Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Lynkurs: Lær bridge på 1-2-3!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Kapittel 11 Svake åpningshender. Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering. Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare hp.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 10.
Landslagssamling LetoHallen
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger

Åpning 2 ♣ Så langt har vi stort sett åpnet med lengste farge når vi har minst 12 hp Makker må svare med minst 6 htp Noen ganger har man (nesten) utgang på egen hånd 2 ♣ brukes som eneste kravmelding Minst 22 hp eller (nesten) utgang på egen hånd Makker svarer alltid 2 ♦ for at åpner kan beskrive hånden nærmere

Etter 2 ♣ – 2 ♦ 2 ♥ / ♠ = minst 5-kortsfarge, utgangskrav 2 NT= 22 – 24 hp, jevn hånd 3 ♣ / ♦ = minst 5-kortsfarge, utgangskrav 3 NT = 25 – 27 hp, jevn hånd

Svarhåndens 2. melding Negative meldinger – Nærmeste melding. Eks: 2 ♣ – 2 ♦ 2 ♥ – 2 ♠ – Hopp til utgang Positive meldinger – NT – ikke nærmeste melding – Høying i trumf, ikke til utgang – Ny farge – ikke nærmeste melding Med ca 10 hp eller mer, bør man undersøke slem

Balanserte hender 12 – 14 hp, åpner i lengste farge og gjenmelder grand lavest mulig 15 – 17 hp, åpner med 1 NT 18 – 19 hp, åpner i lengste farge og gjenmelder grand med hopp 20 – 21 hp, åpner med 2 NT 22 – 24 hp, åpner med 2 ♣ og gjenmelder 2 NT 25 – 27 hp, åpner med 2 ♣ og gjenmelder 3 NT

Spørsmål om antall ess / konger Når man melder slem er det viktig å kontrollere at motparten ikke har 2 ess Bruker 4 NT for å spørre makker om hvor mange ess han har. Svar: – 5 ♣ = 0 eller 4 ess – 5 ♦ = 1 ess – 5 ♥ = 2 ess – 5 ♠ = 3 ess 5 NT spør etter antall konger – Garanterer at makkerparet har samtlige ess – Samme svar som ovenfor

Oppgaver Du åpner med 2 ♣. Makker svarer 2 ♦. Hva melder du med? 1.♠ EK ♥ 5 ♦ EKDkn82 ♣ EKkn10 2.♠ KDkn106 ♥ E5 ♦ EKD7 ♣ E2 3.♠ EDkn8 ♥ EKD ♦ KDkn2 ♣ E10 4.♠ K8 ♥ ED105 ♦ EDkn ♣ KDkn5 5.♠ E5 ♥ EKD86 ♦ EKD87 ♣ E 6.♠ 5 ♥ EKDkn10765 ♦ 4 ♣ EKD