Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advertisements

E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Nytt personvernregelverk fra EU
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Krav til sikring av personopplysninger
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Systemavgrensing og aktøranalyse
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 22. oktober 2003
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Elektronisk forvaltning og jus
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Innebygget personvern og rettssikkerhet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning Dag Wiese Schartum

Generelt om jus og digitalisering Grovt sett har jus to berøringspunkter med digital forvaltning: Lovgivning mv. stiller krav til digital forvaltning («jus som ramme») Lover og andre rettskilder innen bestemte forvaltningsområder blir transformert til programkode («jus som innhold») for at rettsregler kan bli utført automatisk, eller Datamaskinsystemet kan støtte rettsanvendelsen Denne forelesningen handler om jus som ramme Neste forelesning handler om jus som innhold

Lovgivningen regulerer ulike aspekter ved digital forvaltning Standarder Behandling av personopplysninger Arkivering og journalføring Elektronisk kommunikasjon Informasjonssikkerhet Systembestemmelser Saksbehandlingsbestemmelser IKT- system Selve systemutviklingsprosessen er ikke direkte rettslig regulert, men forvaltningsrettslige prinsipper kan ha betydning

Lovgivning som ramme for digital forvaltning - oversikt Forvaltningsloven Personopplysningsloven / Personvernforordningen Offentleglova Arkivlova Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (fra 1.1.2018: Lov om likestilling og forbud mot diskriminering § 18 (likestillings- og diskrimineringsloven))

Forvaltningsloven Forvaltningsloven ble vedtatt i 1967 på bakgrunn av utredningsarbeid fra og med 1950-tallet Er grunnleggende basert på en (stilltiende) forutsetning om individuell behandling av enkeltsaker Selve loven stiller ingen krav til hvordan systemløsningene i forvaltningen skal være, men to forskrifter har slike bestemmelser (jf. neste kulepunkt) Loven er i noen grad tilpasset digitalisering: Sentrale begreper er gjort teknologinøytrale («dokument», «skriftlig», «kopi», «undertegne» mv.) Det er gitt to forskrifter med spesiell relevans for digital forvaltning: IT-standardforskriften eForvaltningsforskriften Forvaltningsloven er under revisjon, herunder spesielt med tanke på digitalisering og automatisering. Utredningen med forslag til ny lov vil trolig foreligge høsten 2018

Personopplysningsloven / personvernforordningen Personopplysningsloven (2000) regulerer all behandling av personopplysninger, også i digital forvaltning Er basert på EU-direktiv om personvern fra 1995 Loven og direktivet vil fra mai 2018 bli avløst av EUs personvernforordning Se norsk oversettelse Forordningen blir inkorporert i norsk rett ved vedtakelse av en ny personopplysningslov som i § 1 viser til forordningen Forordningen vil gjelde for alle opplysninger i digital form om fysiske enkeltpersoner, og stiller både opp krav til system og individuell saksbehandling Eksempler på bestemmelser om systemkrav: Rettslig grunnlag (herunder spørsmål om samtykke) Formål Informasjonssikkerhet Innebygget personvern Eksempler på bestemmelser om saksbehandling: Rett for registrerte personer til retting og sletting Plikt for behandlingsansvarlige til å gi informasjon Rett til å motsette seg individuelle automatiserte avgjørelser Rett til å kreve begrensninger i behandlingen av opplysninger Forordningen har også en rekke andre bestemmelser om myndigheter, personvernrådgivere, sertifisering, adgang til nasjonale regler mv.

Offentleglova, arkivlova og likestillings- og diskrimineringsloven Som for forvaltningsloven, inneholder disse lovene primært bestemmelser om digital forvaltning, i forskrifter Offentleglova (2006) ble gitt ut ifra spesiell vurdering av digital forvaltning, men kun én bestemmelse i loven gjelder dette direkte: § 9 om «databaseinnsyn» Spørsmål om digital forvaltning er primært regulert i forskriften: § 6 om journaler på nett og § 7 om publisering av offentlig saksdokumenter på nett Forskriftene til arkivloven har en rekke bestemmelser som stiller direkte og mer indirekte krav til offentlige arkiv og journalføring: Arkivforskrifta Forskrift om tekniske og arkivfaglige bestemmelser Bl.a. gis det bestemmelser om «Norsk arkivstandard» («NOARK») som stiller krav til elektroniske journal- og arkivsystemer Arkivloven er under revisjon for bl.a. å passe med digital forvaltning. Utredningen med forslag til ny lov ventes å foreligge våren 2019 Likestillings- og diskrimineringsloven § 18 pålegger universell utforming av IKT-systemer Universell utforming betyr utforming som gjør at flest mulig mennesker kan være brukere, uavhengig av funksjonsnedsettelse Forutsetningen for krav til universell utforming av IKT-systemer, er at løsningen i) underbygger virksomhetens alminnelige funksjoner, ii) er hovedløsning, og iii) er rettet mot eller stilt til rådighet for allmennheten

Noen overordnede spørsmål Lovgivning som «fartsdumper» og «autovern» (jf. «jus som ramme») Lovgivning som hinder for digital forvaltning Lovgivning som tilrettelegging for digital forvaltning Teknologiuavhengig eller teknologispesifikk lovgivning? Bør loven angi teknologi i det hele tatt, eller er det nok å angi funksjoner? Teknologiuavhengig lovgivning gir stabil lovgivning (lite behov for endring) abstrakte beskrivelser av det som skal reguleres; fravær av konkret diskusjon om ny teknologi Personvernforordningen er kjerneeksempel på teknologiuavhengig tilnærming Teknologispesifikk lovgivning gir Bestemmelser som må endres ofte (derfor særlig aktuelt som forskrifter) Gir konkret angivelse av rettsreglene, og kan gjøre det lettere å forstå hva regelen går ut på