Forretningsideer & Markedsanalyser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Dynamisk Datamaskering hos Santander
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Introduksjon til Bridge By invitation only™. Å velge på egenhånd blant tusentalls investeringstilbud er ikke lett.
NVU-konferansen 2005 Kommersielle faktorer ved utvikling av et e-læringsprodukt eks GPS Learning.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
SPIR Idélab Bodø.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Forretningskonsept og forretningsplaner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
The Rotary Foundation of Rotary International Distriktssamlingen 2009.
Den anbefalte banken! Presentasjon på RAFF Seminar V Erik M Throndsen.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Forretningsplan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Markedsplanen At presenteres 30.01
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Problemet Hvilket problemer løser din app? Hva vil den gi av merverdi for brukeren. TEAMNAVN.
Øving 1 - Forretningsideen
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Arve Solheim CruSiN AS.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
Skråblikk på bilbransjen Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
Margrethe Helgebostad
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Turister til Langesund
Product list and key numbers
FIBER og OTT – Et marked i endring
Utskrift av presentasjonen:

Forretningsideer & Markedsanalyser Seminar ENT-1000 Henrik Hoel

Ideen Kundenytten for ideen? Hvilket marked henvender den seg til? Hvordan tjene penger på den?

Sjekkliste for forretningsideen 1) Hva er innovasjonen i forretningsideen? Introduksjon av en ny vare eller produksjonsmetode som løser et problem for konsumenter eller organisasjoner knyttet til produkt eller prosess. (Joseph Schumpeter (1935)

2) I hvilken grad er den unik? 3) Hvem er de potensielle kundene? Hvorfor skal de kjøpe ditt produkt og hvilke problem løser det? 4) Hva gjør ditt produkt bedre enn de som er sammenlignbare?

Markedsanalysen Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer. Dokumenterer behov og kjøpsvillighet Mulighetene å lykkes kommersielt, men også om det eksisterer konkurrenter. Ingen konkurrenter= ingen marked?

Elementer i en markedsanalyse 1) Dokumenter størrelse på markedet 2) Finn ut av om det vokser, hvor mye 3) Finn ut av de økonomiske mulighetene i markedet Tjener aktørene penger? Øker prisene? 4) Hvem er de største konkurrentene? 5) Karakteristikker ved markedet (Lett å komme inn, lovreguleringer 6)Hvem er kundene?

Bleiemarkedet i Norge 4,45 millioner innbyggere 2,5 år brukstid av bleie/78,5 år snittlevealder (4,45m/78,5x2,5) 140 000 bleiebrukere Demografiske justeringer: 130-155 000 4-6 bleier pr. dag Bleieforbruk: 520-930 000

Antall bleiepakker: 15-24 000 pakker pr.dag SSB: 19-24 000 bleiepakker pr.dag (faktiske tall) Størrelse i kroner (1,4 NOK pr. dag) Utvikling?

Markedsanalysen Finn og vurder kilder: Offentlig statistikk Kommersielle rapporter og analyser Konkurrenters årsrapporter Patenter Finanspresse Konsulentfirmaer Bransjeorganisasjoner Avisartikler Mennesker Google ++

“Mobile gaming has grown significantly as internet capable phones have proliferated, and the value of the sector, just $65 Million in 2000, is now worth about $2.6 billion globally, and will expand to $11.2 billion by 2010.” - eMarketer, Game On, Nov. 2005 Europe/US - 550 Million unit game enabled installed base US segment - 162M game enabled installed base (27% play games regularly)