Dag Wiese Schartum, AFIN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer - en oversikt Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Massesaksbehandling og automatisering av rettslige beslutninger: Jus som ramme og innhold for systemutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Systemutvikling som rettslig beslutningsprosess Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen innledende bemerkninger til bolken Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2004
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Elektronisk forvaltning og jus
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over rettslige aktiviteter og beslutnings-prosesser som inngår i systemutviklingsarbeider Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til rettslige beslutningssystemer og beslutningsstøtte
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Utskrift av presentasjonen:

Dag Wiese Schartum, AFIN Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN

Den forvaltningsinformatiske spørsmålsgeneratoren Personvern Rettssikkerhet Demokrati Idealer Databaser WWW osv. Beslutnings- systemer Teknologier Hvordan kan beslutningssystemer sies å ha betydning for personvern/rettssikkerhet? Er det grunn til å reformulere personvern- og rettssikkerhetsidealet i lys av beslutningssystemer? Hvilke krav stilles til beslutningssystemer for at personvern og rettssikkerhet skal bli ivaretatt? Er det grunn til å endre på eksisterende beslutningssystemer for å ivareta personvern og rettssikkerhet bedre enn i dag?

Utvikling av informasjonssystem Organisasjons- Regelutvikling IKT begrunner rettslig endring Automatiseringsvennlig lovgivning Analyse av rettskilder Innspill til regelverksendring Organisatorisk endring begrunner IKT-bruk IKT begrunner organisatorisk endring Selvbetjent forvaltning Diffus forvaltning Jus som systeminnhold Autentiske rettskilder Transformerte rettskilder Automatiseringsgrad Skjønn/faste regler Jus som ramme for IS E-forvaltnings- prosjekter Organisasjonsutvikling begrunner rettslig endring Jus som skranke for organisasjonsutvikling Jus som virkemiddel for organisasjonsutvikling Organisasjons- utvikling Regelutvikling

Pensumframstillingen i Schartum 2012, gjelder nettopp forholdet mellom systemutvikling, regelverksutvikling og organiasjonsutvikling ved utvikling av rettslige beslutnings-systemer A) Prosjektetableringsfasen (kapittel 3) B) Innrammingsfasen (kapittel 4) C) Aktøranalyse og systemavgrensing (kapittel 5) D) Fase for innsamling av rettskilder (kapittel 6) E) Spesifiseringsfasen (kapittel 7) F) Fase for utvidende analyser (kapittel 8) G) Dokumentasjonsfasen (kapittel 9) H) Fase for regelverksutvikling (kapittel 10)

Jussens rolle (I) IKT og omstilling kan et stykke på vei styres ved hjelp av instrukser, planer, programmer, budsjettpolitikk mv Dette gjelder særlig i) internt i forvaltningen selv og ii) eksternt så lenge ikke legalitetsprinsippet står i veien Ofte kreves det imidlertid styring gjennom lov og forskrift, fordi: det er nødvendig å treffe bebyrdende vedtak (etablere plikter, nedlegge forbud mv), eller spørsmålet allerede er regulert i lov og kan derfor bare endres ved lov, eller det er nødvendig/ønskelig for å få tilstrekkelig etterlevelse, eller det er ønskelig av andre grunner (åpen politisk debatt mv.) Mindre grad av ”rettsliggjøring” ville trolig gi større grad av frihet for omstillingsarbeidet i forvaltningen og raskere endring, men samtidig (trolig) mindre forutberegnelighet, flere feilvurderinger (?) og dårligere beskyttelse av borgerne (?)

Jussens rolle (II) Utgangspunkt: Ingen regler, ingen automatisering! Datamaskinsystemer trenger uansett regler, men ikke nødvendigvis rettsregler Forvaltningen er i stor grad styrt av rettsregler; derfor er rettsregler viktig for automatiseringen Rettsregler er resultatet av demokratiske prosesser (gir ofte legitimitet) bindende, både for myndigheter og borgere (gir forutberegnelighet) håndheves av rettssystemet (får derfor ofte effekt) trege å endre (fordi grundighet og demokratiske prosesser tar tid) Jus som hinder Er det klassiske perspektivet Rettsregler er ofte ment å være hinder (men ingen vurderinger er evigvarende) Ikke sjelden er lovgivning gammel og bygger på utdaterte teknologiske og organisatoriske premisser (skriftlighet, underskrift, konkret vurdering, strengt adskilte myndigheter osv) Jo dårligere regelkunnskap, jo mer irriterende blir hinderet Viktig for regjeringen å skape samsvar mellom politiske planer mv og lovgivning Jus som tilrettelegging Skaper klarhet, forutberegnelighet og større grad av sannsynlighet for at mål blir oppnådd Kan gjelde plikter, rettigheter, organisatoriske bestemmelser osv.

Oversikt over undervisning mv. Forelesninger (18 ganger) Bolk I eForvaltning, utvikling og omstilling Bolk II Utvikling av rettslige beslutningssystemer Bolk III IKT, offentlighet og innbyggerdeltakelse Heldagsseminarer (2 ganger) Metodeseminarer (3 ganger) Obligatoriske gruppeoppgaver med etterfølgende presentasjoner (2 ganger) Forum rettsinformatikk, 8. september 2016 (åpent for studenter mot symbolsk betaling) Nordisk konferanse i rettsinformatikk (Stockholm), 10. – 11. november (mot beskjeden egenandel)