Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
11 SP IceSport Beskrivelse og egenskaper. 22 SP IceSport SP IceSport – Et NYTT nordisk piggfritt vinterdekk i toppklasse “Ice Grip Technology” med 3-dimensjonalt.
Litt mer om PRIMTALL.
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Ulike kundestrømmer i et marked
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 14 Simulering.
Kapittel 6: Lagermodeller
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Sikreste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger står en overfor ønsket om å finne sikreste kjørerute fra et gitt startpunkt til et ønsket.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Lokalisering av mobilmaster. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 NetVik strever med å fullføre sin utbygging av UTMS nettet sitt. I Glemnes kommune er.
Lokalisering og max totalavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprette 3 konkurrerende utsalg.
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst totalavstand.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering av transformatorstasjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nistad Kraft skal levere kraft til 8 nye boligfelt, og mottakertransformatorene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Dekningsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 6 Integer Linear Programming.
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
Visma Scenario/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Innhold NVDB123 Hurtigvegnett og hurtigdata Hva er det ?
Sannheter og myter om tømmervogntog
SuperOffice CRM Visma Global
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Lokalisering og betjening av greiner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Operasjonsanalytiske emner Heltallsvariabler og binærvariabler Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 6 Integer Linear Programming.
Utskrift av presentasjonen:

Inndelingsproblemer

LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for stasjonene ligger slik til at ikke alle 8 distriktene kan betjenes fra alle stasjonene. Hvis vi krever at et distrikt bare skal betjenes av en veistasjon, får vi et inndelingsproblem – hver kunde/oppdrag skal bare betjenes av ett hjelpemiddel. Inndelingsproblemer Stasjon 1 Stasjon 2 Stasjon 3 Distrikt 1 Distrikt 2 Distrikt 8 : : Stasjon 4

LOG530 Distribusjonsplanlegging 3 3 Inndelingsproblemer Kostnad ved å opprette en veistasjon, samt dekningskoeffisientene er:

LOG530 Distribusjonsplanlegging 4 4 Inndelingsproblemer Vi kan løse dette inndelingsproblemet ved i ettertid å justere dekningsmatrisen. For eksempel kan vi la veistasjon 1 ikke betjene distrikt 3 og 7, og la veistasjon 4 ikke betjene distrikt 2 og 6. Dermed vil vi oppnå at distrikt 2, 3, 6 og 7 ikke lenger betjenes av to veistasjoner, men kun av en veistasjon. Vi kan løse dette inndelingsproblemet ved i ettertid å justere dekningsmatrisen. For eksempel kan vi la veistasjon 1 ikke betjene distrikt 3 og 7, og la veistasjon 4 ikke betjene distrikt 2 og 6. Dermed vil vi oppnå at distrikt 2, 3, 6 og 7 ikke lenger betjenes av to veistasjoner, men kun av en veistasjon. Vi kan imidlertid også la modellen velge hvilke hjelpemidler som skal betjene de enkelte kundene. Vi trenger da flere beslutningsvariabler. Vi kan imidlertid også la modellen velge hvilke hjelpemidler som skal betjene de enkelte kundene. Vi trenger da flere beslutningsvariabler. Fra dekningsproblemet ser vi at flere distrikt blir betjent av mer enn en veistasjon:

LOG530 Distribusjonsplanlegging 5 5 Inndelingsproblemer Beslutningsvariabler: Vi skal bestemme hvor vi skal plassere veistasjonene, og i tillegg bestemme hvilke kunder en veistasjon skal betjene. n antall potensielle lokaliseringsområder N mengden av områder N = {1, 2,..., n} k antall kunder som skal betjenes K mengden av kunder K = {1, 2,..., k} G mengden av greiner, dvs. celler i dekningskoeffisientmatrisen G = {(N×M)} cjcjcjcj Fast kostnad ved å etablere en fasilitet i område j j  N a jk dekningskoeffisient a jk = 1 hvis kunde k kan dekkes fra område j a jk  {0; 1}; (j,k)  G UjUjUjUj U j = 1 hvis et hjelpemiddel lokaliseres i område j, ellers 0 U j  {0; 1} ; j  N Y jk Y jk = 1 hvis et hjelpemiddel i område j betjener kunde k Y jk  {0; 1} ; (j,k)  G

LOG530 Distribusjonsplanlegging 6 6 Målfunksjon: Inndelingsproblemer Denne målfunksjonen summerer kun faste kostnader for de veistasjonene som opprettes. 34 ‑ 1 Minimer totale faste kostnader. 34 ‑ 1Minimer20  U  U  U  U 4

LOG530 Distribusjonsplanlegging 7 7 Restriksjoner: Inndelingsproblemer 34 ‑ 2 Nøyaktig ett hjelpemiddel skal dekke hver kunde. 34 ‑ 2Distrikt 1:Y 1,1 + Y 2,1 + Y 3,1 + Y 4,1 =1 Distrikt 2:Y 1,2 + Y 2,2 + Y 3,2 + Y 4,2 =1 Distrikt 3:Y 1,3 + Y 2,3 + Y 3,3 + Y 4,3 =1 Distrikt 4:Y 1,4 + Y 2,4 + Y 3,4 + Y 4,4 =1 Distrikt 5:Y 1,5 + Y 2,5 + Y 3,5 + Y 4,5 =1 Distrikt 6:Y 1,6 + Y 2,6 + Y 3,6 + Y 4,6 =1 Distrikt 7:Y 1,7 + Y 2,7 + Y 3,7 + Y 4,7 =1 Distrikt 8:Y 1,8 + Y 2,8 + Y 3,8 + Y 4,8 =1

LOG530 Distribusjonsplanlegging 8 8 Restriksjoner: Inndelingsproblemer 34 ‑ 3 Et hjelpemiddel betjener bare kunder som dekkes. 34 ‑ 3 Y 1,1  0Y 1,2  1Y 1,3  1Y 1,4  1Y 1,5  0Y 1,6  1Y 1,7  1 Y 1,8  1 Y 2,1  1Y 2,2  0Y 2,3  1Y 2,4  1Y 2,5  1Y 2,6  0Y 2,7  1 Y 2,8  0 Y 3,1  1Y 3,2  0Y 3,3  1Y 3,4  1Y 3,5  0Y 3,6  1Y 3,7  1 Y 3,8  0 Y 4,1  1Y 4,2  1Y 4,3  1Y 4,4  0Y 4,5  1Y 4,6  1Y 4,7  1 Y 4,8  0

LOG530 Distribusjonsplanlegging 9 9 Restriksjoner: Inndelingsproblemer 34 ‑ 5 Et hjelpemiddel kan bare betjene kunder fra posisjon j hvis det er lokalisert i posisjon j. 34 ‑ 5Stasjon 1:Y 1,1 + Y 1,2 + Y 1,3 + Y 1,4 + Y 1,5 + Y 1,6 + Y 1,7 + Y 1,8  8U18U1 Stasjon 2:Y 2,1 + Y 2,2 + Y 2,3 + Y 2,4 + Y 2,5 + Y 2,6 + Y 2,7 + Y 2,8  8U28U2 Stasjon 3:Y 3,1 + Y 3,2 + Y 3,3 + Y 3,4 + Y 3,5 + Y 3,6 + Y 3,7 + Y 3,8  8U38U3 Stasjon 4:Y 4,1 + Y 4,2 + Y 4,3 + Y 4,4 + Y 4,5 + Y 4,6 + Y 4,7 + Y 4,8  8U48U4 Ikke-negativitetsbetingelsene: U j  {0;1} j = 1, 2,.., 4 Y j,k  {0;1} j = 1, 2,.., 4; k = 1, 2,.., 8

LOG530 Distribusjonsplanlegging 10 Inndelingsproblemer

LOG530 Distribusjonsplanlegging 11 Inndelingsproblemer Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette en del veistasjoner. En veistasjon kan kun ha ansvaret for veier direkte knyttet til noden. Men ingen stasjon kan ha ansvaret for mer enn 3 veier. Å opprette og drive en veistasjon vil koste det samme uansett i hvilken node den opprettes. Mista ønsker lavest mulig kostnad, men må samtidig vedlikeholde alle veiene.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 12 Inndelingsproblemer Dekningskoeffisientene tilsvarer de eksisterende veistykkene. Det er 17 veistykker som går i begge retninger:

LOG530 Distribusjonsplanlegging 13 Inndelingsproblemer