BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
utnytte ledg rom/medløpspasning
Advertisements

CSK G02 Foreldremøte Tirsdag 29.april 2014
RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Varegg Nordnes Guttelagene & -91.
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Sonemodell AFK.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Sonemodell AFK.
Lagoppstilling (förutom 2 sista åren)
Dagsorden / Innhold: Lagoppstilling
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Jenter 1995/1996 Sesongen 2011.
Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
Dommerens plassering og bevegelse
11er teori.
Hinna Fotball Gutter 8 år
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Bjørn Hansen Trenerkurs Oppdal, 21 januar 2006
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Forledremøte G13 Tysdag 25. jan.. Tema for kvelden Mål for sesongen Treningar Vinterserien Serien Turneringar Informasjon gjennom sesongen.
Foreldremøte Foreldrerollen i MIF!
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim.  På klubbhus(30 min):  Nyheter  Formasjoner og småspill teori  Ordet åpent erfaringer til nå:  Fornøyd med.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
2. februar 2016 Foreldremøte for J15 og J17 fotball Sesongopplegget for 2016.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
BANDY AVDELINGEN Skøytetrening Forslag til skøyteøvelser som kan benyttes eksempelvis ved første trening på rink eller stor bane: 1.Ta fart og gli. Pararlelle.
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Hinna Gutt 10 år. AGENDA 1.Oppsummering høst sesongen 2.Trenerteamet og ansvarlige rundt laget 3.Forventninger til trening og kamp 4.Påminnelse om spillestil.
Hdhd En blå tråd, del to. Fra14 årslag og oppover. Rollekrav/kravspesifikasjon;
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Klubben for alle med fotball i sitt hjerte!
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Trener tips 10 bud, spillestil, hospitering, læremomenter og nominering sone/krets Sist oppdatert 11. November 2013 Utdrag fra Sportsplan.
Infomøte Agenda Kick-off Amfi - medlemskort Dugnader Kamp- og dommeroppsett Mottak av andre lag Sport og organisering barnefotball Prøving av tøy.
Kråkerøy junior sesongen Sportslige planer og opplegg.
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
SPILLERUTVIKLING Løvenstad 2013
”blir´u med å spille fotball?”
Foreldrevettregler Som foresatte og foreldre kan du bidra til å gjøre barnefotballen til en opplevelse for barna. Her er noen huskeregler: Møt opp til.
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Utskrift av presentasjonen:

BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008 Ole Bjørn Edner (sportssjef)

Barnefotball Norges Fotballforbunds visjon er: Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle! Røa ILs visjon: Alle barn, ungdom (og foreldre) i Røaland gis muligheter til fotballglede, muligheter og utfordringer. Mål: Røa Il skal ha lag på alle alderstrinn som drives godt Røa IL skal ha lag som gir sportslig utvikling og utfordringer på alle alderstrinn Røa IL skal ha lag i øverste (eller nest øverste) divisjon på alle alderstrinn

Barnefotball Verdier som skal ligge i bunn : GLAD RØA ! Glede og humør skal være utgangspunktet for alt vi driver med på og utenfor banen. Langsiktig jobbing med spillere og støtteapparat skal prege oss. Aksepterende vil si at vi skal akseptere at alle ikke er like og har de samme meninger Dynamite girls er merkenavnet

Barnefotball GLAD RØA. Redelighet og ærlighet skal prege en røaspiller Øvelse gjør mester er et motto som skal prege oss Annerledes. Vi ønsker å være kreative for å finne løsninger som er utradisjonelle og annerledes enn A-4 modellen. Ved å sette sammen forbokstavene i våre verdier får vi: GLAD RØA. Dette skal prege oss på vei mot målene. (Følgende tre sider er en suksesshistorie fra Røa IL):

DYNAMITE GIRLS Historikk: Røa IL: Idrettslag fra 1900 med tradisjon for ski, bandy og herrefotball i 4. og 5. divisjon Oppstart jentefotball 1983 mot styrets vurdering 1976 årgangen vinner mye: kretsmesterskap, Adidas cup, Dana cup, Norway cup som jr i 1994 Begynner seniorfotball i 4. div 1994 Kjemper mot VIF i 1. divisjon 2000 Toppserien fra 2001 med plass nr 7, 4, 4 og 1

DYNAMITE GIRLS RØA DAMELAGS HOVEDREGLER FOR ANGREPSSPILL Utgangspunkt er 4:3.3 Se alltid om du kan slå ballen direkte i bakrom, dernest opp på midtspiss eller indreløper i mellomrommet Før ballen framover når du ikke er presset Spill pasninger framover – helst diagonalt foran medspiller i bevegelse Løp for å være spillbar når du ikke har ballen – helst forover når medspiller har kontroll og kan spille forover Hold full bredde på angrepssida, skjær inn fra motsatt side for mulige gjennombrudd Vend med ballen hvis du kan, spill støtte når du må Ved innlegg slås helst raske innlegg på tvers bak forsvaret (ikke til keeper) 45 grader ut når ballfører kommer nærme mål og det er forsvarsspillere nærme mål Bevegelse foran mål ved innlegg rykk foran motspillerne motsatt kantspiss eller midtspiss angriper rom ved første stolpe indreløperne kommer inn i feltet bakfra søk ny posisjon hvis du er ved nærmeste stolpe og det ikke har kommet innlegg Ikke stress i avslutningene – du har som regel bedre tid enn du tror. Sikt på et hjørne eller over keeper, presisjon er viktigere enn kraft!

DYNAMITE GIRLS RØA DAMELAGS HOVEDREGLER FOR FORSVARSSPILL Når vi angriper skal laget være samlet og 2 eller 3 fra bakre ledd skal markere motstandernes spisser Den som har mistet ballen skal prøve å vinne den tilbake først eller bli den første som presser motstanderen Løp mens ballen går, førsteforsvarer sjekker motstanderens førstetouch og takler eller presser mot 2.forsvarer – innover i angreps- og midtbanesonen, utover i forsvarssonen Laget skal ha 3 presseledd. Avstanden mellom pressleddene skal være 15-20 meter, avstanden mellom hver spiller i leddet 8-10 meter, nærmere jo nærmere vi er eget mål. Når motstander har ballkontroll på midtbanen og det ikke er press på ballfører, skal bakre ledd trekke seg på linje bakover til skuddhold (ca 20 meter) Når motstanderen angriper på siden kan sideback gå fram og presse, de øvrige i forsvarsleddet sideforskyver Når motstanderen angriper i midten skal nærmeste midtstopper fram og presse – senest på skuddhold (ca 20 meter). Sidebackene sikrer bak og komprimerer Ved innlegg og dødball, markeres motspillerne foran mål. Vær først på ballen og klarer!

DYNAMITE GIRLS

Barnefotball NFF sier: Spilleren skal være med å velge ut fra egne ønsker og behov Talentene skal også tas vare på (treningshverdagen og konkurransetilbudet skal legges til rette for at disse får optimale utviklingsmuligheter) Klubbene bør gi utvidet tilbud til de som vil øve mer, gjerne gjennom hele året Det må øves i store mengder fra barnealderen av slik en fiolin- eller pianospiller gjør Jo nærmere spillerne kommer toppnivå, må man i større grad tenke enkeltspiller enn lag

Ungdomsfotball Observasjoner for yngre spillere fra Røa: Spillere møter ikke opp på kretstiltak Spillere gir ikke beskjeder når de ikke møter på egne treninger Spillere prioriterer tennis, ski, basket m.m. fordi ”det er tvunget frammøte” Spillere/trenere har ikke tilstrekkelig forståelse for at ”øvelse gjør mester” Spillere har mangelfulle ferdigheter: Innside spark, vristspark, skudd, heading, mottak Fysikk hurtighet, styrke, kondisjon 5. Spillere har ikke taktiske kunnskaper (Jf hovedregler for angreps- og forsvarsspill)

Barnefotball Forslag til tiltak: Still krav til spillere om: Frammøte minst to ganger pr uke (helst faste dager) + kamp Riktig fotballantrekk Alle skal gi beskjed hvis de ikke kommer 2. Krav til trening Trenerne har et fornuftig opplegg som gir aktivitet og kan vise teknikk (ha med eldre spiller) Nødv treningsutstyr (minst like mange baller som spillere) Trening og spill bør ha bakgrunn i en klar strategi (forsv og angrep) 3. Talentfulle spillere kan hospitere på høyere lag i trening og kamp (trener/lagleder bør motivere til det)

Barnefotball Fellesutstyr på treninger: Fotball til alle, med luft Kjegler nok Vester for å skille lag Mål Dette er det aller mest nødvendige I tillegg skal lagene ha ” stiger” for å øve på fotarbeid førstehjelpskoffert

Barnefotball Definisjon på fotballferdighet: Å gjøre riktige valg og utføre handlingen på en god måte for å skape fordel for eget lag. I tillegg til den individuelle ferdigheten kommer: Relasjonell ferdighet (samhandling) Strukturell ferdighet (lagorganisering og retningslinjer for spillet)

Barnefotball Hva er fotball og hva skal vi trene på? (Sagt enkelt) Fotball går ut på å føre eller spille ballen til hverandre og skyte den i mål. Da må vi i første omgang øve på å Føre ballen Spille ballen til hverandre Skyte ballen i mål. Siden det andre laget også forsøker å score, må vi også prøve å forhindre at det andre laget scorer, altså øve på forsvarsspill. God folkeskikk – fair play! Røa skal være et godt lag å spille på, spille mot og være dommer for Alle på laget er like mye verdt (nulltoleranse mot mobbing og diskriminering)

Barnefotball Utgangspunkt for laget bør være Nils Arne Eggens ”godfotteori”: Et lag er viktigere enn enkeltspilleren Dyrk spisskompetanse Sett sammen relasjonelle ferdigheter Spill for å gjøre de andre gode Summen av lagets prestasjon blir større enn summen av ferdighetene til hver enkelt

Barnefotball Ordinær treningsøkt: Oppvarming med ball med diverse tekniske øvelser (diverse typer ballføring og –finting) Pasninger 2 og 2 eller 3 og 3 Uttøyning Avslutninger Spill!!!

Barnefotball Hva er fotball og hva skal vi trene på? (Sagt enkelt) Fotball går ut på å føre eller spille ballen til hverandre og skyte den i mål. Da må vi i første omgang øve på å Føre ballen Spille ballen til hverandre Skyte ballen i mål. Siden det andre laget også forsøker å score, må vi også prøve å forhindre at det andre laget scorer, altså øve på forsvarsspill.

Barne-fotball