Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.

2 Bakgrunn Hva er et åndsverk? Åndsverkloven Digitale rettigheter generelt Bern-konvensjonen - minimumsrettigheter Hva bør gjøres for forbedring? Mål?

3 DRM/DRA DRM(Digital Rights Management), eller DRA-Digital rettighetsadministrasjon, som den kalles/heter på norsk. DRM er en samlebetegnelse for ulike digitale teknologier som har som mål å administrere rettighetene til opphavsrettsbeskyttet informasjon. DRM - systemet er mest kjent for at de vanligvis tvinger brukeren til å følge restriksjoner som følger det opphavsrettbeskyttede materialet.

4 De tradisjonelle Forbrukerrettighetene Mulighet til å bytte varer som ikke lever opp til din forventning dvs.varer som utga seg for noe annet før de ble kjøpt, f.eks. at du kjøpte en rød brann-bil(trodde du), men når du åpnet pakningen hjemme så var den blå. 14-dagers angrefrist ved avtaler inngått over/per telefon(telefon-salg). Tvister mellom selger og kjøper kan etter ønske tas opp i forbrukerrådet(eller tv2 hjelper deg). Varer som ikke fungerer slik de var annonsert f.eks. defekte varer.

5 Uklarheter som oppstår Arne bruker en lagringstjeneste, mp3tunes.com, for å lage sikkerhetskopier av sanger han har lastet ned fra forskjellige nettbutikker (og betalt for det). Pga sin datters uforsiktighet vil han ha sikkerhetskopi av hennes barneDVD-er, han lar en kollega gjøre dette for han. Arne har kjøpt PS-spill i USA, men han kan ikke spille dem pga sonene. Derfor vil han modifisere PS sin, så han kan spille dem. Kilde:

6 Digitale Forbrukerrettigheter? Forbrukerrådet mener du som forbruker skal kunne: 1.Ta sikkerhetskopier 2. Se og høre innhold når du selv vil 3. Flytte innhold mellom avspillere 4. Gjøre om innhold til hensiktsmessige format 5. Tilpasse utstyr 6. Bruke digitalt innhold uten å bli overvåket 7. Benytte offentlige og private tjenester 8. Benytte nødvendig teknologi for å utøve dine digitale rettigheter Kilde: Forbrukerrådet


Laste ned ppt "Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google