Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Advertisements

Avhengigheter og installering
Et lite barnemøte. Barna har vist interesse for maling
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Brukstilfeller Hva en bruker kan sette i gang
Organisering av arbeid Samarbeid Klient Tjenesteyter.
Objektorientert systemutvikling og UML
Tjenestebasert design med dynamiske proxyer og Spring Bjørn Vidar Bøe, JavaZone 2005.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
UML & object models av gruppe 8
Mønstre og tekniske applikasjoner
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Se ellers læreboka, kap , side
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er teknisk Tilstandsdiagrammet viser ett objekts tilstander og transisjoner.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Domeneklasser En applikasjon kan ha domenesvake og domenesterke klasser.
Klassediagrammer II Klassen samler data og operasjoner i passe store enheter Klassen organiserer programdesig net.
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Strukturerende elementer i UML
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Bygging av gui for binærkode Prosjektet simpletidy.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Biblioteket easylib og proped Konfigurering og simpletidy.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
XML og Composite Pattern Mønstre og bygging av xml-tre.
Username anonym Password s1mpletransport Host hve3920.hive.no Path /home/transport.
Aktivitetsdiagrammer
Aktivitetsdiagrammer Viser en side ved systemets dynamikk Kan spesifisere et brukstilfelle Viser rekkefølgen i aktiviteter Konstruerer løsningen av en.
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Powerpoint v/ Terje Høiland
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Overvåking Feilhåndtering
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Parallellisering av Coin3D for Systems in Motion av Sveinung Thunes.
Se ellers læreboka, kap , side
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
Brukstilfeller Mange skiller mellom flere typer brukstilfeller
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Conceptual Modeling of Styles for Mobile Systems Anders Linseth.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Kapittel 12 Samlingar Samlingar og datastrukturar Ei samling (collection) blir brukt til å oppbevare og handtere andre objekt ArrayList – klassen.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
Status for Exchange ved UiO og veien videre v/ Bård Jakobsen (GMT/KD/IT-Drift/USIT)
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
0-9 med Dewey. Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene.
Tilstandsmaskiner Tilstandsmaskiner kan beskrives med tilstandsdiagrammer Nivået er ofte teknisk, men kan også beskrive biologiske tilstander Tilstandsdiagrammet.
Strukturerende elementer i UML
Aktivitetsdiagrammer
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Klassediagrammer II Klassen samler data og operasjoner i passe store enheter Klassen organiserer programdesignet.
Koblingspunkter og diagramtyper
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar

Samarbeidsdiagram Grunnsymbolet er en stiplet variant av brukstilfellet Semantikken for brukstilfeller er domenefokusert Semantikken for samarbeidsdiagram har teknisk fokus

Samarbeid i domenet Brettspill Hele brettspillet kan grafes med tre objekter Grafen forteller at samarbeidet handler om hele brettspillet Andre detaljer vises ikke her

Annen utforming og skalering Diagrammet kan utformes og skaleres annerledes Hensikten er å få fram annen informasjon

Fokus på spesifikt samarbeid Et spesifikt samarbeid er gjennomføring av et trekk Flere andre samarbeid indikeres innenfor det fokuserte samarbeidet

Delegater og porter Et objekt har hovedansvaret for et samarbeid Objektet knytter til seg delegater som hjelper til Samarbeidet kan abstraheres med begrepet port I tillegg kan diagrammet utstyres med semantikk for interface-teknikker

Spillebrett med delegater, porter og interface En port realiserer en tjeneste Provider/tilbyder realiserer interfacet Klienten bruker interfacet

Porter og multiplisitet Et fly har to vinger Flyet realiserer egne kontroller for navigasjon og omdreiningstall Tilgjengeligheten vises med port-symboler

Komponenter Komponenter er hyllevare, OTS XML utvider mulighetene for OTS Komponenter skal være utskiftbare og uavhengige

Symbolet i UML 2.0 I UML 2.0 er symbolet blitt en stereotyp i et objekt- eller klassesymbol Stereotypien ser ut som et frimerke.

Elektronisk salgssystem Komponentsymbolet er syklisk Det kan utstyres med porter Komponenter kan også være innbyrdes klienter og tilbydere Dette kan vises med ball-and- socket notasjon.

Avhengighet og interface Ball-and-socket kan uttrykkes annerledes Her vises for eksempel symbolet for avhengighet

Fokus på interfacet Det er også mulig å gjøre interfacet mer tydelig Køordner realiserer og Salgsklient er avhengig Det er operasjonen put som er det viktige

Fokus på teknisk innhold Klassesymbolet med stereotypien > Brukes for å gjøre komponentens operasjoner tydelige

Realisering av en XML-leser

Noder En node er noe som kan kjøre en elektronisk applikasjon En node kan derfor være hardware, OS eller VM

Nodefordeling Diagrammer for nodefordeling viser hvordan komponenter og andre artifakter fordeles for å få systemet til å virke Dette kalles også blant annet utrulling og deployment.