Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samtaler med barn om religiøse og eksistensielle spørsmål Elisabeth Tveito Johnsen Høgskolelektor i religionspedagogikk/ doktorgradsstipendiat i barneteologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samtaler med barn om religiøse og eksistensielle spørsmål Elisabeth Tveito Johnsen Høgskolelektor i religionspedagogikk/ doktorgradsstipendiat i barneteologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samtaler med barn om religiøse og eksistensielle spørsmål Elisabeth Tveito Johnsen Høgskolelektor i religionspedagogikk/ doktorgradsstipendiat i barneteologi Det praktisk-teologiske seminar (PTS) Universitetet i Oslo

2 Samtaler med barn… Barneteologi Barns religiøse og eksistensielle spørsmål Foreldre i møte med barns spørsmål Religiøs oppdragelse som samtale Kirkens trosopplæring

3

4 1. Barneteologi er: ”Å anerkjenne at barn og unge allerede er fullt ut mennesker, allerede mennesker fullt ut; at enhver som er døpt, allerede er en troende og fullverdig borger av Guds rike.” (Sturla Stålsett 2007) ”Det medfører en overgang fra lydig underordning til en situasjon hvor gjensidig ansvarlighet i jeg-du-møtet danner kriterium for vokses naturgitte ansvar for barna” (Dagny Kaul 2007)

5 Hva er barneteologi? Synet på barn som subjekter # objekter ”Det tredje leddet” Barns perspektiv # perspektiv på barn Fortolke den kristne tro og bibelske tekster sammen med barn Barneteologi # miniatyrteologi

6 Barneteologi er ikke: At voksne skal slutte å være subjekter At voksne skal slutte å utvikle teologi for barn At voksne skal abdisere fra sin voksenrolle At barn ikke skal lære noe At barn skal bestemme alt At barn skal bli akademiske teologer

7 2. ”Vinduer” til barns spørsmål 1.vindu: Tillit 2.vindu: Døden 3.Vndu: Gud

8 Jente 9 år Før bestemor døde, fortalte hun meg om alt hun skulle gjøre i himmelen. Hun sa at hun kom til å ha det bra, og at hun håpte at jeg også kom til å ha det bra når hun døde. Den dagen hun døde tok hun et bilde av seg selv og klistret det på et postkort og skrev bakpå: ”Jeg vil besøke deg i hjertet ditt.” Nå er hun alltid hos meg. Jeg snakker jeg med henne hele tiden. Jeg vet at alle de som er døde er i himmelen. Det har bestemor sagt. Hun gjør rent i himmelen. Hun håper at jeg skal lever lenge, og at jeg kan besøke henne der oppe. Jeg vil gjerne besøke henne, men når man kommer opp dit så må man blir der for alltid. Det er ikke mulig å komme til himmelen før man er død. Himmelen ligger høyt høyt der oppe, høyere oppe enn verdensrommet. jfr..Schweitzer 2006:16-17

9 5 store spørsmål i barns oppvekst Hvem er jeg? Hvem får jeg lov til å være? –Spørsmålet om meg selv Hvorfor skal du dø? –Spørsmålet om meningen med livet Hvor finner jeg trygghet og beskyttelse. –Spørsmålet om Gud Hvorfor skal jeg behandle andre rettferdig? –Spørsmål om grunnlaget for etisk handling Hvorfor tror mange barn på Allah? –Spørsmålet om andres religion

10 3. Barns spørsmål – også for de voksne? Egen barndom og egen barnetro Dårlige erfaringer med religiøs oppdragelse Usikkerhet knyttet til religiøse spørsmål Religiøse samtaler med barn som mulighet Lære religiøs livstolkning av barn

11 ”Sånn skal ikke jeg oppdra mine barn!” Egen religiøs oppdragelse preger oppdragelsen av egne barn Lydighet som mål for oppdragelsen ( ) Gud overvåkende og straffende instans ”Vær forsiktig lille hånd hva du gjør…” Selvbestemmelse og anerkjennelse som oppdragelsens mål (1970) Barnet som subjekt og ikke bare objekt

12 ”Jeg vet ikke hva jeg selv tror på, og derfor kan jeg ikke gi mine barn en religiøs oppdragelse” Barns spørsmål – konfrontasjon med egen religiøs livshistorie Uavklarte spørsmål i forhold til egen tro som hindring Behov for å endre forestilling om ”religiøs oppdragelse” Oppdragelse i dag: gjensidig prosess der barnet er aktør Uavklarte spørsmål og tvil som mulighet for samtale Tro # et arsenal med ferdige svar

13 Religiøs oppdragelse i kritisk oppgjør med egen livshistorie! Dårlige opplevelser med religiøs oppdragelse skal huskes og ikke gjentas overfor egne barn Religiøs oppdragelse må ikke bli en fortsettelse av undertrykkende oppdragelsesmetoder Religiøs oppdragelse må ha barns medbestemmelse og frihet som mål Plass for voksnes kritiske oppgjør med egen livshistorie

14 Egne spørsmål og tvil må ikke fornektes! Den voksnes usikkerhet og tvil er ikke i veien for religiøs oppdragelse Barnet er en medspiller som finner fortolkningsmuligheter Voksnes spørsmål og tvil er like viktige som barns spørsmål og tvil Barns tro avspeiler ikke en problemfri barneverden Kan gi voksne ny adgang til troen i egen livshistorie

15 Barnets selvbestemmelsesrett skal tilgodesees! Barn skal selv få være med å bestemme om hva de skal delta på Alle former for tvang eller indoktrinering må utelates Barns egne erfaringer og innsikter skal anerkjennes

16 4. Den religiøse oppdragelse i praksis Bibelfortellinger og godnatthistorier med aftenbønn Samtaler om liv od død på vei til butikken eller fra fotballen Store spørsmål dukker opp når en minst venter det! Kvaliteten måles ikke i antall bibelvers og hvor ofte en voksen ba sammen med barnet

17 Barn og bibelfortellinger Barna elsket å høre og se bibelfortellinger - på flanellograf Ofte interesse for sider ved fortellingene som lederen ikke fokuserte på Eksistensielle temaer som urettferdighet, venner, familie, døden. Ivrige på å rekke opp hånda på begynnelsen av spørsmålsrundene Ofte mye kroppslig uro knyttet til å repetere bibelfortellingene Lederen var opptatt av at fortellingene skal fortelles rett - og at barna skal huske dem korrekt Redd for å følge opp spørsmål som berørte problematiske sider ved bibelfortellingene. (Eks. barnedrap)

18 Utferden fra Egypt Leder: (forteller) Den natten gikk det slik Gud hadde sagt. Den eldste gutten døde hos alle egypterne. Da sa Farao til Moses: ”Dere må dra med en gang!” Endelig fikk israelittene dra. Barn 1: (rekker ivrig opp hånda) Hvorfor måtte de som var snille dø? Det var jo litt dumt! Leder: Noen fortellinger er litt triste. I dag har vi noen slike fortellinger. (forteller videre) - Ett annet barn avbryter lederen etter at hun har fortalt at havet slukte egypterne. Barn 2: (avbryter) Levde de igjen? Leder: Nei, de døde. (forteller videre)

19 Religiøs oppdragelse som samtale Vær oppmerksom på barns spørsmål: ”Hvorfor egentlig…” –Spør forsiktig videre for å hjelpe barnet til å formulere egne spørsmål tydelig Bruk fortellinger som anledning til samtale – eks. bibelforellinger –Gi barna mulighet for å gi uttrykk for egne iakttakelser om fortellingen Kirke eller museumsbesøk som mulighet til religiøs oppdagelse –La barna stille spørsmål og anspor til flere spørsmål Kikk ut av ”vinduene” sammen!


Laste ned ppt "Samtaler med barn om religiøse og eksistensielle spørsmål Elisabeth Tveito Johnsen Høgskolelektor i religionspedagogikk/ doktorgradsstipendiat i barneteologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google