Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tomras flaskepantautomat & den grønne forbrukeren Norsk industri i smeltedigelen P2005-konferansen Trondheim, 9. – 10. februar 2006 Finn Arne Jørgensen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tomras flaskepantautomat & den grønne forbrukeren Norsk industri i smeltedigelen P2005-konferansen Trondheim, 9. – 10. februar 2006 Finn Arne Jørgensen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tomras flaskepantautomat & den grønne forbrukeren Norsk industri i smeltedigelen P2005-konferansen Trondheim, 9. – 10. februar 2006 Finn Arne Jørgensen Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU Department of Science, Technology and Society, University of Virginia

2 Tidlig 1980-tall Tomra: Infrastrukturmaskin Elektronikk Høyteknologi Eksport Industriutvikling Ingeniørbedrift Tomra Can-Can (1981)

3 1987 Årsmelding: Ren, moderne og påkostet. Demonstrere selvsikkerhet Tomra som elektronikkbedrift Miljøet er knapt nevnt Media: Finansdata Avventende – kommer Tomra til å klare å reise seg etter USA-fiaskoen?

4 1988

5 Media: ”Tomra: Vil ri på miljøbølgen” ( Kapital Data ) ”Troen på returpantesystemer blir større og større både på gjenbruks- og engangsemballasje.” (Petter Planke til Dagens Næringsliv ) Årsmeldingen: Bilder av automatene To sider om miljøvern Vage formuleringer om at Tomras løsninger tilfredsstiller ”morgendagens skjerpede miljøkrav”

6 Den grønne bølgen Medlemstall i miljøorganisasjoner vokser Markedsundersøkelser viser at forbrukere vil være miljøvennlige Næringslivet ville nå disse forbrukerne gjennom å bli grønne

7 Brundtland- rapporten (1987) Bærekraftig utvikling: Retorisk konstruksjon Forener miljøvern og økonomisk utvikling Legitimerer grønne bedrifter

8 1989 Årsmeldingen: Resirkulert papir Naturillustrasjoner Omfattende diskusjon av pantesystemer som miljøvennlig løsning Tomra som politisk aktør Media: ”Den store flaskehalsen for Tomra er hvor snart nye panteordninger blir innført, for med dagens miljøfokusering er det få som tviler på at de vil tvinge seg frem.” ( Dagens Næringsliv )

9 1990 Årsmeldingen: Nevner ”miljø” svært ofte Tomra mottar miljøteknologipris Prøver å selge den grønne forbrukeren til kjøpmenn Media: ”Tomra – børsens grønneste” ( Kapital ) ”Miljøbølgen som rir verden kommer til å skylle over Tomra med full tyngde.” ( Kapital ) ”Miljøvern kan vise seg å bli den største muligheten for innovasjon og næringsutvikling som den industrielle verden har sett.” ( The Economist ) Tomra 20 Plastic (1990)

10 Kjøpmenn Tomra vektla miljøprofil som konkurransefortrinn Flaskepantautomater trekker grønne forbrukere til butikkene Gjennom resirkulering av flasker og bokser kan forbrukere gjøre en miljøinnsats

11 1991 Årsmeldingen: ”20 år for et bedre miljø” Pantesystemene sto i sentrum Pant likestilles med miljøvern Mer konkret enn tidligere år RESIRK

12 Tomra 210 Compact (1991) Konklusjon Prosessen hvor Tomra ble grønt ble startet pga. press fra samfunnet Petter og Tore Planke: ”Verden kan ikke bli bare bruk og kast.” Jørgen Randers: ”Den grønne bølgen kun en drøm.” Svein Jacobsen: ”Det med grønt var ikke planlagt”


Laste ned ppt "Tomras flaskepantautomat & den grønne forbrukeren Norsk industri i smeltedigelen P2005-konferansen Trondheim, 9. – 10. februar 2006 Finn Arne Jørgensen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google