Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGøran Langeland Endret for 10 år siden
1
E-tjenester hos Stavanger bibliotek
2
Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre pinkode
3
Alephweb •Søk •Reservering •Videresøk på web
4
Alephweb i tall Gjennomsnitt per måned etter driftsstart versjon 14.2: •Startside: 3.270 •Pålogginger: 1.880
5
Alephweb i tall •Søk: 12.280 – Enkelt søk: 11.030 –Flerfeltsøk: 365 –Avansert søk: 760 –CCL: 36 –Samsøk: 86
6
Alephweb i tall •Fornyinger: 3.140 - ca. 20% av alle fornyinger •Reserveringer: 440 - ca. 25% av alle reserveringer
7
Tilbakemeldinger •Flere lånere gir oss tilbakemeldinger, via webskjema, e- post og skranken, at de er fornøyde med webløsningens muligheter. •Men det kommer også klager - når de har problemer med å komme inn på websiden.
8
Tilbakemeldinger •Jeg ville bare får skryte litt over utseendet på de nye biblioteksidene jeg:-) Meget bra laget - svært oversiktlig og lett å finne frem - og fine farger ! Ble positivt overrasket da jeg oppdaget at her hadde skjedd saker og ting siden sist jeg var innom :-)
9
Tilbakemeldinger •Det å kunne forlenge låneperioden på nettet er det beste som har skjedd meg! Det kaller jeg service!!! TUSEN TAKK!!!
10
Bruk/Brukervennlighet •Alephweb kan være vanskelig å finne ut av Derfor: •Folder med veiledning på fornying •Brosjyre med oversikt over e- tjenester er på vei
11
Påminnelser og reserveringsbrev på e-post •Fra 13. januar 2003 •Automatisk dersom man er registrert med e-postadresse •Endret brevmal for å sende e-post •De som ikke har e-post får tradisjonell post
12
Påminnelser og reserveringsbrev på e-post •6545 lånere registrert med e-postadresse per i dag •Sparer papir •Sparer porto •Raskere beskjed til lånerne
13
Favorittsøk •Søk som kjøres jevnlig, etter selvvalgt intervall. Får resultatet på e-post •Forutsetter at man har registrert e-postadresse i Aleph •Ikke mange favorittsøk er registrert per i dag
14
Reservere materiale som står på hylla •”Ekstraservice” – ikke markedsført •Liste tas ut en gang i uken - for sjelden •Sender reserveringsbrev på vanlig måte •Moderne ”legge av boken”-tjeneste
15
P.S. •Bruker dere 856-feltet til å registrere linker til web? •Husk at denne linken ikke bare kan brukes av bibliotekaren, men også av lånere som søker på Alephweb
16
Oppsummering •Lånere slipper å komme fysisk til biblioteket for å ordne enkle ting •Låneren slipper å stå i kø •Bibliotekarene kan bruke frigjort tid til formidling og veiledning i samlingen
17
Oppsummering •Låneres forventninger til biblioteket i dag •Må markedsføre webtilbudet! •Må veilede
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.