring filosofi.no/etikk/ Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

7 Elever bidrag i trivselsarbeidet
Medvirkning som et fellesskapsprosjekt: Hva mener elever er rett og hva som er galt, og hva mener elever bør være normer og prinsipper for riktig handling. Og hvordan kan skoleledelse sørge for at det kan inngå i arbeidet med å skape bedre trivsel i skolen? Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

8 Områder for medvirkning
Hvordan de trives i klasserommet Hvordan de opplever de voksne sammen med elevene Hva er deres opplevelser av inkludering og ekskludering, og hvordan bidrar mobil- og nettbruk til å påvirke klassemiljøet Hva tenker elever regler, rutiner og praktisering/effekt av disse Komme med ideer til hvordan noe kan bli bedre Planlegge aktiviteter, opplegg eller tiltak som de tror vil skape bedre trivsel; tiltak de har tro på Gjennomføre aktiviteter eller opplegg for å bedre trivselen Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

9 Hva kan vi gjøre for å øke barns trivsel via nett
Barn vi har møtt understreker hvordan grupper digitale grupper blant elever i en klasse forsterker læring og at det kan forsterke trivsel. Barn mener at det er positivt at lærere er mer tilgjengelig Tjenester knyttet til skolen har økt tilgjengelighet, som for eksempel Skolehelsetjenesten Øke tilgang til gode informasjonssider og hjelpetjenester til barn og unge. Teknologien kan bringe nærhet til tjenester. MEN: gode systemer bygger på tillit og gode relasjoner: det er grunnlaget! Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

10 Vi må involvere for å avdekke:
Å plage, stenge ute og true Å utestenge, overse og synliggjøre Konflikter, «drama», rykter i skolemiljøet forsterkes i gruppene: det som skjer i skolen gir innhold til det som skjer i gruppene, hva som utspiller seg i gruppene påvirker trivsel i skolen skolemiljøet. Dette skjer uten at vi som voksne har innsyn. Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

11 Anonymitet Å gjemme seg bak fiktive identiteter kan trigge risikotaking «Mobbing skjer fordi man kan være anonym.» Hevn og trusler kan skje anonymt. Og ungdom vi har snakket med understreker at det er en tøffere tone på anonyme nettsteder Samtidig er det viktig å huske på verdien med anonymitet Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

12 Aggressiv språkbruk «Noen «hater» på nett.» «Man sier mer foran en skjerm enn ansikt til ansikt.» «Man kan skrive sårende ting – for eksempel bruke stygge kallenavn.» «De er snille på skolen, men de sier stygge ting på meldinger. De sletter meldingene, så foreldre ikke kan se det.» «Man kan gjøre utrolig mye rart fordi man ikke kjenner hverandre.» Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

13 Identitetstyveri Lav terskel for å gå inn på andres profiler Oppretter falske profiler på andres navn Liten kunnskap om at det ikke er lov Skaper en uoversiktlig situasjon for voksne: Vi vet ikke hvem som har utført handlingene og vi har heller ikke oversikt over unges kontaktflater. Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

14 Uante ringvirkninger Mange delinger kan forsterke et rykte, noe som ikke er sant kan oppfattes som det Flere tar del i å plage noen, spre rykter og normaliserer mobbing: «Like», kommentar og deling kan være med på å normalisere hets eller mobbing eller videresender bilder sendt i fortrolighet. Problemet vokser og blir større, og kan bli en belastning for klasse og skolemiljøet Konfliktsaker: Flere blir involvert, tar stilling og mobiliserer mellom parter i en konflikt Flere eksempler i Oslo: rask mobilisering til slåsskamper, unge i flere bydeler blir involvert i en episode Voksne kan «blåse opp» problemer, ifølge ungdom.

15 Gi barn innflytelse Vi må lytte til barns trivsel i skolen, inkludert det digitale Det må lages planer og settes av ressurser for å kunne sikre at barns medvirkning kommer inn i rutinene, og det barna vil inngå som en del av arbeidet for å sikre et godt læringsmiljø og trivsel i skolen. Redd Barna tilbyr materiell som tar opp barns nettbruk og som jobber med etikken på nett; målet er å skape en mer inkluderende og ansvarlig nettkultur. Det kan være verktøy som kan brukes som en del av arbeidet med å skape trivsel i skolen.

16 VÆR EN VENN PÅ NETT (1.-4. TRINN)

17 Amend presentation name in Footer and Apply to All
26 April 2016

18 Redd Barnas materiell Bygger på prinsipper om deltakelse og som inneholder gruppeøvelser Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

19 Medvirkning er mer enn teknikk
Positivt å ta i bruk tekniske muligheter for aktiv deltakelse, og vi har verktøy for å snakke om ansvar, grenser og respekt på nettet. MEN: Å sikre at barn medvirker og innflytelse i arbeid med trivsel og mer ansvarlig nettkultur forplikter skolen/lærere til å jobbe systematisk: -tiltak for at alle skal være med -inkludere det som skjer på digitale arenaer – selv om det er etter skoletid -en plan for å inkludere det barn sier i arbeidet med å øke barns trivsel i skolen, slik at elevene får reell innflytelse -Digitale tjenester må ha en forankring Nye muligheter for å styrke barns medvirkning, dersom bruken av teknologien brukes strategisk som en del av arbeidet med å styrke barns trivsel i skolen. Er det ikke det, er det risiko for at det bare blir en enkeltstående bra aktivitet. Amend presentation name in Footer and Apply to All 26 April 2016

20 Innspill: Utfordringer til skolen!
Øke elevers innflytelse i arbeidet for å styrke trivsel og samhold i skolen – og bygge videre på den sunne og positive nettkulturen Terp på kildekritikk Ha søkelyset på dannelse, etikk og regler Ha gode rutiner på plass for å forebygge og håndtere skadelig nettkultur og digital mobbing Gi elever en arena hvor de kan samtale om krenkelser og overgrep Samarbeid FAU, Elevrådet og skolen for å holde temaet, barns nettunivers, på dagsorden: Læring skjer over tid av personer barn har ett tillitsforhold til: Enkeltstående kampanjedager eller foredrag betyr lite


Laste ned ppt "Nettbruk av unge SETT ETIKKEN FØRST!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google