Lokalisering og betjening av greiner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
11 SP IceSport Beskrivelse og egenskaper. 22 SP IceSport SP IceSport – Et NYTT nordisk piggfritt vinterdekk i toppklasse “Ice Grip Technology” med 3-dimensjonalt.
Advertisements

Wyndor med variasjoner Ethvert LP problem vil falle i en av følgende kategorier: 1. Problemet har en (eller flere) optimalløsninger 2. Problemet har ingen.
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og maksimum bipartitt matching Jon Marius Venstad Redigert og forelest av Gleb Sizov.
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Sikreste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger står en overfor ønsket om å finne sikreste kjørerute fra et gitt startpunkt til et ønsket.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Lokalisering av mobilmaster. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 NetVik strever med å fullføre sin utbygging av UTMS nettet sitt. I Glemnes kommune er.
Lokalisering og max totalavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprette 3 konkurrerende utsalg.
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst totalavstand.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering av transformatorstasjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nistad Kraft skal levere kraft til 8 nye boligfelt, og mottakertransformatorene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Dekningsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Managerial Decision Modeling
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Wyndor with variations
Dette er en automatisk presentasjon
Øvingsforelesning 9 - Børge Rødsjø
Kap 10 Graf.
INF 295 Forelesning 16 - kap 9 Minimalt spenntre og korteste vei i grafer Hans Fredrik Nordhaug (Ola Bø)
Derfor ble det brudd - pensjon Innledning på lokale tariffkonferanser mai 2006.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Innhold NVDB123 Hurtigvegnett og hurtigdata Hva er det ?
SuperOffice CRM Visma Global
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Operasjonsanalytiske emner Heltallsvariabler og binærvariabler Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 6 Integer Linear Programming.
Operasjonsanalytiske emner
Utskrift av presentasjonen:

Lokalisering og betjening av greiner

LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette en del veistasjoner. En veistasjon kan kun ha ansvaret for veier direkte knyttet til noden. Men ingen stasjon kan ha ansvaret for mer enn 3 veier. Å opprette og drive en veistasjon vil koste det samme uansett i hvilken node den opprettes. Mista ønsker lavest mulig kostnad, men må samtidig vedlikeholde alle veiene. Lokalisering og betjening av greiner

LOG530 Distribusjonsplanlegging 3 3 Beslutningsvariabler: Lokalisering og betjening av greiner Merk at både U i og X ij er binærvariabler. n Antall noder N Mengden noder N = {1, 2, …, n} b ij Angir om det er direkte forbindelse mellom node i og j b ij  {0,1} ; i  {N}; j  {N} Q Antall veier en veistasjon kan betjene UiUiUiUi Angir om det opprettes en veistasjon i node i U i  {0,1} ; i  {N} X ij Angir om stasjon i node i har ansvar for veien til node j X ij  {0,1} ; i  {N}; j  {N}

LOG530 Distribusjonsplanlegging 4 4 Målfunksjon: Lokalisering og betjening av greiner Mista minimerer kostnadene ved å opprette så få veistasjoner som mulig. 21 ‑ 1 En ønsker å opprette så få veistasjoner som mulig.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 5 5 Restriksjoner: Lokalisering og betjening av greiner 21 ‑ 2 Antall greiner som betjenes fra en node kan ikke overstige kapasiteten til veistasjonen.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 6 6 Restriksjoner: Lokalisering og betjening av greiner En veistasjon som betjener X ij vil også betjene X ji. 21 ‑ 3 Alle greinene i nettverket må betjenes.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 7 7 Lokalisering og betjening av greiner

LOG530 Distribusjonsplanlegging 8 8 Beslutningsvariabler: Lokalisering og betjening av greiner Merk at både U i og X ij er binærvariabler. n Antall noder N Mengden noder N = {1, 2, …, n} G Mengden av greiner mellom nodene Q Antall veier en veistasjon kan betjene UiUiUiUi Angir om det opprettes en veistasjon i node i U i  {0,1} ; i  {N} X ij Angir om stasjon i node i har ansvar for veien til node j X ij  {0,1} ; (i,j)  {G}

LOG530 Distribusjonsplanlegging 9 9 Målfunksjon: Lokalisering og betjening av greiner Mista minimerer kostnadene ved å opprette så få veistasjoner som mulig. 21 ‑ 4 En ønsker å opprette så få veistasjoner som mulig.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 10 Restriksjoner: Lokalisering og betjening av greiner 21 ‑ 5 Antall greiner som betjenes fra en node kan ikke overstige kapasiteten til veistasjonen.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 11 Restriksjoner: Lokalisering og betjening av greiner En veistasjon som betjener X ij vil også betjene X ji. 21 ‑ 6 Alle greinene i nettverket må betjenes i minst en retning minst én gang.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 12 Lokalisering og betjening av greiner Det finnes alternative løsninger. Du kan prøve å finne slike ved å benytte følgende metode: Max U 1 + U 4 + U 9 (de noder som ikke har stasjon nå)  U i  U* (U* = 6, minste antall stasjoner) Du vil da finne en løsning som inneholder stasjoner i nye noder, uten at antall stasjoner øker. Det finnes alternative løsninger. Du kan prøve å finne slike ved å benytte følgende metode: Max U 1 + U 4 + U 9 (de noder som ikke har stasjon nå)  U i  U* (U* = 6, minste antall stasjoner) Du vil da finne en løsning som inneholder stasjoner i nye noder, uten at antall stasjoner øker.