1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Guard Tour System Grafisk program for dokumentasjon og presentasjon av
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Opplæring: Datamaskiner
Innføring i 4.0 Av Morten Pedersen HiT.
Filbehandling (Kapittel 8)
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Hva gjør et operativsystem?
Skaperen, ordneren og danseren
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
med Microsoft PowerPoint
Funksjon PLS program uavhengig IO Diagnose/Feilsøking
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Introduksjon til Java-scripting.
IS-102 Klassedefinisjoner
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
INF150 Programmering mandag 11.9
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
In 102 – Innføring i informasjonsbehandling Tekstbehandling forelesning V2005 Ola Bø.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
1 Kap 08 Kø. 2 Kø - Definisjon En kø (eng queue) er en lineær struktur hvor elementer kan innsetttes kun i den ene enden av listen, kalt bak, og fjernes.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Repetisjon av JSP Variabler, tabeller, if-setninger, for/while-løkker
med Microsoft PowerPoint
med Microsoft PowerPoint
INF 295 Algoritmer og datastrukturer Forelesning 7 ADT Lister, Stakker og Køer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Filbehandling i PHP.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
Java 11 Programmering med og uten objekter: hva er forskjellen?
Forelesning nr.10 INF 1411 Elektroniske systemer
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Parallellisering av Coin3D for Systems in Motion av Sveinung Thunes.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
BATEK Prosessmodellering i Visio. BATEK Bruk av Vité mal i Visio n Start Vité fra program menyen n Velg New Project n Gi navn på prosjekt.
1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 1: ”Graphics Systems and Models” i: Edward Angel: ”Interactive.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller underforståtte garantier. © 2012.
Hovedprosjekt Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden.
Kapittel 7 Array (lister og tabellar). 7.1 Arrayelement Array (lister, tabellar) er kjent frå VB Blir brukt til å organisere data når vi har mange dataelement.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Android-Programmering Våren Oversikt Long-running operasjoner Introduksjon til Android services On-demand service Bruk av servicer på tvers av prosesser.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
1 LIFEPAK 20 Slå av og på apparatet med den grønne knappen. Brukes kun i manuelt modus, valg av joul. Brukes ved manuell defibrillering, elkonvertering.
Lokale variable Hvis vi trenger å ta vare på en verdi, inne i en metode kan vi definere en lokal variabel: int amount = 0; vi må fortelle hvilken type.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Innføring i 4.0 Av Morten Pedersen HiT.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
IS-102 Interaksjon med objekter
Datafangst med PDA i Hafslund v/ Arne Ringstad
Dataanalyse CanSat.
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

1 Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling Notater til forelesninger over: Kapittel 3: ”Input and Interaction” i: Edward Angel: ”Interactive Computer Graphics” Vårsemesteret 2002 Torbjørn Hallgren Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

2 Fysiske inputenheter Pekeutstyr: n Mus –relativ posisjonering n Trackball n Tablet –absolutt posisjon n Digitaliseringsbord n Lyspenn n Joystick –variabel følsomhet n Spaceball –seks frihetsgrader Andre typer: n Tastatur n Potensiometer (dial) n Kamera

3 Fysiske inputenheter Tablet

4 Fysiske inputenheter Lyspenn

5 Fysiske inputenheter Spaceball

6 Fysiske inputenheter Potensiometer

7 Logiske enheter GKS (og PHIGS): n String:gir inn tegn (typisk tastatur) n Locator:gir inn verdenskoordinater (typisk mus) n Pick:gir identiteten til struktur (typisk mus) n Choice:gir resultat av valg i f. eks. meny (typisk mus) n Valuator:gir analog input som f. eks. flyttall (opprinnelig typisk potensiometer, dial) n Stroke:gir serie av verdenskoordinater (typisk mus)

8 Logiske innenheter Begrunnelse: n Skjerme applikasjonen fra fysiske egenskaper og detaljer ved de fysiske enhetene n Stille funksjonelle enheter til rådighet (abstrahere de fysiske enhetene) n Realisere logiske enheter ved hjelp av forskjellige fysiske enheter

9 OpenGL og logiske innenheter n String:tastatur n Locator:mus eller tilsvarende som gir verdenskoordinater n Pick:prosessen ”selection” realisert med mus n Choice:widgets i vindussystem eller applikasjon, valg mellom alternativene med mus n Valuator:(dial) widgets i form av ”glidere” n Stroke:mus som gir en serie av verdenskoordinater OpenGL bruker ikke logiske enheter eksplisitt

10 Input fra innenhetene n Measure: –De dataene som enheten gir n Trigger: –Signal til datamaskinen om at data kan leses

11 Input-modi n Request-modus n Sample-modus n Event-modus

12 Input-modi n Request-modus: –Applikasjonen ber om data og venter til den får alt den har bedt om Trigger- prosess Program Measure- prosess Trigger Request Measure

13 Input-modi n Sample-modus: –Applikasjonen leser measure slik det i øyeblikket er. Trigger trengs ikke. Measure prosess Program Sample Measure

14 Input-modi n Event-modus: GKS og PHIGS: –Measure fra alle enheter legges i en og samme kø –Measure suppleres med informasjon om hendelsen som har forårsaket den –Applikasjonen henter fra køen ved behov eller leilighet. Venter om nødvendig –Applikasjonen tar aksjon etter hendelsestype Trigger- prosess Measure- prosess EventkøProgram TriggerMeasure Await Event

15 Input-modi n Event-modus: OpenGl: –Hver hendelse forårsaker et callback For hver type hendelse lages et lite program som utfører ønsket aksjon når hendelsen inntreffer Trigger- prosess Trigger Measure- prosess Measure Eventkø Event Callback Program

16 Display-liste Inneholder de grafiske objektene som display prosessoren skal legge ut i bildelageret Viktig for bl.a.: –Omtegning f.eks. etter modifikasjoner –Interaktivitet (pick) Applikasjon Display- liste Display Display- prosessor klient tjener

17 ”Tegne-måter” n Direkte (immediate) modus –Tegning direkte ut på display uten bruk av display- liste –Interaksjon ikke mulig –Full omtegning fra applikasjonen n Forsinket (retained) modus –Modell(er) lagres i display-listen –Interaksjon mulig –Delvis omtegning –Manipulere kameraparametrene

18 Picking Problem: hva er det jeg peker på i det rastrerte bildet n Selection –Klipping mot et lite volum (kubus) ved markørens posisjon –Returnerer med treffliste (hit list) n Omskrevet rektangel (spesialtilfelle av ”tyngdefelt”) (Bounding rectangle eller extent) –Hvert objekt omskrives med et tettest mulig akseorientert rektangel (lett å teste for treff) –Returnerer med treffliste