IT-kontrakter Mislighold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pengekrav Krav Kreditor Debitor.
Advertisements

Motregning.
Advokat Tonje Urdal Sand
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
KURS I ENTREPRISERETT NS 8405 – STANSING (MISLIGHOLD AV BYGGHERREN) FOR BSY – HOLMEN FJORDHOTELL Dato: 19. mars 2009.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Fødsel, liv og død Vederlag Lån Erstatning osv Pengekravet “fødes” utenfor pengekravsretten.
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Professor dr juris Lasse Simonsen
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 29. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Dag 5 Heving Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
Forskriften har regler om
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjon Kjøper kan tape retten til å gjøre mangelskrav gjeldende, dersom han ikke reklamerer i tide. Han må reklamere innen både den relative og den.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Lasse Simonsen VIII Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Lasse Simonsen Dag 6 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Nettoperatørenes ansvar.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
Naturaloppfyllelse – retting
Professor dr juris Lasse Simonsen
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen Dag 5 Heving.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Lasse Simonsen Dag 6 a Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 11b) Bestilte endringer. 1 Innledning.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Dag 4b Heving Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner I Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Renholdstjenester Tilbyderkonferanse 21. april 2015 Innkjøpsansvarlig: Per Kolseth Renholdsleder: Nina Marit Gaustad.
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
økonomisk kompensasjon for
Naturaloppfyllelse – retting
Dag 11a) Endringer Lasse Simonsen.
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Domsanalyse Rt
Metodekurs – kontraktsrett II
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

IT-kontrakter Mislighold

Hovedtyper av mislighold Forsinkelse Kobling mot leveringsplan Mangler Kobling mot spesifikasjon Rettsmangler Mer aktuelt ved levering av programmer enn for kontrakter generelt

Grunner til å kontraktsregulere mislighold Ingen regulering => bakgrunnsrett =>Man må kjenne bakgrunnsretten Mer hensiktsmessige sanksjoner Enklere håndtering Kan tilsi mer ”firkantede regler” Risikofordeling Må alltid vurderes opp mot pris

Forsinkelse Bakgrunnsrett Forholdet mellom forsinkelse og mangler Dagbøter Hevning Erstatning

Bakgrunnsrett Kan ikke gjøre gjeldende forsinkelse som skyldes forhold på kundens side ”Klassisk” konflikt: Hvem er egentlig skyld i forsinkelsen Erstatning for faktisk økonomisk tap Kan være vanskelig å fastslå tapet Hevning dersom forsinkelse er vesentlig Varlingsplikt Interpellasjonsrett

Mangler transformeres til forsinkelse Hvis leveransen ikke aksepteres, anses den for ikke levert => Mangler ved levert ytelse innebærer at forsinkelsessanksjoner løper inntil mangelen er utbedret

Varslingsplikt m.m Eksplisitt varslingsplikt ved forsinkelse? Evt konsekvenser av unnlatt varsling? Interpellasjonsrett?

SSA 10.1 Dersom det må antas at installasjon, levering og/eller annen ytelse ikke kan skje i henhold til avtalt fremdrifts‑ og tidsplan, (se bilag 6), skal Leverandøren uten ugrunnet opphold gi Kunden skriftlig varsel om dette. Varslet skal angi årsak til forsinkelsen og så vidt mulig angi når ytelsen kan gjennomføres. Tilsvarende gjelder dersom det må antas å påløpe ytterligere forsinkelser etter at første varsel er gitt

SSA 10.2 1 Dersom forsinkelsen er slik at forventet leveringsdag (punkt 1.3 c) vil være etter utløpet av dagbotperioden (se punkt 10.3), kan Leverandøren skriftlig spørre om Kunden fastholder avtalen eller kravet om levering, til tross for den alvorlige forsinkelsen som etter punkt 10.5 ellers kan resultere i heving. Leverandøren skal i så fall opplyse når levering forventes å kunne skje.

SSA 10.2. -2 Velger Kunden å fastholde sitt krav på levering (la være å heve), har Leverandøren frist frem til det tidspunktet han har opplyst at levering vil kunne skje (tilleggsfrist), med mindre annet er avtalt. Kunden må gi sitt svar skriftlig. Dersom Kunden ikke gir svar innen ti virkedager fra mottak av varsel om forsinkelsen, anses tilleggsfristen for akseptert. Kunden vil likevel kunne kreve erstatning etter punkt 10.6, med mindre forsinkelsen skyldes forhold som nevnt i punktene 7 eller 8.

Dagbøter Normaltapserstatning og/eller ”straff”? Elementer: Fast beløp pr tidsenhet Fiksert periode Tidsgrense for hevning er fastlagt

Beløp pr tidsenhet Enkelt å administrere Løper uten hensyn til faktisk tap => ikke nødvendigvis rimelig resultat Beløp: Fast eller prosent av kontraktssum Kontraktssum: Kan være vanskelig med ”Time and material” kontrakt Vanlig: 0,05 – 0,15% pr dag / 0,5-1% pr uke Kalenderdag eller arbeidsdag?

Tid Lengde: Forhandlingsspørsmål, og relativt til leveringstid Angivelse av grense: Antall dager Til dagbot har nådd en viss prosent (5 – 15%) Til dagbot har nådd et visst beløp Sjekk parametere mot hverandre!

SSA 10.3 Dersom installasjon, levering og/eller annen ytelse ikke skjer i henhold til avtalt fremdrifts‑ og tidsplan, jf. bilag 6, og dette ikke skyldes Kundens forhold eller forhold som nevnt i punktene 7 eller 8, eller følger av bestemmelsen i punkt 10.2, begynner en dagbot å løpe automatisk. Dagboten utgjør 0,15 prosent av den delen av kontraktsummen uten merverdiavgift som tilsvarer den delen av leveransen som Kunden ikke kan nyttiggjøre seg. Dagboten regnes pr. kalenderdag forsinkelsen varer og løper til sammen maksimalt i 100 dager.

SSA 10.3 - forts Så lenge dagboten løper, kan Kunden ikke heve eller kreve annen erstatning. Denne begrensningen gjelder imidlertid ikke dersom Leverandøren, eller noen han hefter for har unnlatt å gi varsel som foreskrevet i punkt 10.1 gjort seg skyldig i forsett eller grov uaktsomhet

Nedsettelse av dagbot Hvis delleveranser er nyttige Ulike kriterier for nedsettelse

SSA 10.4 Dersom det bare er en del av den avtalte ytelsen som er forsinket, og denne forsinkelsen er uten betydning for Kundens mulighet til å nyttiggjøre seg den delen av ytelsen som er levert, kan Leverandøren kreve en forholdsmessig nedsettelse av dagboten.

Erstatning ut over dagbot Kan normalt ikke kreves før dagbotperioden har løpt ut Betalt dagbot kommer vanligvis til fradrag Maksimalt beløp Hva hvis man ikke har varslet om forsinkelse?

Ansvarsbegrensninger Skadesårsaker / mangelsdefinisjoner Ansvarsgrunnlag Ansvarssubjekter Ansvar for underleverandør? Tapsposter Direkte / indirekte tap Beløp Tidsbegrensning

Hevning Ved utløpet av dabotperioden, eller ”nachfrist”? Ønsker man egentlig å heve? Hva hvis man ikke ønsker å heve avtalen? Litt krisehåndtering Hevning ex tunc eller ex nunc?