Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren? Begrepsapparat Brukerens perspektiv Mentale modeller Funksjonell forståelse (Hvordan gjør jeg … ?) Systemforståelse (Hvorfor virker det slik …?) Scenariene synliggjør konsekvenser av valg m.h.t. konseptuell modell.
Mentale modeller Eksempel: “Naiv fysikk” A. Newtonsk fysikk (20%) B. Aristotelisk fysikk (40%) C. Aristotelisk + luftmotsand? (40%)
Funksjonelle modeller: “Knowing how” ”Hva må jeg gjøre for å få til dette” Task --> Action (oppgave --> handling) Eksempel: Restaurantbesøk Bestille mat: Få kelnerens oppmerksomhet Få meny Velge i menyen Gjøre bestilling
Strukturelle modeller: “Knowing what” Hva er strukturen til produktet? Nødvendig for å kunne ressonere. Eksempel: Termostaten Hva er den underliggende modellen?
Spesifikk kunnskap (Tekstbehandling i Microsoft Word) For å forandre font i Word: Velg teksten Velg “Font” menyen Velg konkret font.
Generisk kunnskap (Tekstbehandling generelt) For å skrive brev: Åpne et tomt dokument Skriv brevet Lagre på fil Skriv ut
Metaphors and Mental Models Atoms-as-solar-systems The phenomenon Atoms-as-waves Metaphors “light up”, but they also make you lose your “night vision”.
Metaphors in language --> Metaphors in GUI Example: Danish librarians: “It was in that database” “I took it out” “It is not here” Solution: Use spatial metaphors in the command language.
Let the representations fit the task Example: Numbers. VII x XXII vs. 7 x 22 Geometry. “The sum of the left side and the.....” vs. “a + b” Problem solving. “Three cannibals and three missionaries needed to cross a river. The boat could only hold 2 ....” vs.
Case study: Control Example: Net-based video editing. Who controls the virtual tape recorder? Analysis of metaphors in use: “To be in control” “I have control”, “I am his superior” “On top” “He is big boss” “It is out of control” “Head of state”
Consistency
More than one
Limited set of good metaphors