Fra styringsdialog til lederdialog

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
har vi gleden av å invitere til
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Videregående opplæring i Follo
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Oppdatert Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medier og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg-
Forskrift til Opplæringslova Kapittel 1, §1-8 Opplæring i framandspråk, språkleg fordjuping og arbeidslivsfag i grunnskulen Skulen skal tilby opplæring.
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
V IDEREGÅENDE OPPLÆRING F ORBEREDELSE TIL UTDANNINGSMESSA Felles for skolene i Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommune Skoleåret 2015/2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Forskrift til Opplæringslova
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Inntaket til skoleåret
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Rådgiver Marianne Stray Aas
Inntaket til skoleåret
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Informasjon om videregående skole 2018
NY STRUKTUR.
Ditt valg! Videregående opplæring 2018–2019
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Inntaket til skoleåret
NY STRUKTUR.
Inntaket til skoleåret
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Fra styringsdialog til lederdialog Skoleeiernettverk 26. januar 2017 Fra styringsdialog til lederdialog

«Opplæringslandskapet» i Akershus 20,6 % med universitets- eller høyskoleutdannelse 34 videregående skoler 2 folkehøyskoler 3 regionale veiledningssentre ST: 57,1 % YF:42,9 % ST: 57,1 % YF:42,9 % 47,1 % med universitets- eller høyskoleutdannelse 26,6 % med universitets- eller høyskoleutdannelse ST: 76,2 % YF:23,8 % ST: 64,6 % YF: 35,4 % 34,2 % med universitets- eller høyskoleutdannelse

Veiledningssentrene Dårlig evaluering av OT i 2009 Karrieretjenesten vurdert samlokalisert med andre tjenester (nasjonalt prosjekt) Opprettet i 2010 En dør inn for brukerne Sentralt plassert i regionene Bedre koordineringen mellom tjenestene, samt sikre god kommunikasjon mellom aktørene PPT OT Karrieretjenesten Voksenopplæring Lærlingansvarlig Fagopplæring (fra 2013)

Søkere til vg1 - fordelt på utdanningsprogram- andel i prosent per region   Fylket Asker og Bærum Follo Romerike Idrettsfag 9,6 11,2 9,1 8,7 Kunst, design og arkitektur 2,3 3,0 1,8 Musikk, dans og drama 5,2 5,7 4,2 5,3 Medier og kommunikasjon 5,1 3,8 Studiespesialisering 46,1 55,2 45,4 40,8 Bygg- og anleggsteknikk 3,1 3,4 Design og håndverk 2,6 3,3 2,7 Elektrofag 7,1 4,5 7,8 8,4 Helse- og oppvekstfag 9,2 6,6 8,6 Naturbruk 1,6 1,2 Restaurant- og matfag 1,4 0,8 1,7 Service og samferdsel 4,6 5,9 Teknikk og industriell produksjon 1,9 3,6

Overordnete strategiske mål: Flest mulige elever og lærlinger skal fullføre og bestå videregående opplæring i skole og bedrift. Akershusskolen har en forbedret kvalitetssikring av opplæringen slik at alle lærer mer. Alle skal ha et godt lærings- og arbeidsmiljø, fritt for mobbing og krenkelser.  

Tettere koblinger mellom nivåene SKOLEEIER Stille tydelige krav og gi systematisk støtte Gjennomføre med best mulig resultat Fokusere på pedagogisk ledelse og varig forbedrings- arbeid ELEVENE SKOLELEDERE ELEVENS LÆRING Bedre praksis i klasserom og verksted Videreutvikle kompetanse og profesjonalitet OPPLÆRINGEN LÆRERNE

Bakgrunnsmateriale Tildelingsbrev Tilstandsrapport Økonomi HMS Beredskap Skolens måltall per utdanningsprogram Tilstandsrapport Skolens resultater fullført og bestått Elevundersøkelsen Medarbeiderundersøkelsen Fraværsoppfølging Undervisningsvurdering Prosent av vg2-elever YF som har fått læreplass Litt mindre enn Hedmark, Oppland og Buskerud tilsammen

Regiondirektørenes ansvar og oppgaver Tett samspill mellom skoleeier og rektor for økt resultat-, prosess- og strukturkvalitet Anerkjenne skolens arbeid Motivere og stimulere til kontinuerlig utvikling og forbedring

Formål med lederdialogen: Samspill mellom skoleeier og hele ledergruppen på skolen for økt resultat-, prosess- og strukturkvalitet Anerkjenne skolens arbeid som har skapt gode resultater Motivere for og stimulere til kontinuerlig utvikling og forbedring Skape et godt fundament for samspillet mellom skoleeier og ledergruppene på skolene gjennom hele skoleåret, og gjennom det utvikle et sammenhengende felles årshjul. Dialogbasert Tilnærmer oss opplæringskontorene på samme måte

Gjennomføring lederdialog Hvem: Skoleeier ønsker en lederdialog med hele ledergruppen. Fra skoleeier kommer to direktører, enten fylkesdirektør og regiondirektør eller to regiondirektører. Har med en referent.   Tid: Totalt inntil 21/2 timer med ledergruppa. Resultatgrunnlaget : Materialet som blir sendt ut ca. to uker før dialogen sammen med mer informasjon om innholdet og organisering av dialogen. Roller: Regiondirektør fasiliteter metoder i lederdialogen og leder den fra skoleeiers side. Regiondirektør har også ansvar for temaer vi sammen følger opp etter lederdialogen. Rektor og øvrige ledere bidrar på beste måte og fordeler ansvar. Metodikk: Hestesko, samarbeidslæring, refleksjon individuelt, i gruppe, i plenum, munner ut i konkrete forbedringsområder.

Skolebidrag – yrkesfaglig utdanningsprogram

Skolebidrag studiespesialiserende Inntak Karakter Fullført og bestått

Temaer fra lederdialog Hva er du mest stolt av og hva overrasker deg mest i avdelingens eller sko­lens resultater for 2015/16 elev­undersøkelse, medarbeider­un­der­sø­kelse? Hvordan skaffer rektor seg kjennskap til lærernes pedagogiske prak­sis? Oppfølging av forbedringsområde fra forrige dialog Tilbakemelding fra regiondirektør med forbedringsområder

Eksempel på tilbakemelding Ledergruppa må finne en balanse mellom å finne tiltak som virker i de ulike kontekstene på skolen, samtidig som at det er noen utfordringer som kan arbeides med felles, eksempelvis relasjon lærer-elev. Visjonen dere har sier at dere skal være den beste skolen for deres elever. Samtidig sier noen av dere at noen av elevene våre skulle ikke vært her. Her er det et spenn dere må tenke over.

Eksempel på tilbakemelding Resultatene fra Elevundersøkelsen viser tilbakegang fra året før og skiller seg negativt ut i forhold til fylkessnittet. Dette gjelder også vurdering for læring, som i fjor høst fikk stor oppmerksomhet som nytt satsningsområde. Resultatene viser at over 25% av elevene på Vg1 svarer negativt både på læringskultur og støtte fra lærerne. Ledelsen må undersøke hvordan henger dette sammen med skolens lave fullført- og beståttprosent på SSP. Har Vg2 og 3 tilsvarende resultater? Ny Elevundersøkelse gjennomføres før jul. Dersom resultatene fortsatt er dårlige, må ledelsen gjøre en analyse av grunnene for dette og sette i verk adekvate tiltak.

Regiondirektørens rolle – skoleeiers forlengete arm Forventninger og krav Støtte Utfordre Veilede Gi råd Oppfølging Samtalepartner Motivere inspirere Kontroll Instruere Pålegge

Fullført og bestått, alle utdanningsprogrammer Hvordan ligger vi an? Fullført og bestått, alle utdanningsprogrammer År 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 Total 79,3 81,1 80,8 82,6 83,5 84,4 85,4 Start Ny GIV Start IKO alle vgs På rett vei!