Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Krav til samtykke og informasjon.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Personopplysningsloven
Personopplysningsloven
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Arbeidsgivers behandling av personopplysninger Personopplysningsloven av 14.april 2000 nr. 31 (popplyl.)
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 8 9./11. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 6 26./28. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning, DRI 1010 Gruppeundervisning 2 2./4. feb 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig sektor DRI 1010 Gruppeundervisning 2 8./13. februar Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personopplysningslovens virkeområde og grunnleggende begreper Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt

Dagens tema Mer om innsyn – Utgangspunkt i offentlighetsloven 2006 – Forholdet mellom offhl og pol

Offentlighetsloven av 2006 Offentlighetsloven av 2006 Loven er ikke trådt i kraft Formål Virkeområde Innsyn i hva? – Ubetinget innsynsrett – Unntak: Taushetsplikt, skal unntas ”kan unntas” - meroffentlighet Hvordan?

Nye, personvernrelevante bestemmelser i offentleglova 2006 Gjenbruk: “kan brukast til eitkvart formål dersom ikkje anna lovgiving...”, § 7§ 7 – “Dette direktiv opretholder og griber på ingen måde ind i beskyttelsesniveauet for fysiske personer med hensyn til behandling af personoplysninger... “ – jf. PSI-direktivet art 1 nr 4 Viss rett til databaseinnsyn, § 9§ 9 Internett-publisering kan forskriftsreguleres, § 10§ 10 Rett til elektronisk kopi, § 30§ 30

Forholdet pol-offh. Ulikt virkeområde Begge gir rett til innsyn for allmennheten – pol. gir dessuten innsynsrett for den registrerte, – sml. partsinnsyn etter fvl Pol begrenser ikke lovbestemt innsynsrett, jf. pol § 6. Loven gjelder. pol § 6

Sensitive vs. taushetsbelagte opplysninger Sensitive – kasuistisk definisjon, visse opplysningstyper - pol § 2 nr 8 – skjerpet krav til rettslig grunnlag, pol § 9 – konsesjonsplikt, pol § 33 (- stat/kommune m hjemmel i “egen lov”, oppl. beh. “uoppfordret”) Taushetsplikt – funksjonell definisjon - “noens personlige forhold – fvl § 13 (m.fl.) – opplysningene kan ikke utleveres til allmennheten – de er uvedkommende Eksempler – Sensitivt og taushetsbelagt, eks. helseopplysninger – Sensitive, ikke taushetsbelagte: eks. lovbrudd i tjenesten “Det er heller ikke taushetsplikt for opplysninger om at tjenestemannen har begått en straffbar handling i tjenesten og hvilken reaksjon dette har medført (administrativ eller strafferettslig). Nærmere opplysninger om gjerningsmannens personlige egenskaper vil derimot være omfattet av taushetsplikten” (Lovavdelinges veileder s 62, jf.) – Taushetsbelagte, ikke sensitive: eks. økonomiske opplysninger

Lovavdelingens uttalelse “4.1 I punkt 2 og 3 ovenfor har vi kommet til følgende hovedkonklusjoner: Når det foreligger innsynsrett etter offentlighetsloven, følger det av personopplysningsloven § 6 første ledd at det skal gis innsyn uten at det er nødvendig å vurdere om vilkårene for behandling av personopplysninger i personopplysningsloven og i personverndirektivet er oppfylt. I slike tilfeller skal det altså gis innsyn også om dette eventuelt vil være i strid med våre folkerettslige forpliktelser etter direktivet. Hvis det ikke foreligger innsynsrett, men det er adgang til å utøve meroffentlighet, må det derimot i hvert enkelt tilfelle vurderes om det er forenlig med personverndirektivet å offentliggjøre personopplysninger fra et personregister eller ved hjelp av elektroniske hjelpemidler. Forvaltningen vil i slike tilfeller ikke ha adgang til å utøve meroffentlighet hvis ikke et av vilkårene for behandling av personopplysninger i personverndirektivet er oppfylt. Dette gjelder uavhengig av om det aktuelle dokumentet omfattes av hovedregelen i offentlighetsloven eller ikke.” pplysningsloven/3.html?id= pplysningsloven/3.html?id= Ny lov: rett til elektronisk kopi

Lovavdelingens konklusjoner Nedenfor følger en forholdsvis omfattende redegjørelse for Lovavdelingens syn. For oversiktens skyld vil vi allerede her peke på noen hovedkonklusjoner, som blir nærmere utdypet i det følgende: – Dokumenter underlagt innsynsrett etter offentlighetsloven: Etter personopplysningsloven § 6 første ledd skal det i disse tilfellene som utgangspunkt gis innsyn uten at det er nødvendig å vurdere om vilkårene for behandling av personopplysninger i personopplysningsloven eller personverndirektivet er oppfylt. Innsyn kan da også som utgangspunkt gis ved bruk av elektroniske hjelpemidler. Offentlighetsloven gir imidlertid ikke den enkelte noe krav på at dokumentene skal gjøres tilgjengelige for enhver over internett. Lovavdelingen antar på denne bakgrunn at personopplysningsloven gjelder dersom dokumentene legges ut på internett. – Utøvelse av meroffentlighet: I disse tilfellene må offentliggjøring av dokumenter fra et personregister eller ved hjelp av elektroniske hjelpemidler, oppfylle et vilkår i personopplysningsloven §§ 8 og 9. Forholdet til personverndirektivet må vurderes særskilt. – Datatilsynets adgang til å stille vilkår etter § 11: Lovavdelingen antar at Datatilsynet kan stille vilkår etter personopplysningsloven § 11 bare dersom utleggingen på nettet er i strid med personopplysningsloven §§ 8 eller 9 eller personverndirektivet artikkel 7 eller 8. – Utelatelse av fødselsnummer: Vi antar at personopplysningsloven § 8 i de fleste tilfeller vil være til hinder for å legge ut dokumenter på nettet dersom ikke opplysninger om fødselsnummer i dokumentet blir utelatt.

Til diskusjon - Vurdér innsynsbegjæring Eks. – Krav om innsyn i Lånekassens dokumenter om studenter i Oslo, med sikte på å etablere nett- tjeneste som tilbyr oversikt over studentenes studieprogresjon. Ber om e-postsvar. Vurder henvendelsen ifht. offhl 2006 og pol.

Til diskusjonen - offentleglova Virkeområde Innsynsrett? Aktuelle unntakshjemler? – Taushetsplikt? Innsynskravet Hvordan kan opplysningene utleveres?

Til diskusjonen - pol Berøringspunkter i pol som kan vurderes separat for aktørene: forvaltningen og den som krever innsyn – Pol § 11, jf. §§ 8,9 – grunnkravene. Rettslig grunnlag, kvalitet – Sikkerhet, § 13 – Informasjonsplikter, §§ 20, 21, 22 – Utlevering til utlandet, §§ 29,30

Kilder Lovavdelingens veileder i offhl 1970 Lovavdelingens veileder Lovavdelingens tolkingsuttalelse om pol § 6 Lovavdelingens tolkingsuttalelse Offentlighetsloven 2006 – Merknader i Ot.prp.nr Merknader i Ot.prp.nr Høring offentlighetsforskriften Viderebruksdirektivet