Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre."— Utskrift av presentasjonen:

1 E-tjenester hos Stavanger bibliotek

2 Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre pinkode

3 Alephweb •Søk •Reservering •Videresøk på web

4 Alephweb i tall Gjennomsnitt per måned etter driftsstart versjon 14.2: •Startside: •Pålogginger: 1.880

5 Alephweb i tall •Søk: – Enkelt søk: –Flerfeltsøk: 365 –Avansert søk: 760 –CCL: 36 –Samsøk: 86

6 Alephweb i tall •Fornyinger: ca. 20% av alle fornyinger •Reserveringer: ca. 25% av alle reserveringer

7 Tilbakemeldinger •Flere lånere gir oss tilbakemeldinger, via webskjema, e- post og skranken, at de er fornøyde med webløsningens muligheter. •Men det kommer også klager - når de har problemer med å komme inn på websiden.

8 Tilbakemeldinger •Jeg ville bare får skryte litt over utseendet på de nye biblioteksidene jeg:-) Meget bra laget - svært oversiktlig og lett å finne frem - og fine farger ! Ble positivt overrasket da jeg oppdaget at her hadde skjedd saker og ting siden sist jeg var innom :-)

9 Tilbakemeldinger •Det å kunne forlenge låneperioden på nettet er det beste som har skjedd meg! Det kaller jeg service!!! TUSEN TAKK!!!

10 Bruk/Brukervennlighet •Alephweb kan være vanskelig å finne ut av Derfor: •Folder med veiledning på fornying •Brosjyre med oversikt over e- tjenester er på vei

11 Påminnelser og reserveringsbrev på e-post •Fra 13. januar 2003 •Automatisk dersom man er registrert med e-postadresse •Endret brevmal for å sende e-post •De som ikke har e-post får tradisjonell post

12 Påminnelser og reserveringsbrev på e-post •6545 lånere registrert med e-postadresse per i dag •Sparer papir •Sparer porto •Raskere beskjed til lånerne

13 Favorittsøk •Søk som kjøres jevnlig, etter selvvalgt intervall. Får resultatet på e-post •Forutsetter at man har registrert e-postadresse i Aleph •Ikke mange favorittsøk er registrert per i dag

14 Reservere materiale som står på hylla •”Ekstraservice” – ikke markedsført •Liste tas ut en gang i uken - for sjelden •Sender reserveringsbrev på vanlig måte •Moderne ”legge av boken”-tjeneste

15 P.S. •Bruker dere 856-feltet til å registrere linker til web? •Husk at denne linken ikke bare kan brukes av bibliotekaren, men også av lånere som søker på Alephweb

16 Oppsummering •Lånere slipper å komme fysisk til biblioteket for å ordne enkle ting •Låneren slipper å stå i kø •Bibliotekarene kan bruke frigjort tid til formidling og veiledning i samlingen

17 Oppsummering •Låneres forventninger til biblioteket i dag •Må markedsføre webtilbudet! •Må veilede


Laste ned ppt "E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google