Registrerte personers rettigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Krav til samtykke og informasjon.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Personopplysningsloven
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om offentlighet og åpenhet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Dag Wiese Schartum, AFIN
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innebygget personvern
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Registrerte personers rettigheter Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Hvem kan ha rettigheter? 1 Enhver (uten unntak!) 2 Registrert person (den en personopplysning kan knyttes til) 3 Registrert person som visse avgjørelser retter seg mot og visse henvendelser gjøres til Ingen særlige regler om innsyn og informasjon for mindre-årige mv barn bør alltid ha innsynsrett, men behov for å gjøre unntak fordi innsyn kan være “utilrådelig”, jf § 23 bokstav c unntas barn fra innsyn, vil foreldre kunne være “representant for den registrerte”, se § 23 annet ledd Datatilsynet antar at personer over 15 år kan ha en eksklusiv rett til innsyn i opplysninger om dem selv Kan være grunn til å følge bestemmelsene i pasientrettighetsloven § 3-4 analogisk (aldersgrenser på 12 og 16 år).

Rettigheter for enhver Enhvers rett til innsyn (§ 18 første ledd) Rett til å spørre om det behandles personopplysninger, og hvilke behandlinger som skjer bestemte generelle opplysninger som beskriver hver behandling av personopplysninger. Retten er begrenset av unntaksbestemmelser i § 23, men disse er lite viktig for denne type innsyn Enhvers rett til å reservere seg mot direkte markedsføring (§ 26) Enhvers rett til raskt svar + gratis bruk av rettigheter (§§ 16 og 17)

Rettigheter for den registrerte Registrertes rett til innsyn (§ 18 andre og tredje ledd) Rett til alle opplysninger om den registrerte selv Rett til utdypende opplysninger om det enhver har rett til å se Rett til informasjon om sikkerhetstiltak uten å svekke sikkerheten Unntak gjelder for personopplysninger som utelukkende blir behandlet for historiske, statistiske og vitenskapelige formål (jf. siste ledd) Rett til å bli informert ved innsamling (§ 19) Rett til å bli informert ved videresendelse (§ 20) Retten til innsyn og informasjon er begrenset av unntaks-bestemmelser i § 23

Rettigheter for registrerte som det blir truffet visse avgjørelser eller gjort visse henvendelser til Rett til informasjon ved bruk av personprofiler (§ 21) Ved henvendelser eller avgjørelser som er basert på “personprofiler” “Personprofil” = et informasjonsmønster som det er knyttet visse antagelser til om de personer som passer inn i mønsteret Rett til informasjon ved fullt automatiserte avgjørelser (§ 22) Beslutningsgrunnlaget må være maskinelt innhentet og behandlet frem til en avgjørelse (primært “enkeltvedtak” og lignende i privat sektor) Må forklare relevante deler av det rettslige innholdet i programkoden Unntakene i § 23 gjelder også rettigheten til informasjon Rett til å kreve manuell behandling ved fullt automatiserte avgjørelser (§ 25) Gjelder beslutninger som i § 22 Unntak gjør bestemmelsen lite praktisk viktig

Hvordan skal vi se på rettigheter? Hverdagsbruk eller krisebruk? Bruke selv eller noen på våre vegne (presse mv)? Har rettigheter særlig verdi uten praktisk tilrettelegging? Se hjelpemidler på: http://www.personvern.uio.no/pvpn/innsyn/index.html og http://www.saftonline.no/krev_innsyn/ (Utviklet av AFIN)