Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Tabeller av objekter Klassen ArrayList
14 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Datafiler og serialisering Tekstfiler Scanner-klassen Binær overføring av data Direkte tilgang til filinnholdet Serialisering LC191D Videregående programmering.
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Uke 8 - Mer om: Objekter, klasser og pekere
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
Unit testing Gruppe 2: Kjartan Haugen Jon Gunnar Bjørkmo
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Java 12 Mer filbehandling - skrive til fil HashMap Et større eksempel Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell Norske Bokstaver
Java 4 Mer om forgreninger While-løkker Ole Christian Lingjærde
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens.
Objektorientert programmering i PHP del 2
Java 14 Et eksempel fra bioinformatikk: analyse av biologiske sekvenser Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
IS-102 Klassedefinisjoner
Eiendomregister mars 2002 Arne Maus. import java.util.*; import inf101.*; /* Klasse med main() som starter hele programmet */ class EiendomsregisterMain.
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
C# for javaprogrammerere
En gang til!? .
Om Øvelse 7 Stoff relatert til øvelse 7 Generering av tilfeldige tall Bruk ting vi har lært før.
Filer Finne minste Finne Største Beregne gjennomsnitt Variabler Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 11 Applet’s Hva karakteriserer applet’sside.
Å lage sikre klasser Unntaksklassene i Java-API-et Unntakshåndtering i databasesammenheng try-catch-finally-setningen Trelagsarkitektur; egen databaseklasse.
Klassediagrammer II Klassen samler data og operasjoner i passe store enheter Klassen organiserer programdesig net.
Web-applikasjoner Prosjekt3 Logging Gruppe 9 Malik Muhammad Naeem Kevan Qureshi.
Introduksjon til Java 5.0. Hva er nytt i 5.0? Generiske typer For-løkke med iterator (for-hver løkke) Automatisk innpakking av primitive typer Metadata.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Objektorientert programmering
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 2 - kapittel 1 Hans F. Nordhaug (Ola Bø)
  Den perfekte julegaven til Javakoden din Johannes Brodwall Steria.
Java 11 Programmering med og uten objekter: hva er forskjellen?
OOT Seminar H-97 CORBA Praktisk del. Valg av ORB implementasjon n Har valgt å bruke Visigenic sin ORB implementsjon n ORB’en er 100% Java kodet n Bygger.
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
CORBA Noen hull som må fylles: ORB Object Adapters CORBA services IDL Factory Objects.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
Föreläsning 13 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Inläsning från fil Skriva till fil StringTokenizer Sortering.
INF1000 (Uke 14) Resten av eksamen H03 + del av V05 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B.
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
INF Objektorientert programmering
Programmering i Java versjon september 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Inf1000 (Uke 10) HashMap og ArrayList
INF1000 (Uke 4) Mer om forgreninger, While-løkker
XML og JDOM Helge Furuseth XML  XML = Extensible Markup Language Basert på SGML – Standard Generalized Markup Language  HTML =
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
Kapittel 10 Exceptions Handtering av exceptions Ein exception er eit objekt som representerer ein feil eller eit unntak Exceptions blir kasta av.
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
BilSalg klassedatastruktur Bil klassedatastruktur
BilSalg klassedatastruktur Bil klassedatastruktur
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object når de settes inn i en ArrayList eller andre generelle datastrukturer.

Forming / Casting  Alle objekter kan formes/castes til sin superklasse.  De kan også selvfølgelig castes tilbake etterpå.  Ingen informasjon går tapt i denne prosessen.

Spørsmål 1  Hva er Object?  Hvilke klasser arver Object?  Hvorfor står det ikke extends Object bak alle klasser.  Hvorfor trenges klassen Object?

Exceptions  En exception signaliserer at noe feil har skjedd.  Hvis man sørger for å fange en exception, kan programmet fortsette å kjøre selv om en exception blir kastet.  Dere har allerede sette mange exceptions (NullPointerException), men hva er det egentlig?

mer om Exceptions  Exception er en klasse som ligger i java.lang pakken.  Exception er superklassen som alle exceptions arver fra.  Navnet på klassen forteller vanligvis noe om hva som har skjedd.  Hvis man kan risikere at det kastes en Exception, må man enten kaste den videre eller fange den.

Å jakte på exceptions  Å jakte på unntak består av tre ting: Å prøve, å fange og å rydde opp etter seg etterpå.  I praksis foregår det slik: try{ Her skriver man koden som kan komme til å kaste noe. } catch(Exception e){ Det man gjør for å fange} finally{ Det som man vil gjøre uansett, for eksempel for å rydde opp.}

Nyttige Exceptions  IOException – skrive/lese feil  ArrayOutOfBound  NullPointerException  ClassNotFoundException

 public class GliPaaIsenException extends Exception{ public GliPaaIsenException(){ //Her skjer det ikke så mye } }

 public class Person{ private String navn; public Person(String nyttNavn){ navn = nyttNavn; } public void gaaTilGlos() throws GliPaaIsenException{ Random tilfeldig = new Random(); if(tilfeldig.nextBoolean()){ throw new GliPaaIsenException(); } } }

 public class Universitet{ public static void main(String[] args){ Person jeanine = new Person(”jeanine”); try{ jeanine.gaaTilGlos(); } catch(GliPaaIsenException feil){ System.out.println(”jeanine glei på isen”); } } }

Spørsmål 2  Hva er en Exception?  Hvordan fanger man en Exception?  Hvor fanger man Exceptions og hvor kaster man dem?  Hvorfor finnes det Exceptions? (Bortsett fra for å lage trøbbel for dere.)  I forbindelse med Exceptions snakker man om arv, hvorfor det?

StrømmerStrømmer InputStreamReader / OutputStreamWriter BOKSTAV BufferedReader / BufferedWriter LINJER BIT

Å lese fra en strøm  Du trenger noe å lese fra for eksempel: –System.in –File  Du må lage en BufferedReader of dermed også en InputStreamReader: –BufferedReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));

lese mer fra strøm  For å få til strømmer må man bruke klasser som arver Reader klassen.  Alle klasser som brukes ligger i pakken java.io  De vanligste brukte metodene i BufferedReader: –public String readLine();

Å skrive til strøm  Må bruke klasser som arver fra Writer klassen.  BufferedWriter bw = new BufferedWriter(new OutputStreamWriter(new File(”per.txt”)));  Her bruke man for eksempel write(String detManVilSkrive,int off,int lengde)

Spørsmål 3  Hva brukes strømmer til?  Hvilke to hovedtyper av strømmer finnes det?  Hvordan uttrykkes tastaturet i strømmer?  Hva er forskjellen mellom BufferedReader og InputStreamReader

Tips til øving 4  Ta en klasse om gangen.  Bruk APIen.  Klassene du lager i øving 4 vil du nok helt sikkert ha nytte av siden.  Deler av det som trenges kan finnes bak i boka.  Du tjener ingenting på ukritisk avskrift.