NFO Loggbok for flyteknikere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konstruktivistisk veiledning
Advertisements

Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Bruke beregningsplan for innsatsestimering SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Everyone Print Kalle Snarheim.
Jara NetBusiness Vedlikeholdsrelease , 11. februar 2008.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Økodesigndirektivet – EU: 2009/125/EC Lot 2: Kraft- og fordelingstransformatorer (Distribution and Power Transformers, Lot 2) Innhold: Økodesigndirektivet.
Historie •September 2002Regulation 1592/2002 •November 2005Amendment to 1592/2002 •December 2005MDM.032 Working Group.
Ledelsesinformasjonsystem
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
Skipshopphugging – gjeldende og fremtidig internasjonalt rammeverk Sveinung Oftedal seniorrådgiver.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
Norwegian national governance of archetypes
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Network- based Regional Specialisation in Child and Adolecent Psychiatry Making it Work Tromsø 23 september 2005 Olav Eldøen og Randi Nesje Myhr.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
Classification: Internal Status: Draft Prosjektforslag 8 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008 PASF injeksjon i H1 segmentet på Gullfaks hovedfelt.
3D-structure of bacterial ribsoomes. Components required for protein-synthesis in E. coli.
 Hvorfor kommuniserer vi vitenskap?  Hvordan kommuniserer vi vitenskap?
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Global oppvarming Mål: Vi skal lage en enkel database med temperaturdata fra 1770 til i dag. Deretter tilby et brukergrensesnitt mot databasen.
EQUASS Assurance - en fordypning ”Å dele er å forbedre”. (”To share is to improve”). ERFA-konferansen i Trondheim nov
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Regelverk, videreutdanning og sikkerhet. Om Akroflyging During the advanced handling training you will explore the outer limits of the flight envelope.
Interaktiv rapportering SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
WAI 2.0 Flere akronymer.. WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet.
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 About critical attitude when reading Lill Kristiansen, Prof. Dr. Scient Department of Telematics, NTNU Material was originally written.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Citation and reference tools for your master thesis
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Menyramma i hypersystemet; Piler for navigasjon, navigasjonskart(Øye), søke på tekst, søk på struktur, legge inn/vise private notat/merknader, video,
IT services and support Information to new employees at UIB.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Biological quality assurance in Norway– Biological standards
CCC-Bi-monthly Meeting Presentation on
LO2 – Understand Computer Software
Kaveet Patel – Education Officer
Database.
WG Joint Inter-Change Date: Authors: Name Company
IWCF Well Intervention
Chapter 9 Designing Databases
FDSN Working Group IV CTBTO Relations
Methods Motivation Introduction Datasets and Decoys Results
TGr Closing Report May 2005 Date: Authors: January 2002
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Nottingham City Diabetes Service PLT Tuesday March 2017
Types of Sentences.
LCM API Evolution – El Alto ARCHCOM, April 9, 2019
Figure 1. (A) The synthesis protocol (18) that AptaBlocks relies on
Utskrift av presentasjonen:

NFO Loggbok for flyteknikere.

EASA krever at flyteknikere dokumenterer arbeidserfaring i en loggbok eller lignende ED_Decision_2007/018/R 18 Dec 2007 AMC 66.A.20 (b) 2 Privileges The experience should be documented in an individual log book or in any other recording system (which may be an automated one) containing the following data: a) Date; b) Aircraft type; c) Aircraft identification i.e. registration; d) ATA chapter (optional); e) Operation performed i.e. 100 FH check, MLG wheel change, engine oil check and complement, SB embodiment, trouble shooting, structural repair, STC embodiment…; f) Type of maintenance i.e. base, line; g) Type of activity i.e. perform, supervise, release; h) Category used A, B1, B2 or C.

Loggbok for flytekniker Selv som din arbeidsgiver følger opp, er det likevel ditt eget ansvar å ivareta ditt personlige sertifikat og dine sertifikatrettigheter. Det gjelder ved fornyelser, samt at du må kunne dokumentere at din kompetanse til én hver tid er tilstrekkelig. Hvis det blir oppsigelser så duger ikke den lovfestede Norske attesten som du har krav på i henhold til AML, særlige om du skal ut og jobbe i Europa eller gjennom et innleiebyrå. Det blir enda verre om din arbeidsgiver går konkurs og bostyret ikke gir tilgang til den elektronisk databasen. Her har vi mye å lære av det som skjedde da Sabena gikk konkurs. Bostyret ga ikke tilgang til arkivet. Senere ble det brann og alle personal mappene gikk tapt! Mange Belgisk tekniker sliter fortsatt med å bevise sine opplæring og kompetanse. Dermed har de mistet sin autorisasjon og må begynne fra bunn av om de vil ta ut Part 66 sertifikatet på nytt.

Loggbok for flytekniker Den engelske fagforeningen ALAE, hadde utviklet én loggbok lenge før UK-CAA og andre Europeiske tilsyner kom med krav. Den er fortsatt den billigst og mest proffesjonelle utgaven som finnes i dag. NFO har samarbeidet med både ALAE og trykkeriet for å få en NFO utgave til våre medlemmer.

NFO Loggbok for flytekniker

NFO Loggbok for flytekniker

NFO Loggbok for flytekniker Det er ALAE som har opphavsrettigheten og derfor må hver perm har en sånn lapp på innsiden. Hvert nummer er unik og er i en rekkefølge slik at både ALAE og NFO kan spore opp hvem egentlig eier permen Her har vi muligheten å bekrefte for både medlemmer og arbeidsgivere at Logg Boken er ekte. Det vil også være tilknyttet NFO’s medlemsliste.

Fra den engelske utgaven, så er personlige detaljer endret på våre anbefalinger. Personal Details Surname………………………………………. Date of Birth………………………………… Forenames……………………………………. Signature……………………………………... Stamp(s) if used………………………………………………………………………………… Nationlaity……………………. License No. ………………. Passport No. ............................ __________________________________________ Address ........................................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... Home Tel ............................... Work Tel .................................. Mobile ...................................... e-mail 1 ........................................................... e-mail 2 .............................................................. Skype ............................................................. ___________________________________________________________________________ Change of Address ……………………………………………………………………………………… ………………….. osv.

Hva skal loggføres? B1, B2 og B1/2 tekniker For category B1 and B2, for every aircraft included in the authorization the experience should be on that particular aircraft or on a similar aircraft within the same licence subcategory. Two aircraft can be considered as similar when they have similar technology, construction and comparable systems, which means equally equipped with the following (as applicable to the licence category): a) Propulsion systems (piston or turboprop or turbofan or turboshaft or jet-engine or push propellers); and b) Flight control systems (only mechanical controls or hydro-mechanically powered controls or electro-mechanically powered controls); and c) Avionic systems (analog systems or digital systems); and d) Structure (manufactured of metal or composite or wood). For a combination of categories, the experience should include some activities of the nature shown in paragraph 2 in each category. (altså B1/2, C med B1 og/eller B2 og B2 med A på linje).

Når og hva skal mann skrive av opplysningen Logg boken? The 6 months maintenance experience in 2 years should be understood as consisting of two elements, duration and nature of the experience. The minimum to meet the requirements for these elements may vary depending on the size and complexity of the aircraft and type of operation and maintenance. 1. Duration: Within an approved maintenance organization: - 6 months continuous employment within the same organisation; or - 6 months split up into different blocks, employed within the same or in different organisations. The 6 months period can be replaced by 100 days of maintenance experience in accordance with the privileges, whether they have been performed within an approved organisation or as independent certifying staff according to M.A.801(b)2 or as a combination here of. 2. Nature of the experience: Depending on the category of the aircraft maintenance licence, the following activities are considered relevant for maintenance experience: - Servicing; - Inspection; - Operational and functional testing; - Trouble-shooting; - Repairing; - Modifying; - Changing component; - Supervising these activities; - Releasing aircraft to service.

For flytekniker som jobber i en annen type stilling. Vi har mange medlemmer som jobber i funksjonstillinger. Selv om de har CRS rettigheter må de opprettholde sertifikatet med praktisk erfaring. De må utstede CRS, og kunne dokumentere at de har gjort det innenfor de tidsperiodene som kreves.

Plannlegging (Pt. M)/ MCC / Instruktør/ skiftleder og lagleder ( de som har autorisasjon men som ikke utsteder CRS reglemessig). AMC 66.A.20 (b) 2 Privileges A maximum of 20% of the experience duration required may be replaced by the following relevant activities on an aircraft type of similar technology, construction and with comparable systems: - Aircraft maintenance related training as an instructor/assessor or as a student; - Maintenance technical support/engineering; - Maintenance management/planning.

C-sertifikat og A -sertifikat AMC 66.A.20 (b) 2 Privileges For category C, the experience should cover at least one of the aircraft types endorsed on the authorization. For category A certifying staff, the experience should include exercising the privileges, by means of performing tasks related to the authorization on at least one aircraft type for each licence subcategory. This means tasks as mentioned in AMC 145.A.30(g), including servicing, component changes and simple defect rectifications.

Private kommersielle fly og Part F verksteder 1 AMC 66.B.120 For category B1 and B2, for every aircraft included in the authorization the experience should be on that particular aircraft or on a similar aircraft within the same licence subcategory. Two aircraft can be considered as similar when they have similar technology, construction and comparable systems, which means equally equipped with the following (as applicable to the licence category): a) Propulsion systems (piston or turboprop or turbofan or turboshaft or jet-engine or push propellers); and b) Flight control systems (only mechanical controls or hydro-mechanically powered controls or electro-mechanically powered controls); and c) Avionic systems (analog systems or digital systems); and d) Structure (manufactured of metal or composite or wood). As an alternative to the above: - In the case of B1 licence endorsed with group ratings (either manufacturer group or full group) as defined in 66.A.45(g) the holder may show experience on at least one aircraft type per group and per aircraft structure (metal, composite, wood). - In the case of a B2 licence endorsed with group ratings (either manufacturer group or full group) as defined in 66.A.45(g) the holder may show experience on at least one aircraft type per group.

Private kommersielle fly og Part F verksteder 2 When certifying staff maintains and releases aircraft in accordance with M.A.801(b)2 (ikke Pt.145 selsakper), in certain circumstances this number of days may even be reduced by 50% when agreed in advance by the competent authority. These circumstances consider the cases where the holder of a Part-66 licence happens to be the owner of an aircraft and carries out maintenance on his own aircraft, or where a licence holder maintains an aircraft operated for low utilization, that does not allow the licence holder to accumulate the required experience. This reduction should not be combined with the 20% reduction permitted when carrying out technical support, or maintenance planning, continuing airworthiness management or engineering activities. To avoid a too long period without experience, the working days should be spread over the intended 6 months period.

Unntak fra denne reglen: Remark: as per article 5 of regulation 2042/2003, this experience requirement does not apply to: - Certifying staff issuing a certificate of release of aircraft as per M.A.607(b); (One off Release) - Pilot-owner certifying tasks according to M.A.803; (almennflyvning; Pilot Owner) and - Certifying staff according to 145.A30(j) and Appendix IV of Part-145. (utenfor EØS/ EAA området)

Luftfartstilsynets og arbeidsgiveres forpliktelser AMC 66.B.120 The competent authority should not carry out any investigation to ensure that the licence holder is in current maintenance practice as this is not a condition for the renewal of a licence. Ensuring the continued validity of the certification privileges is a matter for the approved Part-145 / Subpart-F maintenance organization or the certifying staff in accordance with M.A.801(b)2 . For the purpose of ensuring the continued validity of the certification privileges the competent authority may, when periodically reviewing the organizations in accordance with 145.B.30 or M.B.604, or during on the spot checks, request the licence holder for documentary evidence of compliance with 66.A.20(b) when exercising certification privileges.

EASA Bestemmelsen om endring av hovedreglen i Part 66 ED Decision 2007/018/R 18 Dec 2007 Denne skal lesses med den nåværende Part 66. Den bestemmelsen er EASAs sist redigeringen av den gjeldende AMC i Part 66.

Oppsummering Fra min egen erfaring og som leder av TU vil jeg sterkt anbefale hver eneste medlem i NFO å skaffe seg en personlig logg bok. Det er en ufattelige og nyttig bevise å ha, enten om du bytter arbeidsgiver eller ønsker å fornye ditt sertifikat på egen hånd. Det er sertifikatet som er ditt levebrød og slik situasjonen er i disse dager vet vi aldri når vi må ut og jobbe i den store verden. Husk også at det er ikke bare grunnlag for din autorisasjon. Den vil også bevise din opplæring, erfaring og kompetanse over dine arbeidsgivere og myndighetene. Simon McVeigh, Leder NFO-TU