Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
Slemteknikk Noen tips og råd...
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
Lynkurs: Lær bridge på 1-2-3!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Kapittel 11 Svake åpningshender. Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Meldingene M1 Per Nordland Meldingsforløpsperioden starter og avsluttes (M2)  §17 A Meldingsforløpsperioden på et spill starter for en side når én av.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 9 Spilleføring i trumfkontrakter.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 21.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Spill bridge 3 Kapittel 10 Oppsummering.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Landslagssamling LetoHallen
Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Introduksjon til bridge
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

Tredje og fjerde farge Kapittel 7

Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til utgang i trumf eller grand Andre ganger ser man at utgang skal meldes, men er usikker på hva som er beste kontrakt – Melder en kravmelding (melding som ikke kan passes) for å få ytterligere opplysninger om åpners hånd – Det vil være meldt 2 eller 3 farger slik at dette vil enten være fjerde farge eller tredje farge

Fjerde farge Øst ♠ D3 ♥ 765 ♦ D75 ♣EKD43 Vest ♠ EKkn1052 ♥ 43 ♦ Kkn43 ♣ 6 VestØst 1 ♠2 ♣ 2 ♦2 ♥* 2 ♠4 ♠ Viser ofte svakhet i fjerde farge

Fjerde farge (2) Øst ♠ 3 ♥ KD105 ♦ 765 ♣EKD43 Vest ♠ EKkn1052 ♥ 43 ♦ Kkn43 ♣ 6 VestØst 1 ♠2 ♣ 2 ♦3 NT Med gode kort i fjerde farge er det ofte rett å melde grand Med samme innledning og en litt annen hånd melder øst 3 NT: Fjerde farge er minst invittstyrke

Tredje farge Øst ♠ 3 ♥ 765 ♦ Dkn5 ♣ EKDkn43 Vest ♠ EKD1052 ♥ Dkn3 ♦ 743 ♣ 6 VestØst 1 ♠2 ♣ 2 ♠ 3 ♦ 3 NT Tredje farge er krav for en runde Velger den lengste / beste fargen Oppsummering: Ny farge er alltid krav fra en ubegrenset hånd

Oppgaver Makker åpner med 1 ♥. Du svarer 1 ♠. Makker melder 2 ♣. Hva melder du med? 1. ♠ EK1092 ♥ 64 ♦ 1092 ♣ ED5 2. ♠ KD63 ♥ 108 ♦ Ekn85 ♣ kn ♠ Kkn10986 ♥ 7 ♦ D842 ♣ ♠ KD1092 ♥ 6 ♦ E54 ♣ kn ♠ E1054 ♥ kn62 ♦ D1092 ♣ ♠ Dkn106 ♥ 54 ♦ KDkn3 ♣ Ekn5 7. ♠ EK32 ♥ D106 ♦ E1052 ♣ 75 VestØst 1♥ 1 ♠ 2 ♣ ?

Innmeldinger Kapittel 8

Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109 NordØstSydVest 1 ♥ ?2 ♥ ? Nord vil klare kontrakten selv om ØV kan vinne utgang i ♠ Hvordan komme inn i meldingene når motparten åpner? Nord, ingen

Motparten åpner Selv om motparten åpner, kan vi ha høyeste kontrakt Når vi melder etter at motparten har åpnet kalles det en innmelding Gjelder også om begge motstanderne har meldt

Innmelding Melde egen farge lavest mulig – 12 – 17 hp – Minst en bra femkortsfarge 1NT – 15 – 17 hp – Stopper i motpartens åpningsfarge Fordeler – Mulighet for å finne egen kontrakt – Veilede makker med hensyn til utspil Ulemper – Risiko for å gå bet, eventuelt doblede beter – Avslører hvordan det sitter

Makkers svar på innmelding Etter 1 NT – Som etter åpning 1 NT Etter fargeinnmelding – Med trumfstøtte i majorfarge 3 kortstøtte er nok siden makker har 5 Med 13 htp meldes utgang Ellers støtt makker til 2 (hvis mulig) eller 3 – Uten trumfstøtte eller hvis makker har meldt minor Omtrent som ved 1-over-1 eller 2-over-1 – Meld NT Krever hold i åpningsfargen

Oppsummering Enkel innmelding – 12 – 17 hp, minst en bra femkortsfarge Innmelding med hopp (sperremelding) – 6 – 11 hp, minst en bra sekskortsfarge Innmelding 1 NT – 15 – 17 hp, jevn hånd, hold i åpningsfargen

Øvingsoppgaver Du sitter Øst. Nord åpner med 1 ♥. Hva melder du med? 1. ♠ 87 ♥ 5 ♦ EKDkn82 ♣ Ekn ♠ ♥ D82 ♦ E87 ♣ D2 3. ♠ EDkn87 ♥ 54 ♦ D876 ♣ K4 4. ♠ K86 ♥ ED10 ♦ KDkn54 ♣ D5 5. ♠ 75 ♥ 63 ♦ 86 ♣ KDkn ♠ 87 ♥ 5 ♦ EKDkn82 ♣ Ekn ♠ KDkn987 ♥ 73 ♦ 65 ♣ D ♠ EKkn987 ♥ E2 ♦ K6 ♣ ♥ ?

Øvingsoppgaver Du sitter Syd. Vest åpner med 1 ♠. Nord melder inn 2 ♣. Øst melder pass. Hva melder du med? ♠ ED5 ♥ D83 ♦ K1042 ♣ K105 ♠ 98 ♥ EDkn1054 ♦ E32 ♣ D8 ♠ E8 ♥ ♦ kn982 ♣ D86 ♠ K432 ♥ D103 ♦ K985 ♣ 82 ♠ Dkn5 ♥ Ekn87 ♦ kn1095 ♣ kn4 1 ♠ 2 ♣ ? pass

Opplysende dobling Kapittel 9

Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor faresonen og 100 i faresonen. Doblete beter Utenfor: 100, 300, 500, 800, deretter 300 for hver bet I sonen: , deretter 300 for hver bet Klarer motparten kontrakten, får de flere poeng Etter en dobling skal det som vanlig være tre passer før meldingsforløpet er slutt

Redobling Dersom en i makkerparet som blir doblet, tror at de klarer kontrakten, kan han eller hun redoble Mer poeng for beter og mer poeng om man klarer kontrakten Etter en redobling har alle de tre andre anledning å melde på nytt.

Problem Nord åpner med 1 ♥. Som Øst har du: ♠ ED85 ♥ 3 ♦ Kkn104 ♣ EK54 Har 17 hp Har ingen femkortsfarge å melde inn Kan ikke melde 1 NT siden vi mangler stopper i hjerter Bruker dobling for å vise interesse i de umeldte fargene

Opplysende dobling Viser seg man sjelden ønsker å doble åpningsmeldingen for straff Har mye oftere en åpningshånd, men ingen god melding Dobling direkte av åpningsmeldingen er opplysende og viser – umeldte fargene – en hånd som er for sterk til enkel innmelding – en hånd som er for sterk til å melde 1 NT

Svar på opplysende dobling Må svare med bortsett fra – Du er veldig sterk i motpartens farge slik at du regner med at de går bet. For eksempel: KDkn109 – Makker til åpner melder Husk at siden du må melde, så kan du ha 0 hp når du melder en farge billigst mulig Invittmelding avgis ved hopp

Øvingsoppgaver Du sitter Vest og Nord åpner med 1 ♥. Makker Øst dobler og Syd passer. Hva melder du med? 1. ♠ 432 ♥ 5432 ♦ 432 ♣ ♠ KDkn32 ♥ 6 ♦ kn976 ♣ D73 3. ♠ 9854 ♥ kn2 ♦ D765 ♣ ♠ EKkn85 ♥ 98 ♦ K982 ♣ D5 5. ♠ D98 ♥ 85 ♦ K10975 ♣ ♠ 85 ♥ Kkn102 ♦ ED64 ♣ Kkn5 7. ♠ KDkn5 ♥ 98 ♦ 9872 ♣ D52 8. ♠ D98 ♥ Ekn9 ♦ 5432 ♣ D ♠ 85 ♥ kn102 ♦ EDkn1064 ♣ D5 1♥1♥ Dbl pass ?

Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger

Åpning 2 ♣ Så langt har vi stort sett åpnet med lengste farge når vi har minst 12 hp Makker må svare med minst 6 htp Noen ganger har man (nesten) utgang på egen hånd 2 ♣ brukes som eneste kravmelding Minst 22 hp eller (nesten) utgang på egen hånd Makker svarer alltid 2 ♦ for at åpner kan beskrive hånden nærmere

Etter 2 ♣ – 2 ♦ 2 ♥ / ♠ = minst 5-kortsfarge, utgangskrav 2 NT= 22 – 24 hp, jevn hånd 3 ♣ / ♦ = minst 5-kortsfarge, utgangskrav 3 NT = 25 – 27 hp, jevn hånd

Svarhåndens 2. melding Negative meldinger – Nærmeste melding. Eks: 2 ♣ – 2 ♦ 2 ♥ – 2 ♠ – Hopp til utgang Positive meldinger – NT – ikke nærmeste melding – Høying i trumf, ikke til utgang – Ny farge – ikke nærmeste melding Med ca 10 hp eller mer, bør man undersøke slem

Balanserte hender 12 – 14 hp, åpner i lengste farge og gjenmelder grand lavest mulig 15 – 17 hp, åpner med 1 NT 18 – 19 hp, åpner i lengste farge og gjenmelder grand med hopp 20 – 21 hp, åpner med 2 NT 22 – 24 hp, åpner med 2 ♣ og gjenmelder 2 NT 25 – 27 hp, åpner med 2 ♣ og gjenmelder 3 NT

Spørsmål om antall ess / konger Når man melder slem er det viktig å kontrollere at motparten ikke har 2 ess Bruker 4 NT for å spørre makker om hvor mange ess han har. Svar: – 5 ♣ = 0 eller 4 ess – 5 ♦ = 1 ess – 5 ♥ = 2 ess – 5 ♠ = 3 ess 5 NT spør etter antall konger – Garanterer at makkerparet har samtlige ess – Samme svar som ovenfor

Oppgaver Du åpner med 2 ♣. Makker svarer 2 ♦. Hva melder du med? 1.♠ EK ♥ 5 ♦ EKDkn82 ♣ EKkn10 2.♠ KDkn106 ♥ E5 ♦ EKD7 ♣ E2 3.♠ EDkn8 ♥ EKD ♦ KDkn2 ♣ E10 4.♠ K8 ♥ ED105 ♦ EDkn ♣ KDkn5 5.♠ E5 ♥ EKD86 ♦ EKD87 ♣ E 6.♠ 5 ♥ EKDkn10765 ♦ 4 ♣ EKD

Kapittel 11 Svake åpningshender

Sperremeldinger Kan åpne noen ganger med mindre enn 12 hp Forutsetning – Bra farge på minst 6 kort Hensikt – Gi makker et godt bilde på hva du har – Ta bort melderom for motparten Åpningsmeldinger – 2 ♦ / ♥ / ♠ = 6 – 11 hp, 6 kortsfarge – 3 ♣ / ♦ / ♥ / ♠ = 6 – 11 hp, 7 kortsfarge – 4 ♣ / ♦ / ♥ / ♠ = 6 – 11 hp, 8 kortsfarge

Eksempler a)b)c) ♠ KDkn986 ♠ 86 ♠ KDkn ♥ 87 ♥ 82 ♥ 8 ♦ 982 ♦ ED ♦ 9 ♣ K2 ♣ 92 ♣ K102 2 ♠ 3 ♦ 4 ♠

Forsvar mot sperreåpninger Melder omtrent som på 1-trinnet Fargeinnmelding – 12 – 17 hp – minst 5-kortsfarge NT – 15 – 17 hp – Hold i motpartens åpningsfarge Dobler = Opplysende – 12 – 17, interesse for umeldte farger – Minst 18 hp

Oppgaver Nord åpner med 3 ♥. Du sitter øst. Hva melder du med? a)b)c)d) ♠ EK54 ♠ E3 ♠ KD1093 ♠ E32 ♥ 2 ♥ KD2 ♥ E4 ♥ KD42 ♦ KD105 ♦ EKkn105 ♦ Ekn52 ♦ Kkn5 ♣ K1094 ♣ 1094 ♣ 43 ♣ K94

Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge

Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762 ♣ 82 Vest innleder med 4 hjerterstikk mot 3 NT. Hvilken farge skal han skifte til? Løsningen er at makker hjelper til ved å signalisere hvilken fargen han vil ha opp igjen. Vi velger at når man er fri for farge, vil det minste korte i en annen si at man ønsker denne fargen spilt. SydVestNordØst 1 NTpass3 NTpasspass

Styrkekast Når – Makker spiller ut en honnør – Makker inviterer i en farge og du ikke kan stikke motspillers kort – Første gang man er saker (er tom / fri i en farge) Hvordan – Lavt kort viser styrke i fargen – Et høyere kort viser svakhet (liten interesse for fargen)

Krever at man er våken Merk at en 4 (som for så vidt er et lite kort) noen ganger er styrke, andre ganger svakhet Alt kom an på hva man legger neste gang 4 etterfulgt av 3 eller 2 er svakhet 4 etterfulgt av et høyere kort er styrke Ofte vil man ved å se på sine egne og blindemanns kort kunne avgjøre hva det er Legger makker 4’en og du har 3’en og blindemann 2’en, må det være stryke

Eksempel ♠ Dkn8 ♥ EK43 ♦ KD109 ♣ D8 ♠ 974 ♥ D1098 ♦ Kn8 ♣ EK109 ♠ EK1053 ♥ Kn2 ♦ 543 ♣ 543 ♠ 62 ♥ 765 ♦ E762 ♣ kn762 Syd er spillefører i 4 ♥. Vest spiller ut spar ess. Nå legger Øst styrke (2’eren) siden makker vanligvis også har kongen når han spiller ut esset. Dermed vil Vest forsette med kongen og en spar til stjeling. Ruter ess beter deretter kontrakten.

Turneringsbridge Tar i stort bort flaks / uflaks med kortene I parturnering konkurrerer man med par som har samme kortene, så dersom du og makker klarer to stikk når de andre klarer ett, vil det være et godt resultat Finnes også lag- og singelturneringer Norsk Bridgeforbund har over 400 medlemsklubber som spiller ukentlige turneringer

Stopp-kortet Når? Åpning på 2-trinnet eller høyere Når man hopper over et meldetrinn (2 ♠ når man kunne meldt 1 ♠ ) Hvordan? Legg først fram stopp-kortet i meldeboksen, så meldingen. Nestemann venter minst 10 sekund Hvorfor? Motstander skal slippe å avsløre seg

Alert-kortet Når? Makker avgir en kunstig eller en melding med en spesiell betydning Hvordan? Makkeren legger alterkortet på bordet eller banker lett i bordet Skal ikke alertere meldinger over 3NT, bortsett fra i første melderunde Hvorfor? Gjøre motparten oppmerksom på at man har en spesiell avtale. Eksempel: 4. farge krav Motparten kan spørre om forklaring når de er i tur til å melde