Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRuth Didriksen Endret for 9 år siden
1
Helse- og trivselsundersøkelse blant studenter i Trondheim Mai/Juni 2004
2
Fakta om undersøkelsen 2900 skjema fordelt på læresteder. 1358 svar, dvs. 47% Målgruppe: norske studenter under 35 år på læresteder i Trondheim Feltarbeidsperioden var 7. mai – 22. juni 2004 God datakvalitet; lav ubesvart-andel, god validitet
3
Hovedkonklusjon
4
Undersøkelsen gir et hovedinntrykk av at de aller fleste studentene er aktive og ressurssterke. Det finnes likevel noen som sliter, særlig knyttet til studiesituasjonen og en opplevelse av stress, dårlig samvittighet og utilstrekkelighet ift. denne. De fleste trivselsmessige problemene kan relateres til usikkerhet, bekymring, dårlig selvtillit og lignende. Redusert frihet ift. studiet og endringer i studiefinansieringen har trolig forsterket denne utfordringen. En god del av studentene er i en økonomisk sårbar situasjon, og bekymrer seg over dette. Det forsterker stressopplevelsen i studiesituasjonen for mange. Studentene har det jevnt over godt følelsesmessig. De aller fleste lever også et sosialt liv med stor kontaktflate, som de oppfatter som godt. Omfanget av helsetilbudet mht. individuell psykososial behandling synes å være dimensjonert ift. behovet. Studentene etterspør i mye større grad en annen type kompetanse knyttet til hjelp og veiledning ifm. økonomiske forhold, studieveiledning, studieteknikk og studieprogresjonsproblemer. En bør derfor ha fokus på omfanget av – og innholdet i denne typen tilbud, inklusive profesjonalisering og dyktiggjøring av ansatte. Studentenes helse- og trivselssituasjon er jevnt over god De etterspør i større grad en annen type kompetanse enn tradisjonell individuell psykososial behandling
5
I tillegg til informasjon om gamle og eventuelle nye tilbud, bør en fokusere på tiltak som bryter ned følte barrierer mot å ta kontakt og benytte seg av psykososiale – og andre tilbud med lavere terskel. En del studenter kvier seg mot å ta kontakt, på tross av at de kjenner tilbudene og har følt behov for å benytte dem. Studentene har stort fokus på en del forhold ved lærestedene, som det dels er betydelig misnøye med. Dette er knyttet til fasiliteter som tilgang på egnede lokaler og plasser for studieaktiviteter, men også til kvaliteten på undervisning og veiledning. Dette er en generell utfordring, selv om situasjonen varierer mellom lærestedene. Kritisk fokus på forhold ved lærestedene Mange er lite fornøyde med fasiliteter, undervisning og veiledning
6
Oppsummering
7
Studentene har mange venner, både i tilknytning til studiestedet og på fritiden, som de ofte er sammen med. Likevel kunne hver femte student ønsket seg enda flere. Venner er svært viktig, og særlig for de yngste studentene. 4% av studentene med barn under skolepliktig alder har søkt om barnehageplass hos SiT uten å få det. Dette tilsvarer om lag 40 foresatte. Studentene foretrekker i stor grad å bo i sentrum eller sentrumsnært. De er jevnt over fornøyde med sin bosituasjon, uavhengig av bosted og boligtype. Private hybler ligger 30% over SiTs hybler i pris når en inkluderer strømutgifter. Den relative forskjellen mellom disse boformene har økt mye siden 2001. De som bor hos SiT bor relativt trangt. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (1)
8
Lånekassen er hovedinntektskilde for de aller fleste (85%). 4 av 10 har fast arbeid ved siden av studiene. 3 av 4 har feriejobb. En del studenter er i en økonomisk sårbar situasjon. Hver 20. blant dem har ofte problemer med å betale de løpende utgiftene. Den økonomiske sårbarheten blant studentene er langt mer utbredt enn i befolkningen generelt. Studentene har et høyt aktivitetsnivå, særlig mht. Internett, trening/mosjon og uteliv/festing. Livssituasjonen er avgjørende for aktivitetsnivået, som reduseres når studentene blir eldre og stifter familie. 4 av 10 drikker minst ukentlig alkohol. 10% drikker flere ganger per uke. I underkant av 2% av studentene har symptomer på alkoholproblemer. Hver fjerde student har prøvd narkotika. I underkant av 2% bruker narkotika av og til eller ofte i dag. Studentene er i liten grad aktive i studentpolitikk og samfunnsengasjert virksomhet. Det eksisterer i liten grad barrierer mot å delta i organiserte aktiviteter og arrangementer i studiemiljøet for de som ønsker det. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (2)
9
De aller fleste oppfatter studiet de går på som meningsfullt. Det er utbredt misnøye med en del forhold på lærestedene, knyttet til tilgang på egnede lokaler (grupperom o.a.) og lesesalsplasser, omfanget av – og kvaliteten i veiledingen o.a. Det er også mye misnøye med en del fysiske forhold som inneklima og støyforhold. Studentene vurderer i stor grad sine egne forutsetninger for studiet de går på som tilstrekkelige eller mer enn det, selv om noen har for dårlige engelsk- og/eller datakunnskaper. Mange gir uttrykk for at de kan ha problemer med arbeidspresset, konsentrasjonen, at de ikke forstår undervisningen o.a. Mobbing og seksuell trakassering i studietilværelsen er tilnærmet ikke-eksisterende. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (3)
10
Studentene er jevnt over ved god fysisk helse. En av ti opplever av og til at fysiske problemer gjør det vanskelig å delta i studieaktiviteter. Få opplever at slike plager gjør det vanskelig å gjennomføre studiet. De vanligste fysiske plagene er nedsatt syn, allergi/astma/eksem, hodepine/migrene, mage- og muskelplager. Hver femte student går ikke regelmessig til tannlege. I tillegg går 15% av studentene til tannlege sjeldnere enn hvert annet år. I underkant av 4% av studentene har dårlig tannhelse, samtidig som de går til tannlege sjeldnere enn hvert annet år. Økonomiske forhold oppgis som den dominerende årsaken til dette. Studentene er jevnt over ved god psykisk helse, og føler at de har det godt. En del gir uttrykk for usikkerhet og stadig grubling og bekymring. Alvorlige depressive tanker forekommer svært sjelden. En av ti studenter opplever i alle fall av og til at psykiske plager, eller at de følelsesmessig ikke har det bra, har negativ innvirkning på muligheten til å gjennomføre studiet. Resultatene tyder i liten grad på at dette er relatert til alvorlige følelsesmessige lidelser. Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (4)
11
De viktigste forholdene som bidrar til få symptomer på følelsesmessige problemer synes å være relatert til mestring av studiesituasjonen, fysisk helse og sosialt nettverk. De viktigste enkeltelementene er (i synkende rekkefølge etter viktighet): evnen til ikke å bekymre seg over studiene fravær av konsentrasjonsproblemer ift. studiene og undervisningen deltakelse i sosiale og kulturelle aktiviteter god fysisk helse familiens støtte til egne valg (studiemessig og personlig) godt forhold til ektefelle, partner, samboer eller kjæreste godt forhold til venner Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (5)
12
I tillegg synes følgende forhold å være av vesentlig betydning – selv om de har mindre betydning enn det foran nevnte - for studentenes følelsesmessige trivselssituasjonen: kjønn (det å være mann senker i seg selv sannsynligheten for å ha følelsesmessige problemsymptomer noe) aktivt friluftsliv og mosjon generelt aktivitetsnivå (aktivitetsindeks) fravær av symptomer på et problematisk forhold til alkohol fravær av mobbing (som er tilnærmet ikke-eksisterende) positiv vurdering av måten de velger å bruke tiden på nok søvn og hvile god forståelse av forelesere og undervisningen opplever informasjonen fra studiestedet som god Helse- og trivselsundersøkelse – oppsummering (6)
13
Sivilstatus og venner
14
Sivilstatus 4 av 10 er singel/enslige
15
Andel enslige på læresteder Andelen enslige er høyest på NTNU siv.ing., realfag og ’annet’
16
Om de har noen de regner som sin beste venn (%) 8 av 10 har en bestevenn
17
Andel som har en bestevenn (%) Kvinner har i større grad en bestevenn enn menn StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
18
Hvor mange nære venner de jevnlig har omgang med i studieåret (%) De aller fleste har minst 2 venner som de jevnlig har omgang med i studieåret
19
Hvor mange nære venner de har totalt (%) De aller fleste har minst 4 nære venner totalt sett
20
Om de har mange nok gode venner (%) 1 av 5 føler at de ikke har mange nok gode venner
21
Andel som føler at de ikke har mange nok gode venner (%) Unge og enslige/single føler i størst grad at de ikke har mange nok gode venner StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
22
Hvor ofte de er sammen med venner (uavh. av hvilke) i fritiden (%) Tilnærmet ingen er venneløse
23
Hvor ofte de er sammen med venner (uavh. av hvilke) i fritiden avh. av alder (%) Omgangshyppigheten med venner synker med alderen
24
Andel som er sammen med venner i fritiden månedlig eller sjeldnere (%) Gifte med barn er mindre hyppig sammen med venner i fritiden StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
25
Hvor ofte de er sammen med studievenner i fritiden (%) Studentene på NTNU Siv.ing. og ’annet’ er hyppigere sammen med studievenner
26
Hvor ofte de er sammen med studievenner i fritiden avh. av alder (%) Omgangshyppigheten med studievenner synker med alderen
27
Fadderordningen
28
Andel som har hatt fadder (%) 7 av 10 har hatt fadder. Andelen er lavest på Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
29
Andel som har vært fadder (%) 2 av 10 har vært fadder Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
30
Andel som ikke har deltatt (ikke hatt/ikke vært) i fadderordningen (%) Bare 1 av 10 har ikke deltatt i fadderordningen på NTNU Siv.ing. Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
31
Oppfatning av fadderordningens betydning (%) Fadderordningen oppfattes som viktig
32
Oppfatning av fadderordningens betydning i aldersgrupper (%) Fadderordningen oppfattes som viktig av en stor majoritet i alle aldersgrupper
33
Barn
34
5% av studentene har barn
35
Barnepass 5% av studentene med barn under skolealder sier at de ikke har fått plass i SiT-bhg. Om barnet/barna har plass i barnehage (blant studenter med barn under skolepliktig alder, n=59): Om de har prøvd å få barnehageplass (blant studenter med barn under skolepliktig alder som ikke har barnehageplass, n=28):
36
Bolig
37
Hvor studentene bor, totalt og avh. av boform De fleste bor i – eller nært sentrum
38
Hvordan studentene bor 13% av studentene bor hos SiT Andel som bor hos SiT på ulike læresteder:
39
Boutgifter inkl. strøm (gjennomsnitt kr. per mnd. per person) SiT er prisgunstige. SiT-hyblene ligger rundt 30% under private alternativer
40
Bostørrelse (gjennomsnitt kvm. inkl. fellesrom) Private hybler er i gjennomsnitt større enn andre hybler
41
Bostørrelse (gjennomsnitt kvm. inkl. fellesrom per person i husholdningen) De som bor i dubletter/parleiligheter har minst plass
42
Bostørrelse og boutgifter blant de som leier boenhet Liten sammenheng
43
Trivsel med bosituasjon totalt sett De aller fleste trives godt med sin bosituasjon
44
Økonomi
45
Inntektskilder 9 av 10 har studielån og stipend Inntektskilder siste år (%) Hovedinntekskilde (%)
46
Gjennomsnittlig brutto årsinntekt (hele 1000 kr.) NTNU Siv.ing-studentene har lavest årsinntekt ved siden av studielån/-stipend
47
Andel med hhv. fast jobb ved siden av studiene og andel med feriejobb Siv.ing., teknologi- og realfagsstudentene har i mindre grad fast jobb ved siden av Andel med fast jobb (%)Andel med feriejobb (%)
48
Økonomisk sårbarhet 3 av 10 studenter har ofte eller av og til vansker med å klare de løpende utgiftene Har det i løpet av de siste 12 mnd. hendt at du/husholdningen har hatt vansker med å klare de løpende utgiftene for eksempel til mat, transport, bolig? Var din/husholdningens økonomi i mesteparten av 2003 slik at du/dere ville klare en uforutsett regning på 5000 kroner?
49
Andel som ofte har problemer med å klare løpende utgifter i undergrupper Høyest andel på HiST ALT og NTNU Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
50
Aktiviteter og gjøremål
51
Fritidsaktiviteter/gjøremål Studentene er særlig aktive mht. Internett, idrett/trim, samt serveringssteder og fester
52
Aktivitetsindeks i undergrupper Studenter med barn deltar i mindre grad i fritidsaktivitetene Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
53
Andel med lav aktivitet i undergrupper (%) Studenter med barn deltar i mindre grad i fritidsaktivitetene Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
54
Andel som trener eller mosjonerer minst ukentlig i undergrupper (%) Studenter med barn driver mindre trening og mosjon Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
55
Andel som går på kino, teater, konsert eller driver aktiv musikkutøvelse minst ukentlig (%) Studenter med barn deltar i mindre grad i aktivitetene Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
56
Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder Andel som surfer eller chatter på Internett, eller spiller data-/videospill minst ukentlig (%) Menn gjør dette langt hyppigere enn kvinner
57
Andel som går på kafé/spisesteder på dagtid minst ukentlig (%) Gifte oppsøker i mindre grad spisesteder på dagtid Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
58
Andel som går på serveringssteder eller private fester på kveldstid minst ukentlig (%) Stor forskjell avhengig av alder og familiesituasjon Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
59
Andel som deltar i studentpolitisk virksomhet minst månedlig (%) Studentene på HiST ALT deltar i størst grad i studentpolitisk virksomhet Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
60
Oppfatning av tilgjengeligheten til organiserte aktiviteter i studentmiljøet (%) Få synes det er vanskelig å delta på organiserte aktiviteter hvis de ønsker det
61
Andel som synes det er ganske – eller meget vanskelig å delta i undergrupper (%) De eldste kvinnene er overrepresenterte StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
62
Timer per uke tilbrakt på studiested og med studieaktiviteter hjemme (%) Studentene bruker i gjennomsnitt 34 timer på studiestedet eller til studieaktiviteter hjemme i løpet av en vanlig studieuke (utenfor eksamensperioden) Heltidsstudenter
63
Timer per uke med obligatorisk undervisning på studiestedet (%) Studentene har i gjennomsnitt 10 timer med obligatorisk undervisning på studiestedet i løpet av en vanlig studieuke (utenfor eksamensperioden) Heltidsstudenter
64
Forholdene på studiestedet
65
Om de planlegger å ta full studieprogresjon dette semesteret (%) Studentene på NTNU Realfag planlegger i mindre grad å ta full progresjon dette semesteret Heltidsstudenter
66
I hvilken grad studiet oppfattes som meningsfullt (%) Andelen som ikke oppfatter studiet som meningsfullt er høyest på Dragvoll
67
Oppfatning av Trondheim som studieby (%) Holdningen til Trh. som studieby er jevnt over positiv
68
Andel som ikke har en positiv oppfatning av Trh. som studieby (%) De eldste og de med barn oppfatter i litt mindre grad Trh. positivt som studentby StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
69
Tilfredshet med forhold på studiestedet (%) En del misnøye med forhold på studiestedet
70
Tilfredshet med tilgangen på grupperom (%) Mye misnøye generelt. Høyest tilfredshet på HiST AHS
71
Tilfredshet med tilgangen på plass i lesesaler (%) Lavest tilfredshet på NTNU Dragvoll, HiST AFT og HiST ALT
72
Tilfredshet med tilgangen på dataarbeidsplasser (%) Stor grad av misnøye på HiST ALT og DMMH
73
Tilfredshet med kvaliteten på undervisningen (%) Utbredt misnøye på HiST ASP
74
Tilfredshet med muligheten til å få studieveil. om fagalt., jobbmuligheter o.a. (%) Relativt få er fornøyde med veiledningsmulighetene
75
Tilfredshet med kvaliteten på studieveiledningen (%) Relativt få er fornøyde med kvaliteten på studieveiledningen
76
Tilfredshet med informasjonen fra studiestedet (%) Mye misnøye generelt. Utbredt misnøye med informasjon på DMMH og HiST ASP
77
Tilfredshet med int. und.personalet viser for din faglige utvikling (%) Mye misnøye generelt. Utbredt misnøye på HiST ASP
78
I hvilken grad forhold påvirker læringsmiljøet negativt (%) Konsentrasjonsproblemer, arbeidspress, problem med å forstå forelesere/underv.
79
Arbeidspresset på studiestedet (%) Mange opplever av og til arbeidspresset som negativt
80
Andel som av og til eller ofte plages av arbeidspresset (%) Relativt hyppig oppfatning i alle undergrupper StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
81
Press fra foreldre eller annen slekt om at du skal gjøre det bra (%) Størst andel som opplever dette som et problem på NTNU Dragvoll og HiST AiTel
82
Andel som av og til eller ofte plages av press fra slekt (%) De eldste studentene opplever i størst grad denne typen press StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
83
Press fra medstudenter om at du skal gjøre det bra (%) Relativt små forskjeller mellom lærestedene
84
Andel som av og til eller ofte plages av press fra medstudenter (%) Kvinner plages oftere av press fra medstudenter enn menn StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
85
Konsentrasjonsproblemer ift. studiene eller undervisningen (%) Relativt utbredt på alle lærestedene
86
Andel som av og til eller ofte plages av konsentrasjonsproblemer (%) Studenter i etablerte parforhold med barn plages i mindre grad enn andre StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
87
Problemer med å forstå forelesere eller undervisningen (%) Mest utbredt på HiST AMMT og NTNU Siv.ing.
88
Uklare arbeidsoppgaver på studiet (%) Mest utbredt på DMMH, HiST ASP og HiST AHS
89
Vurdering av egne ferdigheter (%) De aller fleste mener deres ferdigheter på disse områdene er tilstrekkelige eller bedre
90
Lese- og skriveferdigheter (%) Relativt små forskjeller mellom lærestedene
91
Engelskkunnskaper (%) Om lag hver 10. student på de fleste lærestedene vurderer egne engelskkunnskaper som for dårlige
92
Datakunnskaper (bruk av PC og nødvendig programvare) (%) Om lag hver 10. student på de fleste lærestedene vurderer egne datakunnskaper som for dårlige
93
E-post, Internett, hente ut øvinger og forelesningsnotater fra nettet (%) Hver 5. student på DMMH har problem med dette
94
I hvilken grad fysiske forhold påvirker læringsmiljøet negativt (%) Dårlig inneklima (temp., trekk, luft, renhold) oppleves som et problem av mange
95
Dårlig inneklima (temp., trekk, luft, renhold) (%) Dårlig inneklima oppleves som et problem av mange på alle lærestedene
96
Tobakksrøyk (%) Tobakksrøyk oppleves i størst grad som et problem på HiST ASP, HiST AHS, HiST AMMT og DMMH
97
Støy (%) Støy oppleves sporadisk som et problem av mange på alle lærestedene
98
Dårlig belysning (%) Dårlig belysning oppleves oftest som et problem på NTNU Dragvoll
99
Dårlig tilpasning av bord, stoler, dataarb.plasser (%) Dårlig tilpasning av møbler/arb.plasser oppleves oftest som et problem på HiST AMMT
100
Fysisk helse
101
Oppfatning av egen fysisk helse (%) Studentene er jevnt over ved god fysisk helse
102
Langvarige lidelser med funksjonsnedsetting (%) Studentene er jevnt over ved god fysisk helse
103
Langvarige lidelser med funksjonsnedsetting blant de som ikke har god helse (%) Nedsatt syn, allergi/astma/eksem, hodepine/migrene, mageproblem og muskelplager
104
Om fysiske plager har gjort det vanskelig å gjennomføre daglige studieaktiviteter siste år (%) 1 av 10 opplever av og til at fysiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studieaktiviteter
105
Om fysiske plager har hatt negativ innvirkning på muligheten til å gjennomføre studiet (%) 4% opplever av og til eller ofte at fysiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studiet
106
Om fysiske plager har medført redusert aktivitet i fritiden (%) 13% har i alle fall av og til opplevd at fysiske plager har medført redusert fritidsaktivitet siste år
107
Tannlege
108
Hvor ofte de går til tannlege (%) Hver 5. student går ikke regelmessig til tannlege
109
Andel som går sjeldnere enn hvert annet år eller som ikke går regelmessig til tannlege (%) Menn går sjeldnere enn kvinner hyppig til tannlege StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
110
Hvordan de vurderer tannhelsen sin (%) 11% av de som går sjeldnere enn hvert annet år til tannlege har dårlig tannhelse (dvs. i underkant av 4% av alle studenter)
111
Årsak til at de går til tannlege sjeldnere enn hvert annet år (%) Kostnaden oppgis oftest som årsak til sjeldne tannlegebesøk
112
Hvordan de har det
113
Hvordan studentene føler seg Usikkerhet og grubling over små ting er de mest utbredte problemene
114
Antall symptomer (kumulativ %) 5% har halvparten eller flere av de 24 symptomene ofte eller nesten alltid
115
Andel med minst 12 problemsymptomer - psykososiale forhold (%) Problemene er trolig mest utbredt på NTNU Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
116
Om psykiske plager har gjort det vanskelig å gjennomføre daglige studieaktiviteter siste år (%) 1 av 10 opplever minst av og til at psykiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studieaktiviteter
117
Andel med psykiske plager som har gjort det vanskelig å studere siste år (%) Økende tendens med alder StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
118
Om psykiske plager har hatt negativ innvirkning på muligheten til å gjennomføre studiet (%) 1 av 10 opplever av og til eller ofte at psykiske plager gjør det vanskelig å gjennomføre studiet
119
Om psykiske plager har medført redusert aktivitet i fritiden (%) 12% har i alle fall av og til opplevd at psysiske plager har medført redusert fritidsaktivitet siste år
120
Ofte eller av og til erfart at psykiske/følelsesmessige plager har gjort det vanskelig å delta i daglige studieaktiviteter siste år: Behov for – og bruk av psykososial hjelp i løpet av studetiden (%) 1/5 av de som har forsøkt å få, sier at de ikke har brukt profesjonell hjelp. Dette utgjør 0,8% av den totale studentpopulasjonen Om de har forsøkt å få profesjonell hjelp Andeler blant de som har hatt plager Har forsøkt å få profesjonell hjelp Andeler blant ALLE studentene Om de har benyttet profesjonell hjelp Andeler blant de som har forsøkt å få hjelp Hjelp og støtte Andeler blant de som har hatt plager
121
Tilfredshet med trivselsområder i studiesituasjonen (%) En del er bekymret over økonomien og studiene
122
Tobakk, alkohol og narkotika
123
Tobakk, alkohol og narkotika (%) 4 av 10 drikker minst ukentlig alkohol Røyker du? Bruker du snus, skrå eller lignende? Hvor ofte drikker du alkohol? Hvor ofte bruker du narkotika i dag? Har du noen gang prøvd narkotika?
124
Andel som røyker fast (%) Høy andel røykere på DMMH og Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
125
Andel som snuser fast (%) 12% av guttene snuser Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
126
Andel som drikker alkohol flere ganger per uke (%) Enslige gutter drikker hyppigst Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
127
Problemsymptomer alkohol; andel som drikker minst ukentlig og har hatt symptomet (%) 15% drikker minst ukentlig og har følt at de burde redusere alkoholforbruket Antall problemsymptomer
128
Andel med symptomer på alkoholproblemer (%) Symptomomfanget er størst på NTNU Dragvoll Studiested
129
Andel med symptomer på alkoholproblemer (%) Symptomomfanget er størst blant enslige menn StudieansiennitetKjønn Bosted Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
130
Andel som av og til eller ofte bruker narkotika (%) Bruk av narkotika er relativt utbredt på NTNU Dragvoll Studieansiennitet Kjønn Bosted Studiested Opprinnelse Sivilstatus Barn Alder
131
Bruk av avslappende-/beroligende-/sovemedisin siste år (%) Få har brukt beroligende medisin Bruk av beroligende medisin
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.