Solcellens virkemåte (analogi)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektrisitetslære og elektronikk Vitensenteret, Trondheim
Advertisements

Forelesning nr.1 INF 1411 Elektroniske systemer
Presentasjon av isolasjonstesting av porselensisolator
Kapittel S Elektrokjemi.
Forelesning nr.8 INF 1411 Elektroniske systemer
Forelesning nr.2 INF 1411 Elektroniske systemer
Likestrøm Ems – elektromotorisk spenning (s.15) Kjemisk (batteri)
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Strømkrets.
Kompendium i Sensorteori
Elektromagnetisme: Første del av
Elektrisitetslære Vitensenteret, Trondheim
Velkommen til Newtonrommet!. Tema Energi og miljø Fornybar energi Økologi Robotstyring.
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi
Elektronikk med prosjektoppgaver FYS 1210
Naturfag /8 Elektrisitet (og magnetisme)
Øvelse.
Kapittel 18 Grunnleggende diodekoplinger
PLAST. HVA ER PLAST? Plast er en samlebetegnelse for mange forskjellige materialer som har forskjellig oppbygning og forskjellige egenskaper. Plast er.
1 SKOLELABORATORIET Solcellekurs m/laboratorium Skolelaboratoriet 17. sept av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Solcellekurs m/laboratorium Naturfagkonferansen16. okt :15 – 15:30 av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Forelesning nr.1 INF 1411 Elektroniske systemer Kursoversikt Strøm, spenning, ladning og Ohms lov.
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Energi Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
ELEKTRISITETELEKTRISITET KAPITTEL 11. ELEKTRISITET.
1 SKOLELABORATORIET Grunnleggende elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Karakterisering av sensorer Temperatur og lys Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Litt om elektronikk The only thing I regret about the transistor is its use in rock and roll. W. Brattain (en av oppfinnerne) Ellen K. Henriksen Skolelaboratoriet,
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
Solenergi Introduksjon til solceller av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Solenergi Introduksjon til solceller av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
1 SKOLELABORATORIET Halvåpne oppgaver Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Simulering av elektroniske kretser Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
Elektronikk - Bygg en strømforsterker - Fuktighetsdetktor av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
ELEKTRISITET. Noen viktige ord: HVA ER ELEKTRISITET? Hva er elektrisk ladning?
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Fagdag realfag ‒ Utforsking av lysdioder med ulike farger … mest om kjemi og materialteknologi.
Bruk av simulatorer i undervisningen Introduksjon og enkel bruk av Yenka av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing Grunnleggende sensorteknologi Skolelaboratoriet Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Grunnleggende halvlederfysikk og Utforsking av lysdioder med forskjellig farge ved Nils Kr. Rossing/Per-Odd Eggen Skolelaboratoriet ved NTNU/Vitensenteret.
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
Transistorer og lysdioder - elektronikkens arbeidshester
Elektrisk straum.
Bygg og bruk et kolorimeter
Elektrisitet.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Elektrisk krets og ledning
Koble en elektrisk krets
Velkommen til Newtonrommet!
Varmluftsballong ved Nils Kr
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Bygging av elektronisk terning
Skolelaboratoriet ved NTNU
Velkommen til forskerøya Engia!
Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –
Matematisk modellering
Generator og likeretter
Naturfag.
6 : Alternativ energi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Transistorforsterkere - oppsummering
Kondensator - Capacitor
Transistorforsterkere - oppsummering
Kapittel 18 Grunnleggende diodekoplinger
Kondensator - Capacitor
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Solcellens virkemåte (analogi) www.skolelab.ntnu.no/

Elektrisk leder og isolator Nils Kr. Rossing 03.11.11

Nils Kr. Rossing, Newton-energirom – en presentasjon

Nils Kr. Rossing, Newton-energirom – en presentasjon

fra kjemisk energi via elektrisk energi til lysenergi Elektrisk energiomvandling fra kjemisk energi via elektrisk energi til lysenergi - - tid energi Batteri Lysdiode Batteri

Elektrisk energiomvandling fra lysenergi via elektrisk energi til lysenergi tid energi Solcelle - Lysdiode Solcelle + -

Halvlederteori og solcellens virkemåte www.skolelab.ntnu.no/

Halvledermaterialet Rent silisium er nærmest en isolator www.skolelab.ntnu.no/

Bare noen energinivåer Valens-skall Fritt Lys/energi Hull 1,12eV Silisium Bare noen energinivåer er lovlige www.skolelab.ntnu.no/

N-dopet og P-dopet materiale www.skolelab.ntnu.no/

Solceller Elektrisk n nøytral Elektrisk p nøytral Ladning www.skolelab.ntnu.no/

Solceller n p + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + Potensial n + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - p www.skolelab.ntnu.no/

Solceller V - - - - Lys Mørkt - n ‒ + + + p + + Potensial - - - n 0.5V ‒ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + - 0V V - + + p - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - + + www.skolelab.ntnu.no/

Karakterisering av solceller www.skolelab.ntnu.no/

Karakterisering av solceller Kortslutningsstrøm, Isc Tomgangsspenningen, Uoc Strøm-spenningsdiagram, UI-diagram Levert effekt som funksjon av lastmotstand Optimal last, Rpmax Virkningsgrad, ή

Måleoppstilling Lyskilde 300 - 500 W Multimeter Lysintensitetsmåler v/solcellen ca. 1000 W/m2

Tomgangsspenning og kortslutningsstrøm + - V + - A Måleområde: 2 V Måleområde:10 A

Måleoppstilling Lyskilde 300 - 500 W 2 multimeter (Volt-meter og Ampér-meter) Lysintensitetsmåler v/solcellen ca. 1000 W/m2 Motstandsbrett

Oppkobling med motstandsbrett V + - A www.skolelab.ntnu.no/

Karakterisering av solcellene Resistans ∞ 330 100 33 10 3,3 1 0,33 0,1 Målt spenning Målt strøm Effekt Tomgansspenning:_____V Kortslutningsstrøm:_____mA Maksimal effekt:_____mW Optimal belastningsmotstand:_____Ω

Fyllfaktor, FF Målt med forskjellige motstandsverdier Kortslutningsstrøm Belastning 0Ω www.skolelab.ntnu.no/ Tomgangsspenning Belastning ∞Ω

Optimal belastning, ei celle www.skolelab.ntnu.no/

Virkningsgrad PE PL Solcelle PL PE v = 100 %

Måleoppstilling virkningsgrad Lyskilde 300 - 500 W Lysintensitet v/solcellen ca. 1000 W/m2 ?? cm Solcelle Lysmåler www.skolelab.ntnu.no/

Virkningsgraden Lyseffekt levert til solcellen = Målt lyseffekt _____W/m2 x Solcellearea = _____m2 = _______W Lyseffekt levert til solcellen = Levert elektrisk effekt til belastningsmotstanden: Strøm x Spenning (v/optimal motstand: _____Ω) = Io x Uo= ______W Virkningsgrad = Lyseffekt levert til solcellen x 100% Elektrisk effekt levert til motstand =_______ www.skolelab.ntnu.no/

Virkningsgrad som funksjon av lysintensitet www.skolelab.ntnu.no/

Oppsummering Det er mulig å gjennomføre mange ulike prosjekter i videregående skole. Bruk av nakne celler: + Gir ”hands on” erfaring med silisiumet på godt og vondt + Cellene kan formes og tilpasses + Cellene er relativt billige – Cellene er ekstremt skjøre, går lett i stykker – Gir relativt dårlig virkningsgrad – Kan lett ødelegges av varme (virkningsgraden faller med oppvarming) – Vanskelig å lodde, men lette å laminere (gir økt kontakt motstand) Bruk av ferdig monterte celler: + Robuste + Lette å koble sammen – Dyrere – Vanskeligere å tilpasse til spesiell bruk