På mulighetenes marked

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Advertisements

INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Idrett ved Meråker videregående skole
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Vardø Videregående skole
Videregående opplæring Forberedelse til utdanningsmessa
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
HVA SKAL JEG VELGE? 1T eller 1P.
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
Kvalifisert for høyere utdanning
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Informasjon om fagvalg
Fagvalg ved Thora Storm videregående skole
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
HVA SKAL JEG VELGE? 1T eller 1P.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
Språk-, samfunnsfag og økonomi
MATEMATIKK - Kunnskapsløftets innvirkning på matematikkfaget.
Realfag, også et sted for idealisme og kreativitet Maria Vetleseter Bøe Rådgiverkonferanse, 8. november 2012.
Sunnland Einar Stølevik
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Valg av matematikk og realfag
Det viktige valget Informasjon om fagvalg Foreldremøte Vg1 29. oktober 2014.
Oversikt fagkrav studier
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
Utdanningsprogram: Studiespesialiserende Programområder:-Realfag -Språk-, samf.- og øko. ProgramfagBiologi Fysikk Politikk, individ og samfunn.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Studiespesialisering FAGVALG
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Eikeli videregående skole FAGVALG. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
{ Med hjarta i Hardanger & open for verda! Øystese gymnas Søk på vigo.no innan 1. mars.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
V IDEREGÅENDE OPPLÆRING F ORBEREDELSE TIL UTDANNINGSMESSA Felles for skolene i Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommune Skoleåret 2015/2016.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Studiespesialisering
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Realfagskommunen Asker
VIGO-SØKNADSFRIST 1. MARS
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
Orientering om søkertall
Studiespesialisering
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
Foreldremøte St. Olav vgs 2018
FAGVALG STUDIESPESIALISERING EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Studiespesialisering
STUDIESPESIALISERANDE
Utskrift av presentasjonen:

På mulighetenes marked Maria Vetleseter Bøe Åpen dag – Universitetet i Oslo 8. mars 2012 Valg og bortvalg av realfag © Dreamstime

Hva er greia?

Klar kjønnsfordeling Jenteflertall på Gutteflertall på Samfunnsfaglig matematikk Kjemi Biologi Geofag Gutteflertall på Realfaglig matematikk Fysikk IT Teknologi og forskningslære Men S-matte tar flere og flere fra R-matten. Utdanningsdirektoratet (2011); SSB (2011)

Forskningsgruppa re:K:rutt… Hva motiverer ungdoms valg av utdanning? Hvordan flere kan bli motivert til å velge realfag? This is exactly the task that our research group here at the University of Oslo and the National Centre for Science Education has taken on. We are currently around 6-8 persons more or less actively involved in this group, and you will hear from most of us during today. Our research group is involved in two large umbrella projects, the Norwegian Lily and the European/international IRIS. In addition, we are involved in a number of smaller-scale, related projects, notably ”write your choice” where female STEM students give their ”life stories” related to choice of STEM education.

Det nasjonale fakultetsmøtet for realfag FISKERI- OG HAVBRUKSNÆRINGENS FORSKNINGSFOND

Forskning på realfagsvalg Er jeg interessert i faget? Kommer jeg til å få jobb? Vil utdanningen hjelpe meg å nå MINE mål i livet? Kommer jeg til å synes det er meningsfullt? Hva vil det koste meg av tid og krefter? Kommer yrket til å kle meg? Er jeg god nok?

Det viktigste ungdom søker i utdanning og yrke, er å gjøre noe interessant, utviklende og meningsfylt

Bruke mine talenter og evner Veldig viktig Ikke viktig jenter gutter

Jobbe med noe jeg interesserer meg for Veldig viktig Ikke viktig jenter gutter

Utvikle meg selv Veldig viktig Ikke viktig jenter gutter

And “identity” is a key term In modern youth’s educational choices And “identity” is a key term In modern youth’s educational choices. Just as they choose music, friends and clothing to signal who they are, they choose an education that they see as compatible with the kind of person they want to be. It has been argued that the traditional question 'What do you want to be when you grow up?' today addresses a more far-reaching issue than before: 'Who do you want to be when you grow up?' «Hva vil du bli når du blir stor?» «Hvem vil du være når du blir stor?»

«Hvem vil du være når du blir stor?» Taconis & Kessels (2009) Int J Sci Educ Fysikkeleven Ikke attraktiv Ikke sosialt kompetent Ikke kreativ Svært intelligent og motivert Språkeleven Attraktiv Sosialt kompetent Kreativ Ikke spesielt intelligent og motivert Hvem er jeg? «Hvem vil du være når du blir stor?» Research has pointed out that when youth choose and education, they also choose an identity. When asked to describe a typical physics student, respondents in a study by Taconis and Kessels described a not very attractive, not very socially competent, not creative, BUT Very intelligent and motivated person. When asked to describe a language student, on the other hand, they pictured someone attractive, socially competent, creative – but NOT very intelligent and motivated. And who did the students feel that they themselves resembled the most? I can tell you it was NOT the physics student…. This illustrates that students choose school subjects after matching themselves to subject stereotypes … BOTH IMAGES: CLIP ART Taconis, R., & Kessels, U. (2009). How choosing science depends on students' individual fit to "science culture". International Journal of Science Education, 31(8), 1115-1132. Redbaron/ Dreamstime

Hva teller for valg av realfag i videregående skole?

Analyser

Interesse «Naturfag og matte har alltid vært de fagene som jeg har hatt størst interesse for.»

Språkfag, samfunnsfag og økonomi Ikke viktig Veldig viktig Språkfag, samfunnsfag og økonomi Realfag

Identitet og selvrealisering «Egenskaper. Matematikkforståelse, trang til å forklare verden rundt meg, vise hva jeg kan.»

Mestringsforventning «Har alltid følt at jeg får til matte og andre realfag, så var ikke særlig aktuelt med noe annet.»

Nytteverdi for studieopptak «Eneste grunnen til at jeg har valgt å ta matte R1 og Kjemi 2 er fordi jeg trenger det til min videre utdanning.»

Språkfag, samfunnsfag og økonomi Ikke viktig Veldig viktig Språkfag, samfunnsfag og økonomi Realfag

Arbeidsmengde og vanskegrad «Realfagtimene på VG1. For vanskelig.»

©dreamstime

Jobb i sportsklubben Man U Vet ikke Lege Ingeniør Arkitekt Data Veterinær Tannlege Fysioterapeut Farmasøyt Pilot Advokat Lærer Psykolog Økonom Politi Sykepleier Forsvaret Journalist Jordmor Kiropraktor Flygeleder Marinebiolog Skuespiller Meteorolog Astronom Entomolog Fysiker Energiforsker Etterforsker Plattformsjef President Jobb i sportsklubben Man U Rockestjerne Alle realister

Operasjonssykepleier Jobb i sportsklubben Man U Vet ikke Lege Ingeniør Data Veterinær Tannlege Fysioterapeut Pilot Advokat Lærer Psykolog Økonom Politi Operasjonssykepleier Forsvaret Journalist Kiropraktor Flygeleder Astronom Fysiker Energiforsker Entomolog Plattformsjef President Jobb i sportsklubben Man U Rockestjerne Biolog Arkitekt Bare gutter

Vet ikke Lege Ingeniør Veterinær Arkitekt Psykolog Fysioterapeut Lærer Data Meteorolog Skuespiller Psykolog Advokat Optiker Arkitekt Lege Økonom Jobbe med mennesker Ingeniør Bare jenter Jordmor Sykepleier Fysioterapeut Journalist Etterforsker Pilot Flygeleder Lærer Skal inn i militæret Barnevernspedagog Farmasøyt Politi Tannlege Marinebiolog

Når elever velger realfag pga nytteverdien for studieopptak, må fagene gi dem mer enn strategiske grunner til å fortsette.

Fra intervjuer med ”frafalne” realfagsstudenter: «Jeg sleit, fikk ingen mestringsfølelse, for abstrakt, strøk.» «Selv om jeg har 3mx, ble det minst en divisjon høyere enn videregående.» Fra Helge Brovold, Renate-senteret

«Trivselen var stor, men matematikken var større!»

Når ryktet om vanskelig og tidkrevende stoff bidrar til bortvalg, må vi sørge for at det er hjelp å få, og – ikke minst – framheve det positive ved utfordringene.

«Jeg har alltid likt matte og naturfag «Jeg har alltid likt matte og naturfag. Jeg valgte det jeg liker, pluss ekstra gym slik at jeg skulle orke alt.» Takk for meg! www.naturfagsenteret.no/vilje-con-valg Maria Vetleseter Bøe g.m.v.boe@naturfagsenteret.no