IT-kontrakter Mislighold
Hovedtyper av mislighold Forsinkelse Kobling mot leveringsplan Mangler Kobling mot spesifikasjon Rettsmangler Mer aktuelt ved levering av programmer enn for kontrakter generelt
Grunner til å kontraktsregulere mislighold Ingen regulering => bakgrunnsrett =>Man må kjenne bakgrunnsretten Mer hensiktsmessige sanksjoner Enklere håndtering Kan tilsi mer ”firkantede regler” Risikofordeling Må alltid vurderes opp mot pris
Forsinkelse Bakgrunnsrett Forholdet mellom forsinkelse og mangler Dagbøter Hevning Erstatning
Bakgrunnsrett Kan ikke gjøre gjeldende forsinkelse som skyldes forhold på kundens side ”Klassisk” konflikt: Hvem er egentlig skyld i forsinkelsen Erstatning for faktisk økonomisk tap Kan være vanskelig å fastslå tapet Hevning dersom forsinkelse er vesentlig Varlingsplikt Interpellasjonsrett
Mangler transformeres til forsinkelse Hvis leveransen ikke aksepteres, anses den for ikke levert => Mangler ved levert ytelse innebærer at forsinkelsessanksjoner løper inntil mangelen er utbedret
Varslingsplikt m.m Eksplisitt varslingsplikt ved forsinkelse? Evt konsekvenser av unnlatt varsling? Interpellasjonsrett?
SSA 10.1 Dersom det må antas at installasjon, levering og/eller annen ytelse ikke kan skje i henhold til avtalt fremdrifts‑ og tidsplan, (se bilag 6), skal Leverandøren uten ugrunnet opphold gi Kunden skriftlig varsel om dette. Varslet skal angi årsak til forsinkelsen og så vidt mulig angi når ytelsen kan gjennomføres. Tilsvarende gjelder dersom det må antas å påløpe ytterligere forsinkelser etter at første varsel er gitt
SSA 10.2 1 Dersom forsinkelsen er slik at forventet leveringsdag (punkt 1.3 c) vil være etter utløpet av dagbotperioden (se punkt 10.3), kan Leverandøren skriftlig spørre om Kunden fastholder avtalen eller kravet om levering, til tross for den alvorlige forsinkelsen som etter punkt 10.5 ellers kan resultere i heving. Leverandøren skal i så fall opplyse når levering forventes å kunne skje.
SSA 10.2. -2 Velger Kunden å fastholde sitt krav på levering (la være å heve), har Leverandøren frist frem til det tidspunktet han har opplyst at levering vil kunne skje (tilleggsfrist), med mindre annet er avtalt. Kunden må gi sitt svar skriftlig. Dersom Kunden ikke gir svar innen ti virkedager fra mottak av varsel om forsinkelsen, anses tilleggsfristen for akseptert. Kunden vil likevel kunne kreve erstatning etter punkt 10.6, med mindre forsinkelsen skyldes forhold som nevnt i punktene 7 eller 8.
Dagbøter Normaltapserstatning og/eller ”straff”? Elementer: Fast beløp pr tidsenhet Fiksert periode Tidsgrense for hevning er fastlagt
Beløp pr tidsenhet Enkelt å administrere Løper uten hensyn til faktisk tap => ikke nødvendigvis rimelig resultat Beløp: Fast eller prosent av kontraktssum Kontraktssum: Kan være vanskelig med ”Time and material” kontrakt Vanlig: 0,05 – 0,15% pr dag / 0,5-1% pr uke Kalenderdag eller arbeidsdag?
Tid Lengde: Forhandlingsspørsmål, og relativt til leveringstid Angivelse av grense: Antall dager Til dagbot har nådd en viss prosent (5 – 15%) Til dagbot har nådd et visst beløp Sjekk parametere mot hverandre!
SSA 10.3 Dersom installasjon, levering og/eller annen ytelse ikke skjer i henhold til avtalt fremdrifts‑ og tidsplan, jf. bilag 6, og dette ikke skyldes Kundens forhold eller forhold som nevnt i punktene 7 eller 8, eller følger av bestemmelsen i punkt 10.2, begynner en dagbot å løpe automatisk. Dagboten utgjør 0,15 prosent av den delen av kontraktsummen uten merverdiavgift som tilsvarer den delen av leveransen som Kunden ikke kan nyttiggjøre seg. Dagboten regnes pr. kalenderdag forsinkelsen varer og løper til sammen maksimalt i 100 dager.
SSA 10.3 - forts Så lenge dagboten løper, kan Kunden ikke heve eller kreve annen erstatning. Denne begrensningen gjelder imidlertid ikke dersom Leverandøren, eller noen han hefter for har unnlatt å gi varsel som foreskrevet i punkt 10.1 gjort seg skyldig i forsett eller grov uaktsomhet
Nedsettelse av dagbot Hvis delleveranser er nyttige Ulike kriterier for nedsettelse
SSA 10.4 Dersom det bare er en del av den avtalte ytelsen som er forsinket, og denne forsinkelsen er uten betydning for Kundens mulighet til å nyttiggjøre seg den delen av ytelsen som er levert, kan Leverandøren kreve en forholdsmessig nedsettelse av dagboten.
Erstatning ut over dagbot Kan normalt ikke kreves før dagbotperioden har løpt ut Betalt dagbot kommer vanligvis til fradrag Maksimalt beløp Hva hvis man ikke har varslet om forsinkelse?
Ansvarsbegrensninger Skadesårsaker / mangelsdefinisjoner Ansvarsgrunnlag Ansvarssubjekter Ansvar for underleverandør? Tapsposter Direkte / indirekte tap Beløp Tidsbegrensning
Hevning Ved utløpet av dabotperioden, eller ”nachfrist”? Ønsker man egentlig å heve? Hva hvis man ikke ønsker å heve avtalen? Litt krisehåndtering Hevning ex tunc eller ex nunc?