Kort om html Forelesning 5 - 9 feb 07. 2 Noen begreper i tilknytning til internett nettside (webside) (nesten=) hjemmeside = home page = betegnelse som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Advertisements

Bildet:
Publisering på internett
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Introduksjon til Internett
Rammer/Frames HTML II IT og læring IT20 4. november 2004.
Object - embed  Flash. Object - embed  QuickTime/mpeg 4 progressive nedlesning.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
IT-seksjonen 2005 Nettsøk, nettikette og kildekritikk Hva er internettet? Nettsøk Ta vare på adressene Litt om uønska vare Netikkette Kildekritikk.
Mars 2008 Ole Husby Nettlesere. Nettlesere finnes På Windows-PC-er på Mac’er på Linux på mobiltelefoner og forskjellige andre steder også.
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjon Er en viktig del, kanskje den viktigste del, av moderne databehandling Med det får vi tilgang til.
Kapittel 24 (Big Java 2.utg) Kommunikasjon i nettverk.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Koding/merking av tekst Uke 35
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Hyperlenker HTML IT20 oktobrt Egen serverFremmed server Intern kobling Lokal kobling Ekstern kobling.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Hvordan virker Internett
Hvorfor lære HTML og PHP
Grunnleggende tekstbehandling
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
Om Internett, World Wide Web, egen hjemmeside Ole Christian Rynning
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
1 Gruppeoppgaver - antirasistisk nettsted Visittkort / startside / indexside Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle førskolelærerfaglig.
”Bli kjent med data” Oppvarmingstimer Program for dagen (i) Hvor står vi? Hva er vi usikre på? Hva ønsker vi?
HTML. Dagens gang SQL opgaver fra sidst HTML Opgave i HTML Indhold i analyse dokument Tilbage melding på Systemdefinitioner Links HTML editor:
DRI 2020 Høst 13 Arild Jansen, AFIN Grunnleggende om Internett Temaer Hva er Internet(t)/ulike persepktiver på/forståelser av internet : Teknologisk, organisatorisk,
Dag 5: php Status Intro til php Include af menu til alle sider på site Besøgstæller Afstemning 19/ helf KEA.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DRI H Arild Jansen, AFIN Utviklingen av fritekstsystemer Hovedpunkter for forelesningen Litt repetisjon fra 2. time –Om støtteundervisning.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
HUMIT1731 Hypermedier XHTML II Uke 36b. HUMIT1731 uke36b Kåre A. Andersen 2 Noen hovedlinjer… Som tidligere sagt: Disse innledende forelesningene vil.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
IKT i KRL.
Universell utforming Rikke Julie Foss-Pedersen. 3 Universell utforming Tilgjengelighet for alle – mest mulig for flest mulig –Alle personer skal kunne.
Konventionel tekstformatering: Her har vi en overskrift fulgt af normal tekst Deskriptiv tekstformatering: Her har vi en overskrift fulgt af normal tekst.
Høgskolen i Oslo Lage nettsider Temaperiode 3 – FLU 2.år Eli Gjølstad - Mai 2007
Repetisjon Ole Christian Rynning. Administrasjon over konto Endre passord Classfronter
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
XML og JDOM Helge Furuseth XML  XML = Extensible Markup Language Basert på SGML – Standard Generalized Markup Language  HTML =
DRI1002-V04 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning og seminar uke3 Hovedpunktene i forelesningen Oversikt.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
DRI1002-V07 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning uke 3 Hovedpunktene på forelesningen Oversikt over kurset:
H VOR ER FILENE MINE ? J OBBE EKSTERNT Seksjon for digital kompetanse Personalopplæring HiO 2010.
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
DRI1002-V06 1. forelesning Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking 1. Forelesning uke3 Hovedpunktene på forelesningen Oversikt over kurset:
Se side 8-9. Kapittel 1: HTML5 og CSS Hyper Text Markup Language 1990-årene: Tim Berners-Lee ville strukturere tekster og lage klikkbare henvisninger på.
DRI 2020 Arild Jansen, AFIN Grunnleggende om Internett DRI 2020 – Høsten 2015 Temaer Hva er Internet(t) noen ulike perspektiver Hva er kommunikasjon Kort.
1 DRI 2020 Internet – fra TCP/IP til semantisk web Arkitektur –prinsipper –Litt mer om TCP/IP –Utviklingsfilosofien WWW – Hva er hemmeligheten Fra databaser.
Grunnleggende om Internett
Velkommen til denne interaktive oppgaven i Engelsk, IKT og Matematikk
Intro til WWW, HTML5 og CSS
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
AMHARISK በቤት ውስጥ የእሳት አደጋ መከላከያ brannvernforeningen.no.
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

Kort om html Forelesning feb 07

2 Noen begreper i tilknytning til internett nettside (webside) (nesten=) hjemmeside = home page = betegnelse som ofte benyttes for startside for flere nettsider nettsted (website) = hjemmeside med tilhørende sider = flere nettsider som hører sammen eks. nettstedet til Fagenhet for IKT. index.html = standardadresse for hovedfil i ei mappe (når ikke oppgitt filnavn html = Hypertext Markup Language = kode for nettside (hvilken tekst skal være overskrift osv) URL (Uniform Resource Locator) = nettadresse = internasjonalt unik adresse til en nettside – –ftp:// / / ftp:// / /<fil webserver = en datamaskin som benyttes til å lagre nettsider som skal være tilgjengelig for alle p å internett

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Dette er teksten som vises på skjermen

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten fet

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten kursiv

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten rød

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten overskrift nivå 1

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten overskrift nivå 2

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten overskrift nivå 3

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten et eget avsnitt slik at denne teksten kommer på linjen under og blir et nytt avsnitt

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen Nå blir teksten punkter slik at denne teksten kommer på linjen under og blir et nytt punkt

HTML-dokument Dette er teksten som vises i titlen

13 Valg av filnavn ved publisering på nett Filnavn tolkes av nettlesere p å mange språk, bruk derfor aldri æ, ø, å, mellomrom eller spesialtegn (f.eks ikke $) i navnet. Startsida (hovedsida) skal hete index.html (eventuelt index.htm ) NB! Editoren sørger ved lagring for at alle filer, f.eks. fila som du skal gi navnet index, automatisk får filetternavnet.html Av historiske grunner kan HTML-filer ha både.htm og.html som filetternavn. Hold deg til en av disse to mulighetene, og benytt helst.html

14 Det stilles følgende krav til den individuelle nettsiden som må være innfridd for at oppgaven godkjennes: Nettsiden publisert på studentnettverket HiO. Adressen vil være ~studentnr (alt etter tilden ~ fylles ut med brukernavnet ditt). Den individuelle nettsiden skal inneholde følgende elementer: –tekst (gjerne faglig innhold) –minst ett bilde eller en animasjon –fire typer lenker: »e-postlenke til egen e-postadresse ved HiO »lenke internt på nettsiden, f.eks. fra bunnen til toppen av en side, evt. en lenkebasert innholdsfortegnelse »minst en intern lenke til en annen side på ditt nettsted, dvs. i dette tilfellet lenke til fagoppgaven og eventuelt en annen nettside du utvikler på samme område »minst en ekstern lenke, dvs en lenke til et eksternt nettsted (f.eks. Krl-seksjonens nettsted eller annen ekstern lenke som er relevant for oppgavens problemstilling )