Hvordan henviser til kildene som er brukt?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Advertisements

Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Rett på sak.
Nettevett – utvidet versjon
Retorikk og tekstanalyse
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
VÅRT NYE SAMFUNNSPROBLEM
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Duo- en liten innføring
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Nettsider er innhold. Innhold er oftest tekst. Tekst har en holdbarhetsdato.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Husregler.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Adresseavisen 10 sept 2012 Den kompakte kunnskapsbyen Hver 6 innbygger i Trondheim er student.
10 regler for å skrive for web
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Hvordan føre kilder?.
UNIVERSET.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Bruk av internett i undervisning Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø 3. desember 2001.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kjeldekritikk og nettvett. Bruk av kjelder i skriftlig arbeid.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjon til fordypningsoppgaven
Digital startpakke kurs 4
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Husregler.
Digital startpakke kurs 3
Befolkning.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Tittel med bildeoppsett
Tittel med bildeoppsett
Titteloppsett Undertittel.
Tittel på kurspresentasjon
Et innføringskurs for alle elevene ved sortland videregående skole
Kilder og kildebruk.
Kildekritikk i APA-stil
Tittel med bildeoppsett
| Å argumentere Kjeldekritikk og nettvett.
Titteloppsett Undertittel.
Titteloppsett Undertittel.
Tittel på presentasjon som går over to linjer
Titteloppsett Undertittel.
Sitering, referering og plagiering
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan henviser til kildene som er brukt? Kilder Hvordan henviser til kildene som er brukt?

Bruk av kilder Sakpregede tekster består av fakta og opplysninger om et tema. De stedene du finner informasjon kalles for kilder. Mange henter informasjon fra internett. Bruk også leksikon eller andra faktabøker!

Pålitelig? Noen kilder kan vi stole på, andre ikke. På internett: hva med wikipedia? Hvem har skrevet wikipedia? Bruk heller Stor Norsk Leksikon: www.snl.no

Oppgir kildene dine! Fortell i teksten din hvor du har din informasjon fra. Eksempel: Mange har en mobiltelefon. I 2011 var det mer enn 5 milliarder brukere av mobiltelefon i verden. (http://snl.no/mobiltelefon#menuitem0) Oppgi til slutt en liste med kildene dine. Kilder: http://snl.no/mobiltelefon

Bokkilder Når du henter informasjon fra en bok, gjør du det slik i teksten: Når du ikke kan stole på en kilde, kalles den for upålitelig. ( Jensen & Lien, 2006) Du lister du opp til slutt på denne måten: Kilder: M. Jensen og P. Lien (2007): Fra Saga til CD. Oslo: Forlaget Fag og Kultur AS. Forfatter, Initialer. (År). Tittel på boken: Undertittel (utg.). Utgiversted: Forlag.

Åndsverkskloven Se i 9B boka s. 13 om denne loven. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett. Dermed: kopierer du rett fra et annet verk, bryter du denne loven. Dette kalles for plagiat! Ingen klipp ut og lim in med andre ord! Du må gjengi informasjonen med dine egne ord, men angi alltid kilden du har hentet informasjonen fra.