DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.

Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i offentlig sektor DRI
IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI
Kartlegging av automatiserte avgjørelser i offentlig forvaltning
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi?
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
DRI 1001 Oppsummering 2005 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI
DRI1001 h06 - Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer Veiledning til 1. obligatorisk oppgave Et datasystem kan defineres som [Ande89]: “Et.
DRI1001 h05 - Pensumseminar 24.aug Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar Om pensumseminaret og obligatoriske.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen 1 Automatisert saksbehandling og beslutningssystemer i forvaltningen Hva er saksbehandling og saksbehandlersystemer Beslutningsstøtte.
DRI1001 Høst 2015 Arild Jansen 1 Introduksjon til beslutningssystemer og automatisert saksbehandling i forvaltningen Litt mer om programmer og data Hva.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Digitaliseringsprogrammet Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
FINF- 4001, Forelesning Arild Jansen. AFIN 1 E-Forvaltningsreformer i praksis. Hvilke gevinster får vi? Tema : Fra visjoner til mål, resultater og effekter.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Elektronisk forvaltning og jus
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Automatisering av rettslige beslutninger
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Utskrift av presentasjonen:

DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger Forelesning (11): Eksempler på automatiserte beslutningssystemer i forvaltningen. Beslutningsstøtte og automatiserte beslutninger Konkret gjennomgang av to eksempler : Samordna opptak og Lånekassen Automatisering eller informatisering Pensumstoff Jansen, og Løvdal, (2012), Samordna opptak. Gevinster for hvem og hvordan. Kompendium , side 159 T. Fosse Refsdal , I. Cowan og A. B. Mjærum (2008), Fornyelse av Lånekassen – gevinster til fellesskapet. Kompendium , side 183 Kjos, Bård (red.): Innføring i Informasjonsteknologi, 2009. avsnitt 5-5.2 og 6-6.2 DRI1001 Arild Jansen

Eksempel: StudentWeb’ DRI 1001 Datasystemer og informasjonssystemer Arild Jansen Arild Jansen , AFIN, UiO DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger Eksempel: StudentWeb’ Alt beskrevet i naturlig språk, mye er ikke engang nedskrevet systematisk Universitetet som organisasjon sammen med de lover, instrukser osv. som gjelder denne virksomheten Lover, forskrifter beskrevet på i et lovspråks- form, dvs. i en et “kvasiformell” naturlig språk Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo ++ Organisasjon Rammer for systemet Informasjonssystem Rutiner, prosedyrer, handlingsregler og opplysningstyper beskriver I naturligspråk, lovspråk og ev. Pseudo-kode. De formaliserte deler av dette regelverket , retningslinjer Datasystem = formaliserbar del StudentWeb Både handlingsregler og formaliserte opplysninger (datatyper) beskrivet formelt i programmeringsspråk mm Programsstemet dere kan bruke DRI1001 Høst 2014 Arild Jansen

Formalisering og datamaskinprogrammer Datamaskiner skal utføre nøyaktig det som da(maskin)programmet gir instrukser om å gjøre (og bare det, heldigvis) Forutsetter at instruksjonene er entydige Forutsetter at dataene kan tolkes entydig Forutsetter at det ikke er feil i programmer eller data Vi må derfor formulere instruksjoner på en formalisert form, dvs. følge fastsatte regler og formater som er definert i et programmeringsspråk . Vi må fortelle datamaskinen hvilket språk vi faktisk bruker i en gitt situasjon Vi må «mate inn» data nøyaktig slik det aktuelle dataprogrammet forutsetter at dataene skal angis DRI1001 Høst 2014 Arild Jansen

IKT-baserte fagsystemer i forvaltningen Knyttet til den enkelte etats spesielle saksområde Hjemlet i særlov(er) med forskrifter og annet regelverk Eks: Lånekassa, trygdesystemer, skatt – og ligning, SO, Studentweb Et fagsystem skiller seg fra ”vanlige” kontorstøtte-systemer ved at de hjemlet i og basert på et spesifikt regelverk Et IKT –basert fagsystem vil (som oftest) ha formalisert og helt eller delvis automatisert en eller flere rettsregler. Beslutningsstøtte innebærer at saksbehandler fatter avgjørelse, basert på data og forslag til beslutninger fra fagsystemet Automatisering innebærer at fagsystem fatter en avgjørelse uten at noen saksbehandler er (direkte) involvert Et fagsystem skiller seg fra administrative systemer (Økonomi, lønn, arkiv) ved at de hjemlet i og basert på et spesifikt regelverk (særlover)

DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger Hva er saksbehandling En prosess som utføres for å behandle saker på vegne av en virksomhet og som leder fram til en autorisert beslutning Består ofte av mottak og klargjøring av en søknad, innsamling av informasjon, dvs. opplysninger om faktiske forhold (”fakta”) og annen type informasjon, vurderinger, vedtak (jf komp. side 115) Saksbehandling består i å behandle informasjon, bruke lover og regler, følge prosedyrer, kommunisere med aktører som saken gjelder, Saksbehandling skjer (som regel) i henhold til en/flere særlover Som oftest en lovpålagt framgangsmåte for å ta en beslutning i en konkret sak, f eks byggesøknad etter Plan- og bygningsloven. Alltid lov/forskrifts-regler som styrer beslutningsprosessene (vedtak)

Ulike ”nivåer” i elektronisk saksbehandling DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger Ulike ”nivåer” i elektronisk saksbehandling Støtte til tekstbehandling, arkiv- og dokumenthåndtering Saksbehandlingen skjer da manuelt, men alle dokumenter som produseres er elektroniske Støtte til korrekt framgangsmåte (saksgang) i arbeidet (arbeidsflytfunksjoner) Eks : Byggesaksbehandling: http://www.stavanger.kommune.no/lei/gen_mottak.nsf/SVGbyggesak?openform Søkeren kan lettere holdes orientert om framdriften i saken Beslutnings(støtte)system Systemet bistår saksbehandler i å ta en beslutning i henhold til regelverk Eks: Tyngre skattesaker, utenlandske søkere til norske læresteder Beslutningssystem En applikasjon som tar en beslutning etter gitte kriterier, som er basert på rettsregler som er representert i form av programkode. Eks., forenklet ligning SO’s opptakssystem, lånekassa søknadsrutine bostøtte osv, Dette er ofte fagsystemet

Hva slags informasjonssystemer egner seg til automatisering ? Rene «informerende» datasystemer (primært en-veis informasjons-formidling, f eks. DIFI nettsider) Interaktive (to-veis kommunikasjon), f eks. informasjons- og hjelpetjenester på alle nettsider) Intern-adm. systemer (lønn, økonomistyring, arkiv…) Registre og databasesystemer (Folkeregisteret, Matrikkelen, …) Fagsystemer: Beslutnings(støtte)-systemer knyttet til spesifikt regelverk, f eks. Skatteberegning, NAV, Lånekassa, Samordna opptak,..) Hva med sosiale medier som Facebook, Twitter- kan de automatiseres ?? JA JA JA, i stor grad JA, men ikke kvalitetssikring av opplysningene JA, så langt vi kan formaliserer opplysninger og beslutningsreglene

Ulike ”nivåer” i elektronisk saksbehandling DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger Ulike ”nivåer” i elektronisk saksbehandling Støtte til tekstbehandling, arkiv- og dokumenthåndtering Saksbehandlingen skjer da manuelt, men alle dokumenter som produseres er elektroniske Støtte til korrekt framgangsmåte (saksgang) i arbeidet (arbeidsflytfunksjoner) Eks : Byggesaksbehandling: http://www.stavanger.kommune.no/lei/gen_mottak.nsf/SVGbyggesak?openform Søkeren kan lettere holdes orientert om framdriften i saken Beslutnings(støtte)system Systemet bistår saksbehandler i å ta en beslutning i henhold til regelverk Eks: Tyngre skattesaker, utenlandske søkere til norske læresteder Beslutningssystem En applikasjon som tar en beslutning etter gitte kriterier, som er basert på rettsregler som er representert i form av programkode. Eks., forenklet ligning SO’s opptakssystem, lånekassa søknadsrutine bostøtte osv, Dette er ofte fagsystemet

Automatiserte beslutninger en forenklet skisse Systemet mottar opplysninger (f eks. i en søknad) i på en standardisert form (ofte gjennom elektronisk skjema) Journalføring og arkivering skjer automatisk Data innhentes fra andre databaser ut i fra søknadens karakter Dataene kontrolleres for mulige feil/mangler så langt dette kan gjøres automatisk Data sammenstilles og behandles av en programrutine som er basert på en transformert programkode Beslutningen sendes til den/de det angår (med informasjon av beslutningen kan påklages med mer) samt til arkivet i forvaltningsorganet Etter avsluttet behandling avskrives og arkiveres

Eks : Fornyelse av Lånekassa. Hvordan og hvem får gevinstene? Målet for endringene : Bedre informasjonsformidling Mer effektiv og raskere saksbehandling Fleksibilitet for «kundene» (studenter med flere) Sikkerhet, pålitelighet, likebehandling og forhindre misbruk Fornyelsen har bestått i Endringer i regelverk og saksbehandlingsrutiner Utvikling av nye IKT-løsninger Innhenting av opplysninger fra ulike eksterne registre : Folkeregisteret/skatteetaten, Lærestedene , Nav ?, .. Brukerne trenger bare oppgi noen få opplysninger Hva er fordeler og ulemper ved dette ??

Eksempel 1 : behandling av studielån (NB: Gammel, forenklet skisse som ikke er korrrekt i dag) WEB/ Front end Sentral database m/data fra lærestedene Skatte- direktoratets m/kontonur + fødselsnr LIS LKs bank- forbindelse Kundens bank- Kontroll av opptak og betalt semester- avgift Søknad med kontonr Betalings- oppdrag 1 2 3 7 8 KUNDE E-post om at vedtak er fattet og kan leses på WEB 4 5 Kunden leser vedtak og underskriver låneavtale og Gjeldsbrev 6 m/kontonr + Vedtak Dette er fagsystemet DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen

Gevinstene ved nettbasert søknadsprosess og automatisert saksbehandling Bedre tilgjengelighet og informasjon til søkeren Bedre kvalitet på data (opplysninger) – kan kontrolleres av søkeren Likebehandling : samme datagrunnlag og beslutningskriterier uansett hvor søknaden behandles Raskere saksbehandling, både hos brukeren og i lånekassen Effektivitet Fleksibilitet – sett fra brukerens Økt sikkerhet DRI1001 Arild Jansen

Eksempel 2 :Opptak til høgre utdanning Søkeren logger seg in på http://www.samordnaopptak.no/info/ Søkeren fylles inn nødvendige opplysninger Søkerens opplysninger inn i registreringsdatabasen Søkerens vitnemål hentes fra Nasjonal vitnemålsdatadatabasen Opptaksbehandlingen skjer (langt på vei automatisert) ved det aktuelle lærestedet (1. prioritet), basert på lærestedet opptakskriterier Tilbud om opptak sendes til søkeren Hvis søkeren aksepterer tilbudet , overføres opplysninger om søkeren til det aktuelle lærestedet DRI1001 Arild Jansen

Samordna opptak - Grunnmodellen DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger Juskurs 13.02.2008 Arild Jansen , AFIN, UiO Samordna opptak - Grunnmodellen Fagsystemet består her av flere moduler SO sentraldatabase, Registreringsdatabasen, Nasjonal vitnemålsdatabase Lokalt opptaks System Lokalt opptaks System UNINETT Universitetet i Oslo Lokalt opptaks System 14 14

Samordna opptak - fra kaos til automatisert opptak Bakgrunn og hovedidéer for Samordna opptak Ett søknadsskjema – en saksbehandling og ett tilbud Felles- samordnet sentral og desentralisert opptaksmodell Tilrettelegge for (nær) automatisert opptak Fleksibel modell som takler politiske reformer i utdanningssektoren Rettslige utfordringer Samordning av regelverket Tilrettelegge for automatiserte fortolkninger og beslutninger Tekniske hovedutfordringer Bygge ut en teknisk infrastruktur som understøtter samarbeid og fleksibilitet i saksbehandlertildeling Koding av opptaksregelverk - delautomatisering av saksbehandling Koding og automatisert kontroll av elektroniske vitnemål fra vider.g skole DRI1001 Arild Jansen

Lånekassa og samordnet opptak som en langvarig reformprosess DRI1001 Arild Jansen

Elektronisk saksbehandling: automatisering eller informatisering (forenklet)? Erstatte menneskelige arbeid (utføring og kontroll) med maskiner Behandlingen skjer på grunnlag av formaliserte data, hvor de underliggende opplysninger er kodet etter gitte standarder Eks Lånekassen (LK) og Samordna opptak (SO) beslutningssystemer, hvor vedtaket er 100% maskinelt. Informatisering : Utnytte teknologien positive egenskaper til effektiv og forutsigbar informasjonsbehandling , men kan la menneskene foreta endelige vurderinger og ha styring og kontroll der dette er ønskelig Utnytter også muligheten til å produsere nye data om prosessene og resultatet i saksbehandlingen, slik at en kan styrke grunnlaget for økt politisk styring og kontroll Eks: LK’s og SO systemer brukes også å lage statistikker, som oversikt over antall innvilgede søknader, hvilke kriterier som er anvendt etc. Dette kan f eks, danne grunnlag for å vurdere om regelverket fungerer etter hensikten DRI1001 Arild Jansen

Oppsummering Elektronisk saksbehandling er en viktig del av forvaltningens bruk av IKT Slik bruk må bidra til å styrke, og ikke svekke rettsikkerheten og offentligheten Innføring av elektronisk saksbehandling er krevende , både teknisk og organisatorisk Ulike former for elektronisk saksbehandling Dokumenthåndtering Arbeidsflytfunksjoner Beslutningsstøtte Automatiserte beslutninger Forskjellen mellom automatisering og informatisering ved at IKT kan også bidra til å frambringe ny informasjon DRI1001 Arild Jansen