Slemteknikk Noen tips og råd...

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bakgrunn Noen eksempler er avanserte for deltakere som starter på null. Derfor bør man for bruke tavle / flipover eller enda bedre: Gi deltakerne kort.
Advertisements

Vi gikk på kurs høsten 2013 og spiller nå fast i klubb – hvorfor?
Kapittel 12 Påkast / Turneringsbridge. Eksempel ♠ Dkn8 ♥ 432 ♦ KD109 ♣ Dkn6 ♠ K107 ♥ 1098 ♦ Ekn ♣ EK1097 ♠ 543 ♥ EKDkn ♦ 543 ♣ 543 ♠ E962 ♥ 765 ♦ 8762.
VELKOMMEN TIL KURS VK 2 ”Spill Bridge2”.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. NYTT OPPLÆRINGSMATERIELL  BOKPAKKE SOM INNEHOLDER CD OG KORTSTOKKER.
VELKOMMEN TIL KURS VK 1 ”Spill Bridge 2”. Spill bridge 2 Kapittel 3 Repetisjon av åpners andre melding.
Kapittel 2 Delkontrakt, utgang og slem. Fra sist (1) • NS spiller mot ØV • To deler • Meldedel bestemmer • hva som bli trumf og hvor mange stikk som skal.
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS!
Lynkurs: Lær bridge på 1-2-3!
KAP 1: INTRODUKSJON  ╔ N ╗ V Ø ╚ S ╝  Nord (N) spiller med syd (S) og vest (V) spiller med øst (Ø). N og S er makkere, og spiller på parti mot Ø og V.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Åpners andre melding Kapittel 6. Tidligere Har sett at svarhånda ofte kan melde sluttkontrakten direkte. Eksempel 1 NT – 3 NT 1 hj – 4 hj I andre tilfelle.
Innmeldinger Kapittel 8. Nord, ingen Eksempel ♠ D9 ♥ EK7632 ♦ 86 ♣ ED2 ♠ 62 ♥ Dkn108 ♦ kn4 ♣ ♠ kn743 ♥ 94 ♦ KD732 ♣ K8 ♠ EK1085 ♥ 5 ♦ E1095 ♣ kn109.
Opplysende dobling Kapittel 9. Dobling Oftest brukt når vi tror motparten går bet(er) Får da flere poeng. Udoblet teller 50 poeng for hver bet utenfor.
Kapittel 10 Sterke åpningshender – kunstige meldinger.
Svar på åpning i 1 i farge Kapittel 5. Makker åpner med en majorfarge Med 4 korts trumfstøtte (eksempel med 1 hj) – 0 – 5 htp → pass – 6 – 9 htp → enkel.
Gode eller dårlige kort Kapittel 3. Fra sist Melder i stigende rekkefølge fra 1kl (ru – hj – sp) til 7NT Kontrakten er bestemt når de 3 neste spillerne.
Meldingene etter 1NT-åpning Kapittel 4. Fra sist (1) Åpning – Minst 12 hp – 15 – 17 og balansert hånd → 1NT – Ellers Lengste farge Høyeste farge av 2.
Tredje og fjerde farge Kapittel 7. Svarhåndens andre melding Etter åpners andre melding kan ofte svarhånden – Bestemme sluttkontrakten – Invitere til.
Spill bridge 2 KAPITTEL 2 Repetisjon av svarhåndens første melding Mer om Finesser.
Svar på oppl. dobling V N Ø S 1 ru dobl p ?
SPILL BRIDGE 1 KAPITTEL 3 OG 4 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 21. OKTOBER 2014.
Kapittel 5: Svar på åpning i 1 i farge SPILL BRIDGE 1 kapittel 5 og 6 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 28. OKTOBER 2014.
UTSPILL MOT TRUMFKONTRAKT I mange tilfeller bruker en samme regler for utspill mot trumf som mot NT-kontrakt. 1. Det høyeste kortet i en sekvens. K D Kn.
UTSPILL MOT NT-KONTRAKT
VELKOMMEN TIL BRIDGEKURS! SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 14. OKTOBER 2014.
DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING  6 3  E 10 7 Kn 4 2 E  E D Kn 2  K 5  D  E Kn 5 3 DUKKE – IKKE TA STIKK VED FØRSTE ANLEDNING.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 7 og 8 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 4. NOVEMBER 2014.
FJERDE FARGE Når en av makkerne melder den fjerde fargen, viser ikke det i utgangspunktet lengde i fargen men ber makker vise hånden sin bedre. Eksempel:SN.
Øvingsoppgaver for meldinger Per Nordland. Øvingsoppgave meldinger 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 GiverVestSoneAlle VestNordØstSyd 11 1 Pass.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 9 og 10 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 11. NOVEMBER 2014.
SPILL BRIDGE 1 kapittel 11 og 12 SANDEFJORD BRIDGEKLUBB 18. NOVEMBER 2014.
Vienna - tilpasning Hennings opplegg ♠ ♥ ♦ ♣. Åpning: 1 ♣ negativt svar Krav for en runde. Ingen 5-kortsfarge utenom eventuelt ♣. Minst 13 hp Svarhånd1.
Norsk Bridgeforbund Velkommen til bridgekurs Spill bridge 3.
Spill bridge 3 Kapittel 2 Kortvurdering. Balansert hånd krever normalt 12 honnørpoeng (hp) for åpning med 1 i farge Åpning 1 i farge med bare hp.
Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,
Spill bridge 3 Kapittel 8 Spilleføring i grand – tempo og teknikk.
Spill bridge 3 Kapittel 3 Stenbergs 2NT. Du sitter med ♠ kn 7 5 ♥ K D kn 9 8 ♦ E 8 ♣ E D kn og åpner med 1 ♥. Makker støtter til 4 ♥. Har vi slem (12.
Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.
Praktisk bridge Spill 21.
Praktisk bridge Spill 4.
Spill bridge 3 Kapittel 5 Svarers andre melding.
Praktisk bridge Spill 2.
Praktisk bridge Spill 6.
Praktisk bridge Spill 12.
Praktisk bridge Spill 7.
Praktisk bridge Spill 8.
Praktisk bridge Spill 13.
Praktisk bridge Spill 3.
Praktisk bridge Spill 23.
Praktisk bridge Spill 11.
Praktisk bridge Spill 5.
Praktisk bridge Spill 17.
Praktisk bridge Spill 16.
Praktisk bridge Spill 1.
Praktisk bridge Spill 10.
Praktisk bridge Spill 9.
Praktisk bridge Spill 18.
Landslagssamling LetoHallen
Bruk av skjermer Allan Livgård 5. Januar 2018
Mer om innmeldinger Kapittel 8.
Utspill, påspill og styrkekast
Bridgekurs Xx skole Dato, 2018.
Mer om sterke åpningshender
Åpningshåndas andre melding
Honnørpoeng Spill med trumf Lektion 2.
Praktisk bridge Spill 19.
Spill Bridge 2 Kapittel 6: Unntak fra meldereglene.
Praktisk bridge Spill 14.
Praktisk bridge Spill 24.
Utskrift av presentasjonen:

Slemteknikk Noen tips og råd..

”Nødvendige” konvensjoner XY-NT Cuebids og splinter 4.farge Ny farge er alltid krav fra svarhånda Key-Card Blackwood Svar etter 2kl-åpning

XY-NT (1) Forekommer etter 1x – 1y 1NT - ? 2♣ : meld 2 ♦. Min neste melding er innvitt 2♦ : Utgangskrav Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 1NT 2kl 2ru 2hj 4sp pass

XY-NT (2) Forekommer etter 1x – 1y 1NT - ? 2♣ : meld 2 ♦. Min neste melding er innvitt 2♦ : Utgangskrav Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 1NT 2kl 2ru 2hj 2sp pass

XY-NT (3) Forekommer etter 1x – 1y 1NT - ? 2♣ : meld 2 ♦. Min neste melding er innvitt 2♦ : Utgangskrav Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 1NT 2ru 2sp 3sp 4kl 4NT 5ru 6sp p.r

NB: ikke cuebid åpninga.. 4.farge Etablerer utgangskrav Meld så naturlig som mulig etterpå. Hopp til utgang viser mimimum Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1hj 1sp 2kl 2NT 3sp 4sp NB: ikke cuebid åpninga..

Ny farge krav For å slippe å hoppe unødvendig og sperre seg selv 1♣ - 1♠ 2♣ - 2♦/2♥ naturlig og rundekrav. Vest Nord Øst Syd 1kl Pass 1sp 2kl 2ru * 3sp

Stenberg 1 2NT etter 1♥/ ♠ . Viser 13hp+ og firekort støtte. Svar: Ny farge: nat og tillegg 3M = minimum 3NT = 18-19 4X = renons Vest Nord Øst Syd 1sp Pass 2NT 3ru 4sp pass

Stenberg 2 Svar etter 1M – 2NT 3X Ny farge: singelton 3M = spør etter singel 3NT = Cuebid pls Vest Nord Øst Syd 1sp Pass 2NT 3ru 4ru 4NT 5kl 7sp

Stenberg 3 Svar etter 1M – 2NT 3X Ny farge: singelton 3M = spør etter singel 3NT = Cuebid pls Vest Nord Øst Syd 1sp Pass 2NT 3ru 3sp 4hj 4NT 5sp 6sp

Splinter og renonsvisende hopp Forekommer som regel etter majoråpning Svar: Hopp til 3-trinnet: Singleton og minst invitt til utgang -”minisplinter” Hopp til 4-trinnet: Renons og sleminteresse Vest Nord Øst Syd 1sp Pass 3hj 4NT 5hj 6sp p.r NB: Alltid 4-kort støtte !!!

Splinter og renonsvisende hopp Forekommer som regel etter majoråpning Svar: Hopp til 3-trinnet: Singelton og minst invitt til utgang - ”minisplinter” Hopp til 4-trinnet: Renons og sleminteresse Vest Nord Øst Syd 1sp Pass 4ru 4sp NB: Alltid 4-kort støtte !!!

Cuebids (1) Mest for å unngå å komme i slem med udekket farge Første og andrekontroller meldes om hverandre Helst cuebid honnør i makkers hovedfarge, i alle fall første gang 4NT er Blackwood Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 1NT 2ru 2sp 3sp 4ru 4sp p.r

Cuebids (2) Mest for å unngå å komme i slem med udekket farge Første og andrekontroller meldes om hverandre Helst cuebid honnør i makkers hovedfarge, i alle fall første gang. 4NT er Blackwood Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 3ru 3sp 4kl 4ru 4NT 5kl 7NT

Blackwood (1) 4NT spør etter ess. Avtalt trumf eller siste farge Svar: 5kl = 0 eller 3 ess 5ru = 1 eller 4 ess 5hj = To ess uten trumf Q 5sp = To ess med trumd Q 5NT = 1 eller 3ess + renons 6x = to ess + renons i fargen Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 2sp 2NT 4sp 4NT 5ru 5sp p.r

Blackwood (2) Etter svarene 5kl/5ru spør fargen over videre: Svar: trumf lavest = ikke trumf Q farge billigst = Ja, jeg har trumf dame + kongen her hopp i trumf = Ja, jeg har trumf dame, men ingen konger å vise. Vest Nord Øst Syd 1ru Pass 1sp 2sp 4NT 5ru 5hj 6kl 6ru 6hj 7sp p.r

Blackwood (3) 5NT bekrefter at alle fem ess + trumfdame finnes. Storeslemsinvitt Svar: trumf lavest = Jeg er tømt. farge billigst = Jeg har kongen her, passer det? hopp til 7 = Ja, jeg har MASSE tillegg. Vest Nord Øst Syd 1kl Pass 1sp 2kl 2ru 3sp 4NT 5ru 5NT 7NT p.r

2kl-2ru-2hj 2hj er krav.. Svar: 3kl = 2nd negative. Ingenting 2NT/3X = Naturlig, 4-9hp 3hj = lover minst et cubid 4x = Splinter 4hj = støtte, men ingen cuebid Vest Nord Øst Syd 2kl Pass 2ru 2sp 4ru 4NT 5kl 7sp pass