Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Advertisements

The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og maksimum bipartitt matching Jon Marius Venstad Redigert og forelest av Gleb Sizov.
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Sikreste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger står en overfor ønsket om å finne sikreste kjørerute fra et gitt startpunkt til et ønsket.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Lokalisering av mobilmaster. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 NetVik strever med å fullføre sin utbygging av UTMS nettet sitt. I Glemnes kommune er.
Lokalisering og max totalavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprette 3 konkurrerende utsalg.
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst totalavstand.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering av transformatorstasjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nistad Kraft skal levere kraft til 8 nye boligfelt, og mottakertransformatorene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Dekningsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Øvingsforelesning 9 - Børge Rødsjø
Kap 10 Graf.
INF 295 Forelesning 16 - kap 9 Minimalt spenntre og korteste vei i grafer Hans Fredrik Nordhaug (Ola Bø)
Innhold NVDB123 Hurtigvegnett og hurtigdata Hva er det ?
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Magnus Haug Algoritmer og Datastrukturer
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Lokalisering og betjening av greiner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Operasjonsanalytiske emner Sekvensielle beslutninger Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 12 Dynamisk Programming.
5702 Geografisk analyse Nettverksanalyse. Evaluering av nettverksstruktur Nettverksdiameter Diameteren på et nettverk representerer maksimum antall.
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
Utskrift av presentasjonen:

Korteste vei

LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted. Korteste vei Tallene langs greinene angir avstanden mellom nodene 1–9. En angir startpunkt med -1 (avgang), og stoppunkt angis med +1 (ankomst). Her skal vi altså reise fra node 2 og fram til node 9. Hva er korteste kjørerute?

LOG530 Distribusjonsplanlegging 3 3 Korteste vei

LOG530 Distribusjonsplanlegging 4 4 • La X f,t angi mengde transportert fra node f til node t. • Om X f,t = 1 indikerer det at vi reiser (transporterer 1 enhet) fra node f til t. • Vi skal altså transportere denne enheten fra startnoden, via forskjellige transittnoder, helt til vi kommer fram til endenoden. • Vi forsøker å velge den kjøreruten som gjør at totalavstanden blir så kort som mulig. Korteste vei

LOG530 Distribusjonsplanlegging 5 5 Beslutningsvariabler: Korteste vei X f,t Mengde transportert fra node f til node t (f,t)  {G} n Antall noder N Mengden noder N = {1, 2, …, n} G Mengden av greiner mellom nodene djdjdjdj Tilbud/Behov ved node j j  {N}; d j  {-1, 0, +1} c ft Avstand fra node f til node t (f,t)  {G} Merk at mengden av greiner, G, inneholder start- og stopp - nodeangivelsen på alle greiner. Siden greinene er urettede må de angis i begge retninger, slik at for eksempel både (1,2) og (2,1) angir samme grein mellom node 1 og 2, men i forskjellig retning.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 6 6 Målfunksjon: Korteste vei 11 ‑ 1 Minimer totalavstanden for alle greiner i nettverket som inngår i reisen. Minimer: 2 X 1,2 + 4 X 1,3 + 5 X 1,5 + 2 X 2,1 + 3 X 2,4 + 8 X 2,5 + 4 X 3,1 + 3 X 3,5 + 7 X 3,6 + 3 X 4,2 + 4 X 4,5 + 8 X 4,7 + 5 X 5,1 + 8 X 5,2 + 3 X 5,3 + 4 X 5,4 + 4 X 5,6 + 3 X 5, X 5,8 + 7 X 6,3 + 4 X 6, X 6,7 + 3 X 6,8 + 8 X 7, X 7,5 + 5 X 7,6 + 6 X 7, X 7, X 8,5 + 3 X 8,6 + 6 X 8,7 + 2 X 8, X 9,7 + 2 X 9,8

LOG530 Distribusjonsplanlegging 7 7 Restriksjoner: Korteste vei • Siden ”behovet” = -1 i startnoden, må vi reise derfra. • Hvis vi kommer til en transittnode, vil restriksjonen tvinge oss til å reise videre, siden ”behovet” = 0. • Når vi kommer til endenoden må vi forbli der, fordi ”behovet” = ‑ 2 Sum transportert/ankommet til en node, minus sum transportert/avreist fra samme node, må minst tilsvare behovet i noden. Dette kravet gjelder alle noder.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 8 8 Restriksjoner: Korteste vei X 2,1 + X 3,1 + X 5,1 – X 1,2 – X 1,3 – X 1,5 ≥ 0Transitt-node1 X 1,2 + X 4,2 + X 5,2 – X 2,1 – X 2,4 – X 2,5 ≥ -1Start-node2 X 1,3 + X 5,3 + X 6,3 – X 3,1 – X 3,5 – X 3,6 ≥ 0Transitt-node3 X 2,4 + X 5,4 + X 7,4 – X 4,2 – X 4,5 – X 4,7 ≥ 0Transitt-node4 X 1,5 + X 2,5 + X 3,5 + X 4,5 + X 6,5 + X 7,5 + X 8,5 – X 5,1 – X 5,2 – X 5,3 – X 5,4 – X 5,6 – X 5,7 – X 5,8 ≥ 0Transitt-node5 X 3,6 + X 5,6 + X 7,6 + X 8,6 – X 6,3 – X 6,5 – X 6,7 – X 6,8 ≥ 0Transitt-node6 X 4,7 + X 5,7 + X 6,7 + X 8,7 + X 9,7 – X 7,4 – X 7,5 – X 7,6 – X 7,8 – X 7,9 ≥ 0Transitt-node 7 X 5,8 + X 6,8 + X 7,8 + X 9,8 – X 8,5 – X 8,6 – X 8,7 – X 8,9 ≥ 0Transitt-node8 X 7,9 + X 8,9 – X 9,7 – X 9,8 ≥ 1Stopp-node9

LOG530 Distribusjonsplanlegging 9 9 Korteste vei En tabell for greinene (beslutningsvariablene) En tabell for nodene (restriksjonene)

LOG530 Distribusjonsplanlegging 10 Greinene i motsatt retning angis med formler. Alle greiner angis i kun én retning.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 11 Korteste vei

LOG530 Distribusjonsplanlegging 12 Beslutningsvariabler: Korteste vei X f,t Mengde transportert fra node f til node t f  {N}; t  {N} n Antall noder N Mengden noder N = {1, 2, …, n} G Mengden av greiner mellom nodene djdjdjdj Tilbud/Behov ved node j j  {N}; d j  {-1, 0, +1} c ft Avstand fra node f til node t (f,t)  {G} b ft Kapasitet fra node f til node t b ft = M for (f,t)  {G}; b ft = 0 for (f,t)  {G} Her angir M et tilstrekkelig stort tall (ikke 0). Tallet M bør ikke være så stort at vi får skaleringsproblemer. Poenget er at når b ft = 0 så utelukker vi greiner som ikke eksisterer.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 13 Målfunksjon: Korteste vei 11 ‑ 3 Minimer totalavstanden for alle greiner som inngår i reisen. Dette er en alternativ formulering, der en tillater direktekoblinger mellom alle noder, uavhengig av eksisterende greiner.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 14 Restriksjoner: Korteste vei • Siden ”behovet” = -1 i startnoden, må vi reise derfra. • Hvis vi kommer til en transittnode, vil restriksjonen tvinge oss til å reise videre, siden ”behovet” = 0. • Når vi kommer til endenoden må vi forbli der, fordi ”behovet” = ‑ 4 Sum transportert/ankommet til en node, minus sum transportert/avreist fra samme node, må minst tilsvare behovet i noden. Dette kravet gjelder alle noder.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 15 Restriksjoner: Korteste vei 11 ‑ 5 Maksimal mengde transportert fra node f til node t kan ikke overstige kapasiteten for greinen mellom node f og node t. Dette kravet gjelder for alle f og alle t. Disse restriksjonene forhindrer at greiner som ikke eksisterer blir benyttet.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 16 Korteste vei Tabell med beslutningsvariabler for alle kombinasjoner Tabell som eliminerer greiner som ikke eksisterer