Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Massesaksbehandling og automatisering av rettslige beslutninger: Jus som ramme og innhold for systemutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Elektronisk forvaltning og jus
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering (2) Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oversikt over rettslige aktiviteter og beslutnings-prosesser som inngår i systemutviklingsarbeider Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak Dag Wiese Schartum, AFIN

Automatisering av enkeltvedtak (og andre enkeltavgjørelser) Saksbehandlings-/kontorstøttesystemer Autentiske rettskilder Rettskilder transformert til programkode Rettslige tekstsystemer manuelt Rettslige beslut- ningssystemer Dvs. en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som er bestemmende for rettigheter eller plikter til en eller flere bestemte personer enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter) (jf definisjonen i § 2 bokstav b, jf bokstav a i forvaltningsloven) Rettslig beslutning - her: enkeltvedtak

Lage beslutningssystem som kan treffe enkeltvedtak Ta utgangspunkt i rettskildene lov forskrift dommer forarbeider forvaltningspraksis mv instrukser Utlede rettsregler Relevante saksopplysninger (beslutningsgrunnlag) “behandlingsregler” (operasjoner som skal utføres på opplysningene) Lage formell representasjon av rettsreglene Bruke på enkeltsaker   Treffe enkeltvedtak

Kort om hva transformering av rettskilder er Utgangspunktet er regler uttrykt ved hjelp av “naturlig norsk”... som skal fortolkes og uttrykkes som programkode ... Transformingen innebærer at vi fortolker en tekst i naturlig språk (med flertydig meningsinnhold), og fastlegger én fortolkning som vi uttrykker ved hjelp av et programmeringsspråk (med entydig innhold)

Oversikt over hovedelementene i en automatisert rettslig beslutningsprosess Uriktige data => uriktige vedtak variable faste Relevant beslutnings- grunnlag; dvs opplysn. om den aktuelle personen Enkeltvedtak Operasjoner  aritmetiske  logiske +, -, /, * etc Uriktige operasjoner => uriktige vedtak, AND, OR, NOT, , <, >,  etc

Identifisering av de opplysninger som skal inngå i saksbehandlingen Barnets identifikasjon “§ 2. Vilkår knyttet til barnet Kontantstøtte ytes for barn mellom 1 og 3 år som er bosatt i riket, og som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass som det ytes statlig driftstilskudd for, jf § 7 tredje ledd. Et barn anses som bosatt i riket når det har oppholdt seg eller skal oppholde seg i riket i mer enn 12 måneder. Et midlertidig utenlandsopphold på opptil 3 måneder avbryter ikke et bostedsforhold.” Barnets alder Barnets bosted Barnets bruk av barnehageplass Barnehagens finansiering

Identifisering av de operasjoner som skal utføres Særlig viktig å lete etter: Regler som gir anvisning på prøving av vilkår (logiske operasjoner) Regler som gir anvisning på beregninger (aritmetiske operasjoner) [fra § 7 Kontantstøttens størrelse] “Dersom barnet gjør bruk av barnehageplass som det ytes statlig driftstilskudd for, og det er skriftlig avtalt redusert oppholdstid, ytes delvis kontantstøtte som følger: a. Med 80 prosent av full kontantstøtte når det er avtalt oppholdstid til og med 8 timer per uke. b. Med 60 prosent av full kontantstøtte når det er avtalt oppholdstid fra og med 9 til og med 16 timer per uke. c. Med 40 prosent av full kontantstøtte når det er avtalt oppholdstid fra og med 17 til og med 24 timer per uke.” [osv] “§ 2. Vilkår knyttet til barnet Kontantstøtte ytes for barn mellom 1 og 3 år som er bosatt i riket, og som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass som det ytes statlig driftstilskudd for, jf § 7 tredje ledd. Et barn anses som bosatt i riket når det har oppholdt seg eller skal oppholde seg i riket i mer enn 12 måneder. Et midlertidig utenlandsopphold på opptil 3 måneder avbryter ikke et bostedsforhold.”

Fra saksdrevet til systemdrevet fortolkning Tradisjonell fortolkning av lovtekster mv: Fortolkningen skjer for å ta stilling til de tvilsspørsmål som saken aktualiserer (“saksdrevet”) Fortolkning ved transformering av lovtekser mv til programkode: Fortolkningen skjer for å ta stilling til alle potensielle tvilsspørsmål i vedkommende sakstype (“systemdrevet”) “§ 2. Vilkår knyttet til barnet Kontantstøtte ytes for barn mellom 1 og 3 år som er bosatt i riket, og som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass som det ytes statlig driftstilskudd for, jf § 7 tredje ledd. Et barn anses som bosatt i riket når det har oppholdt seg eller skal oppholde seg i riket i mer enn 12 måneder. Et midlertidig utenlandsopphold på opptil 3 måneder avbryter ikke et bostedsforhold.”

Hva er hovedproblemene i forbindelse med transformeringen? Uriktige fortolkninger Tvilsomme fortolkninger «Nye regler» (som kun finnes i programkoden) Manglende rettslig dokumentasjon og legalitetskontroll, jf rettssikkerhetsprinsippet

Noen sammenhenger mellom automatiserte enkeltvedtak og styringsidealene i DRI1001 Rettssikkerhet (bl.a.): Blir den automatiske rettsanvendelsen riktig? Hvordan må vi gå fram for å få rettsriktige systemer? Kan jeg klage på et vedtak som en maskin har fattet? Personvern (bl.a.): Hvor kommer personopplysningene som systemet behandler fra? Er opplysningene i samsvar med det loven krever? Kan jeg kreve at andre opplysninger blir tatt hensyn til enn de som finnes i systemet? Offentlighet (bl.a.): Hvordan kan vi få tilgang til kunnskap om hva systemene gjør? (jf. “svart boks”) Hvordan kan spørsmål om åpenhet bygges inn i systemløsningene?