Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Barn og unges kommunestyre 2012

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Barn og unges kommunestyre 2012"— Utskrift av presentasjonen:

1 Barn og unges kommunestyre 2012
Foto: Cecilie Lind Hånes, Varingen ingen Barn og unges kommunestyre 2012 utfordrer alle klasser og skoler til en aktivitetskonkurranse!

2 2 Bakgrunn: BUK Barn og unge skal ha innflytelse på utviklingen i Nittedal kommune. To representanter pr. skole blir valgt til BUK gjennom demokratiske valg på skolene. BUK velger ordfører, varaordfører og arbeidsutvalg Bestemmer selv hvilke saker de vil engasjere seg i Fatter vedtak om hvordan de vil bruke kr ,- / år Bestemmer tema for «Be safe-uken»

3 Bakgrunn: BUK 2012 BUK har vedtatt at de skal arbeide med følgende temaer: Vold og seksuelle overgrep i nære relasjoner Mosjon og ernæring Sentrumsplanlegging BUK skal bruke ,- kr til: Premier i en aktivitetskonkurranse mellom klasser og skoler – Move it! (Nittedal kommune bruker ,- folkehelsemidler fra fylkeskommunen til utvikling og oppfølging på nettsted)

4

5 «Når alle er aktive blir det mindre tid til mobbing»
Mål «ALLE i bedre form» «Når alle er aktive blir det mindre tid til mobbing»

6 Fakta: Move it! Er en aktivitetskonurranse for å øke den fysiske aktiviteten blant elever i 4. – 10. trinn. Elevene registrerer selv aktivitet i tidsrommet september – 26 oktober (med pause i høstferien) BUK har besluttet at konkurransen gjentas til våren. Etter det evalueres det og tas en beslutning om det skal bli en fast konkurranse, to ganger i året, i tre år. OBS! Konkurransen er ikke mellom enkeltelever, men mellom klasser og skoler. All registrering og oppfølging skjer på

7 Alle elever får sitt eget passord og «Min side» der de registrerer sin egen aktivitet. Der kan de også følge med på hva de har gjort. Ingen annen kommer inn på denne siden. ALLE kan følge med på: Samtlige klassers snittpoeng og plassering Samtlige skolers snittpoeng og passering

8

9 Kick off Det planlegges tre kick off som gjennomføres på samme gang: Mandag 10. september kl Elvetangen Rotnes barneskole Li aktivitetspark Idrettslagene, Friluftsorganisasjonene, FAU, BUK og skolene står for detaljplanlegging og det kommer egne program.

10 Konkurranseregler etter vedtak i BUK 23.08.12
Gå eller sykle til skolen minimum 15 minutter: 1 poeng Blir litt sliten i undervisningstime minimum 15 minutter: 1 poeng Blir litt sliten  i ett friminutt minimum 15 minutter: 1 poeng Blir sliten av aktiviteter på fritiden minimum 30 minutter: 1 poeng Blir sliten av aktiviteter på fritiden minimum 60 minutter: 2 poeng  OBS! Man kan gjøre mange aktiviteter, men maks poeng per dag er 3 poeng Alt må registreres i

11 Premier Premier blir delt ut på «Be safe konserten»
Kl torsdag 15. november på Mosenteret De tre klassene med høyest snitt vinner tur til Raufoss badeland. (Buss, inngang, DJ og lunsj) Skolen med høyest snitt vinner en vandringspokal

12 BUK må ha hjelp: Foreldre, skoler, idrettslag engasjerer seg gjennom hele konkurransen og bidrar/møter opp på Kick off mandag 10. september kl Trafikksikkerhet slik at alle kan gå/sykle til skolen trygt! (Foreldre som kjører barn til skolen er ofte den største risikoen) Organisasjonene Trygg Trafikk og Turkameratene bidrar gjerne i forhold til trygge skoleveier på de enkelte skolene. Ta kontakt! Positive skoler og lærere som følger opp Move it i klassen Lærere som er kreative og får bevegelse inn i undervisningen Mye organisert aktivitet i friminuttene La idrettslagene komme inn og presentere seg på skolen slik at flere blir aktive på fritiden En skikkelig «kick off» der idrettslagene, foreldrene, skolene og elevene samarbeider om noe morsomt.

13 Ekstra «moro-konkurranse»
BUK har vedtatt at det blir en ekstra konkurranse for den beste «Move it – filmen». Her er det å filme, redigere og legge ut filmer med aktivitet til lyden av sangen «Move it» fra filmen «Madagaskar». Mer informasjon om dette vil komme på nettsiden

14 Informasjon Samtlige elever vil få utdelt en brosjyre som de tar med hjem Det vil bli klar informasjon på når den er ferdig produsert ca Informasjon om Kick off blir lagd for hvert område

15

16 Vi ønsker alle lykke til
Hvis dere har spørsmål kan dere kontakte: Torkel Skare, ordfører BUK, Emil Feet, varaordfører BUK, Annica Øygard, koordinator, Unni Knutli, Trygg trafikk, Lotte Frost, Bedriftsidrettsforbundet, Takk til Cecilie Lind Hånes og Varingen for hjelp med fine bilder!


Laste ned ppt "Barn og unges kommunestyre 2012"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google