Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIrene Samuelsen Endret for 9 år siden
1
acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT 24.03.11
2
10.07.20142 acebook som strategisk verktøy Hvorfor er det relevant? Hvordan kan det brukes? Mine erfaringer Facebook som kommunikasjonskanal Tekniske muligheter Ting å være oppmerksom på når en begir seg ut på facebook.
3
10.07.20143 acebook styrer trafikk til uit.no Vi må styre facebook
4
10.07.20144 Eksempel – Karrieresenteret acebook.com/UiTKarriere Opprettet 6. desember 2010 441 følgere eller likes per 25. mars 2011 Formålet: gjøre Karrieresenteret mer kjent, og dets tilbud mer tilgjengelig for studentene. Resultat hittil: Trafikken til uit.no/karrieresenteret har doblet seg. Markant økning i antall henvendelser fra studenter til Karrieresenteret. Strategien bak flytte trafikk
5
10.07.20145
6
Kommunikasjonskanal Formålet med en facebookside bør være: ”Spre et budskap gjennom dialog med brukere” Lenke + spørsmål = trafikk og dialog Kommentere egne innlegg Kommentere / henvise til andre sider Bruke siden for å lede brukeren til spesifikke sider på uit.no 10.07.20146
7
Styr trafikken Målet er å få trafikken inn på uit.no Øker sannsynligheten for at brukere klikker seg videre Gjør eksterne lenker til interne ”Manipuler ” uit.no f.eks kan et arrangement fra tavla settes inn i deres kontekst ved å trikse litt med adresselinjen. 10.07.20147
9
Tekniske muligheter Spesialsider (tabs) Velkomstside Manipulere bilderekken Statistikk for å optimalisere bruken av siden
10
Spesialsider / Tabs Facebook lar deg lage egne faner på siden. Kan fylles med lenker, informasjon, bilder eller video. Eksempel: http://www.facebook.com/UiTromso?sk=app_1100 7063052 http://www.facebook.com/UiTromso?sk=app_1100 7063052
11
Velkomstside Overbevis brukerne om å like siden din Er en spesialside der man presenterer siden/organisasjonen/formålet. Brukes for å lokke brukere til å trykke ”like” på siden din – og dermed abonnere på informasjon.
14
Manipulere bilderekken
15
Statistikk / ”innsikter” Har siden de rette følgerne? Når ”treffer” oppdateringene best?
16
Ting å være oppmerksom på Facebook følger ikke en 0800-1545 arbeidsdag Tidspunkt for poster – når treffer man? Respons på henvendelser – uten dialog, ingen effekt. Besvar henvendelser Forvalt ”tillitten” – ikke spam brukerne Opprett en unik URL – og legg den i signaturfeltet! facebook.com/UiTromso facebook.com/UiTLarer facebook.com/UiTkarriere Vær nøye! Navn på side kan ikke endres etter 100 ”like”
17
Takk or oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.