EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Advertisements

Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer - en oversikt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Massesaksbehandling og automatisering av rettslige beslutninger: Jus som ramme og innhold for systemutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridisk interoperabilitet, spesielt om begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Ad. oppsummering av FINF4001
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Elektronisk forvaltning og jus
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over rettslige aktiviteter og beslutnings-prosesser som inngår i systemutviklingsarbeider Dag Wiese Schartum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Utskrift av presentasjonen:

eForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk

Noen utgangspunkter • Offentlig forvaltning er i veldig stor grad rettslig styrt • Jus kan være relevant som ramme og innhold for utvikling av informasjonssystemer (IS) • “Ramme” er slike rettsregler som gjelder for det saksområdet IS skal angår og som de som lager systemet derfor må iaktta • “Innhold” er de rettsregler som skal transformeres fra tekst i naturlig språk til programkode i programmeringsspråk. • Er det rettslige innholdet transformert til programkode, benevner jeg systemet rettslig beslutnings(støtte)system • Slik transformering innebærer i realiteten en rettslig beslutningsprosess som eksplisitt bør inngå som delprosess i systemutviklingsarbeidet

Regelutvikling Organisasjons- utvikling Utvikling av informasjonssystem E-forvaltnings- prosjekter •Jus som skranke for organisasjonsutvikling •Jus som virkemiddel for organisasjonsutvikling • Organisasjonsutvikling begrunner rettslig endring • Organisatorisk endring begrunner IKT-bruk • IKT begrunner organisatorisk endring  Selvbetjent forvaltning  Diffus forvaltning • IKT begrunner rettslig endring  Automatiseringsvennlig lovgivning  Analyse av rettskilder  Innspill til regelverksendring • Jus som systeminnhold  Autentiske rettskilder  Transformerte rettskilder  Automatiseringsgrad  Skjønn/faste regler • Jus som ramme for IS

Hovedfasene av det rettslige arbeidet med å transformere rettskilder A) Prosjektetableringsfasen B) Innrammingsfasen C) Fase for aktøranalyse og systemavgrensing D) Fasen for innsamling av rettskilder E) Spesifiseringsfasen F) Fase for utvidende analyser G) Dokumentasjonsfasen H) Fase for regelverksutvikling

Innrammingsfasen • Følgende lover med forskrifter er ”alltid” relevante ved utvikling av rettslige beslutningssystemer – Forvaltningsloven – Personopplysningsloven – Arkivloven – Offentleglova – Arbeidsmiljøloven – Esignaturloven – Lov om offentlige anskaffelser • Særlovgivning kan supplere og inneholde unntak

Rettslige informasjonssystemer Saksbehandlings-/kontorstøttesystemer Autentiske rettskilder Rettskilder transformert til programkode Rettslige tekstsystemer manuelt Rettslige beslut- ningssystemer manuelt

Transformering: Fra rettskilder til godkjent system

Oversikt over hovedelementene i en automatisert rettslig beslutningsprosess med tilhørende tolkningsspørsmål Operasjoner Enkeltvedtak Innhentet beslutnings- grunnlag; data/opplysninger om den aktuelle person variable faste Uriktige data => uriktige vedtak Uriktige operasjoner => uriktige vedtak, Data Data fra interne og eksterne kilder Ad. transformering

Transformering: Transformering: Fra rettskilde til rettsregel strukturert i behandlingstrinn Aktuelle rettskilder i utviklingsarbeidet • Lover • Forskrifter • Lovforarbeider • Stortingets plenumsforslag • EUs direktiver og forordninger • Internasjonale traktater og konvensjoner • Rettsavgjørelser • Forvaltningsinterne regler (generelle instrukser og retningslinjer om rettsanvendelse og skjønnsutøvelse) • Forvaltningens presedensavgjørelser • Avgjørelser i eksterne klageorganer • Uttalelser fra Sivilombudsmannen • Uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling • Rettsoppfatninger i juridisk litteratur • Avtaler • Standarder • Programkode fra andre relevante beslutningssystemer Vurderinger i samsvar med rettskilde- prinsippene Rettsregler Kan gjelde ulike behandlings- trinn i enkeltsaksbehandling Formelle inngangs- kriterier Materielle inngangs- kriterier Vedtaksbeskrivelser Rettsfaktum (hvis) Rettsfølge (så) Fra saksorientert til systemorientert fortolkning

Rettslige systemavgjørelser Ad. transformering

Rettslig dokumentasjon er å vise samsvar Og er en forutsetning for godkjennelse Rettslig systemdokumentasjon og legalitetskontroll Ad. transformering

• Skjemaene bruker en rekke andre begreper enn de som finnes i lovgrunnlaget • Begrepene blir i liten grad forklart/definert i skjemaene • Veiledende tekster til skjemaene bruker ikke presiseringer av begreper som finnes i lovforarbeider mv I lovarbeidet bør det tas stilling til: 1) Hvilken uttømmende liste av opplys- ningstyper som skal være beslutnings- grunnlag; 2) hvilke kilder for opplysninger under 1 ) som er aktuelle; 3) hvilke presiseringer av opplysnings- typene som er nødvendig for at kildene under punkt 2 skal kunne brukes på forsvarlig måte. Begreper som betegner opp- lysningstyper (beslutningsgrunnlag) i lovgivning som er gjenstand for automatisering bør bli uttømmende identifisert og presisert som del av lovarbeidet Ord i fet skrift er felles for lov og skjema

Endret arbeidsdeling Parter/brukere Oppgavegivere Ansvarlig forvaltningsorgan Selvbetjent forvaltning Diffus forvaltning X

Systemutvikling som regelverksutvikling Krav til fremsendelse av melding om statsborgerskap Norsk statsborgerskap gis på grunnlag av skriftlig melding som sendes Fylkesmannen i det fylket der vedkommende bor. [Flere formelle inngangskrav?] Norsk statsborgerskap til utenlandsk statsborger Utenlandsk statsborger kan få norsk statsborgerskap dersom han: a) har bodd i riket fra han fylte 16 år, og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før han fylte 16 år. c) sender skriftlig melding til Fylkesmannen etter at han fyller 21 år og før han fyller 23 år, og Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap Statsløs person og person som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han: a) b) har hatt bosted i riket de siste 5 årene før han sendte melding, og c) har bodd i riket i ytterligere minst 5 år, jf b. sender skriftlig melding til Fylkesmannen så snart han har fylt 18 år, og