Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Best på verdikjeder uten å være billigst – Hvordan møter norske vareprodusenter den globale konkurransen? Ola Strandhagen, NTNU P2005-konferanse 9. februar.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Best på verdikjeder uten å være billigst – Hvordan møter norske vareprodusenter den globale konkurransen? Ola Strandhagen, NTNU P2005-konferanse 9. februar."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Best på verdikjeder uten å være billigst – Hvordan møter norske vareprodusenter den globale konkurransen? Ola Strandhagen, NTNU P2005-konferanse 9. februar 2006

2 2

3 3 (c) Norsk Hydro

4 4 Made in Hong Kong !

5 5 James Hargreaves was born near Blackburn in about Hargreaves received no formal education and was unable to read or write. He worked as a carpenter and weaver but had a strong interest in engineering Hargreaves's growing success sparked jealousy and fear among his neighbors and, in 1768, an irate mob gathered at Blackburn's market cross and marched to Stanhill, where they smashed the frames of 20 machines he was building in a barn.

6 6 Skipsverftet Arsenal i Venezia MANN på 1500 TALLET 1 skip per dag Masseprodusert skreddersøm (med håndkraft)

7 7 Norsk industri Råolje og naturgass Industri- produkter Sjøfrakter 42 % 2 % 1 % 29 % 1 % 12 % 3 % 2 % 5 % 3 % Råolje og naturgass Skip Produkter fra jordbruk, skogbruk og fiske Industriprodukter Andre varer Bruttofrakter, utenriks sjøfart Reisetrafikk Samferdsel Finans- og forretningstjenester Andre tjenester Kilde: SSB 10 % av nasjonal verdiskapning 14 % av ansatte i arbeidslivet Eksportandeler

8 8 Manufacturing’s employment linkages are higher than other sectors Jobs supported by $1 million in final sales Source: National Association of Manufacturers from U.S. Bureau of Economic Analysis data.

9 9 Norsk industriproduksjon økte med 3 prosent fra juni til november 2005 (Kilde: SSB) Eksporten av norske varer i 2005 steg med 20 prosent fra 2004 (Kilde: SSB) Medlemsbedriftene i Norsk Industri forventer en eksportvekst på 8 prosent i 2006 (Kilde: Konjunkturrapport 2006; Norsk Industri) Akkurat nå:

10 10 Lønnskostnader Sammenligning av nåværende og forventede lønnskostnader per time (US$ pr time) Kilde: Economist Intelligence Unit survey, August-September 2004

11 11 Utfordringer for europeisk vareproduksjon Kilde: ”The Future of European Manufacturing”, KPMG-rapport, 2004 Funn fra undersøkelse blant 172 europeiske produksjonsbedrifter Trenden mot produksjon og sourcing fra lavkostland vil akselerere, spesielt for komponentproduksjon og montasje Økningen i lønnsomhet fra outsourcingen vil investeres i mer verdiskapende aktiviteter i Europa Globalisering av produksjon og sourcing er verken enkelt eller billig Taperne vil være bedrifter som ikke sørger for å bevege seg oppover i verdikjeden ”The best-placed European countries are those where production is most R&D-intensive like Germany and the Scandinavian countries”

12 12 ”The biggest challenge is to stay close to the customer, and meet customer demands as fast as possible” Arne Bilberg, Head of Technology, Linek ”We can work with the customer wherever he wants. We can do the design on his desk if that`s what he wants. But then you can chose to realise the design in Sweden, or in Germany, or in China” Lars Petterson CEO of Sandvik

13 13 "This photograph is reproduced with the permission of Rolls-Royce plc, copyright © Rolls-Royce plc 2005". Resusci Anne Simulator Marked Produksjon Leveranse Prosess Produkt og material

14 14 Strategier Helhetlige forretningsmodeller Global sourcing og global verdikjedestyring Fra produksjonsbedrift til ”solution provider” (moving up the value chain) Teknologi- og kunnskapsintensive produkter Automatisering IKT-baserte prosesser…(samarbeidsteknologi, ERP, RFID, …)

15 15 Children Tripp Trapp® Stokke Xplory™Stokke Peel™ Stokke Variable balans® Movement Design Branding Kjernekompetanse (verdensledende på laminering av bua flater)

16 16 TRIPP TRAPP ® STOKKE SLEEPI ™ STOKKE CARE ™ STOKKE KEEP ™ STOKKE XPLORY ™ The Children Collection Få grunnmodeller Begrenset variantspekter Volum produkt -> Leieproduksjon i lavkostland -> Logistikk og styring av verdikjeden

17 17 Nettetal, DE Norway Dormeletto, IT = Plant = Warehouse Slovenia Estonia Romania Portugal China OUTBOUND LOGISTICS – CHILDREN Atlanta, USA

18 18 The Movement Collection STOKKE DATE ™ STOKKE GRAVITY ™ PLANETSTOKKE PEEL ™ STOKKE VARIABLE ™ Balans ® STOKKE MOVE ™ STOKKE EXTREME ™ STOKKE ACTULUM ™ Kundetilpassede kvalitetsprodukt Stort variantspekter (stoff og farge) Design produkt med lite volum Masseprodusert skreddersøm med IKT og høyteknologisk produksjon

19 19 Håhjem, NO Dormeletto, IT = Plant = Warehouse U.S.A. Japan. OUTBOUND LOGISTICS – MOVEMENT

20 20 NTNUs forslag til satsing… Fast Reconfigurable Manufacturing System The Digital and Wireless Factory Self Adjustable Automated Process Collaborative Product and Process Development Rapid Network Restructuring Operating Transparent Value Networks

21 21 The Digital and Wireless Factory control room WLAN bluetooth processes input power logistics WLAN UMTS Multihop ZigBee manufacturing output Bluetooth maintenance UMTS business models new control paradigm device models WLAN collaborative communication models Location-based services Production-based services embedded wireless physical layer (hardware) abstract communication layer (middleware) collaborative control layer production planning layer (software) Multihop Communication-based services B

22 22 Operating Transparent Value Networks

23 23 Visjon.. skape en bærekraftig og lønnsom industri ved at ideer som blir skapt i Norge også kan industrialiseres i Norge...


Laste ned ppt "1 Best på verdikjeder uten å være billigst – Hvordan møter norske vareprodusenter den globale konkurransen? Ola Strandhagen, NTNU P2005-konferanse 9. februar."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google