Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU."— Utskrift av presentasjonen:

1 Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU

2 Læreplanen stiller krav om at elevene skal kunne bruke digitale verktøy til å produsere egne tekster. Kursholder viser eksempler og diskuterer hvordan elevene kan produsere tekster, og hvordan læreren kan få elevene i gang og veilede underveis i ”den digitale skriveprosessen”. Aschehoug

3 Digitale tekster  Form skilles fra innhold.  Innhold skapes av deltakerne  Nye former kommer til Wikipedia Youtube Flickr Itunes Blogg Google LMS Wikipedia Youtube Flickr Itunes Blogg Google LMS

4 Video konferanse Skype, Facebook Flash Meeting Wikispaces docs.google Blog Blogger.com Webside Moodle, ITL Wikispaces Forum Quiz Survey Monkey Hot Potatoes FIVE SKILLS in a Virtual Learning Environment Snakke sammen Små tester Skrive sammen Skrive alene Informasjon Mappe Diskutere VLE Bilde/video Flickr,Youtube Photo story Animasjon Snakke Audacity

5  verbalspråklig  muntlig  billedlig  sammensatt tekst ( kombinasjon av flere) En utvidet forståelsen av tekstbegrepet i LK06. En tekst i en kommunikasjonsprosess:

6 Undervisning ved hjelp av sammensatte tekster Google •Verbal text •ImagesImages •Video-clipsVideo-clips •ExercisesExercises •SlidesSlides Eksempel på sammensatte elevtekster: /index.html?clipid=1585 quicktime.html Wikipedia

7 Verdier (LK06) Religion is a word for the ideas about the basic structure of the world that people cannot see or know with our other senses, or that scientists cannot study with machines. There are many different religions in the world. ReligionsReligions try to answer important but mysterious questions like "Where did the world come from?" and "What happens to us after we die?" When people believe that they have answers to these questions, they often start new religions, or add their new ideas to old religions. Many religions believe in supernatural beings such as spirits, angels, devils, polytheistic gods, or a monotheistic god (such as the Christian, Islamic, or Judaic God), who can influence people and the world. People who teach or write about religion often say that they got their ideas from a supernatural being. wikipedia AG Ali GAG HijabHijab Muslimsk side 3s Krig og fred Pc Selvmordsbomber Læreboka

8 Nyheter og aktuelle hendelser Hiss of life for fire snake A snake rescued from a flat blaze was revived by oxygen kit normally used only on humans. Pet iguanas, tortoises, terrapins and parrots were also evacuated, reports the Daily Mirror. But firefighters opted for the breathing apparatus as the corn snake had inhaled too much smoke. The flat owner escaped the 3am flames in Tipton, West Midlands, and went to hospital as a precaution while the RSPCA took his exotic menagerie into care. But fire crews said: "We had to administer oxygen therapy to the snake - which wasn't an easy task. Ananova  News - writing d35e74553c12566dd0051a249 /59219e5e75aebe1bc dbf 89?OpenDocument Writing frame frame norwenglish frame norwenglish  Newspapers  News-clips

9 Arbeid med forskjellige former for sammensatte tekster  Digital egenproduksjon  Digital kommunikasjon  Form og struktur  Fortellende tekst  Beskrivende tekst  Drøftende tekst  Argumenterende tekst  Analyse  Presentasjon  Reproduksjon  E-post  Blog  Forum  Wikpedia  Nettsteder  Video-clip  Lydfiler  Webside

10 Språklæring - form og struktur The first sentence of the paragraph is the topic sentence; it is the most general statement of the paragraph, and it functions as an introduction to the contents/the subject of the paragraph. The last sentence is the concluding sentence; it sums up the contents and indicates the end of the paragraph. Between the topic sentence and the concluding sentence there are five supporting sentences, which provide detailed information about the subject of the paragraph. The order of the supporting sentences is based on the degree of detail; , and the subsequent sentences give more and more detailed information about Moving from the general towards the more specific information enables the reader to gradually absorb the knowledge about the subject. Oppgave 2. Oppgaven går ut på å prøve elevens kjennskap til båe tekststruktur, stilistikk og sjanger. ( Internasjonal engelsk, vurdering)

11 Språklæring -form og struktur Hjelpemiddel Formålstenleg bruk av hjelpemiddel er nødvendig for at elevane skal kunne vise sin kompetanse i forhold til kompetansemåla i læreplanen. Ulike typar ordbøker, grammatikkar, læreverk, eigne skriftlege arbeid og retteprogram er hjelpemiddel elevane kan få bruk for og nytte av på eksamen. Eksamen i framandspråk blir utforma slik at elevane ikkje kan bruke hjelpemiddel i form av samanhengande tekst utan tilarbeiding. Faktorar som relevant og sjølvstendig bruk av desse hjelpemidla, kjeldekritikk og sitatteknikk vil utgjere ein del av grunnlaget for vurderinga. Eksamen vil bli utforma slik at elevane ikkje kan bruke medbringa hjelpemiddel til direkte avskrift. Eksamen skal vurdere den individuelle kompetansen til elevane. Derfor er kommunikasjon med andre ikkje tillate. (Fremmedspråk Nivå 2, veiledning)

12 TEMA Mål •Success criteria ( hva er en god besvarelse) •Writing frames (kjennetegn for sjangeren) Assessment •Succes criteria ( delmål-innhold) •Rubrics (kjennetegn på måloppnåelse – språk, struktur)

13 Example writing frame I would like to present…… He is interested in …..(3 things) When he ---- ( where, when, with who and why) Moreover, he --- Also, he--- The most important thing these days is…. My name is Tommy, I'm 16 years old, I am studying to be a carpenter. My hobby is boxing. I train every day almost. Some other tings I like is to sleep and be with my girlfrend. I'm boxing because it is the sport for me. I can't see myself playing football. I thinks it is boring. I'm boxing in Saupstad The training starts at 6 pm, and it is 4 times a week, when I'm not training boxing, I train at a gym. When I sleep: the reason why I sleep is becaus I'm geting so tired after school. Then it is good to sleep after school. Rigth now the most important thing is to be god at school and be presis to the class, so I can get a god jobb. In the future i woud like to be a carpenter because I can't se myself siting in an office. My mesage to te world is to pay atention to the school.

14 Writing- frame frame for test Talking- frame for test

15

16 Elevenes tekstproduksjon Idemyldring - graphic organisers/rubrikker Tekststruktur - skrive- og snakkerammer Avsnitt - topic sentence Kildehenvisning Internett søkInternett søk, kildekritikkkildekritikk

17 Skrivestrategier - Språkpermen •Jeg bruker andre tekster som modell når jeg skriver •Jeg lager tankekart og forsøker å organisere det jeg vil skrive, før jeg begynner på selve teksten •Jeg forsøker å bruke nyttige ord som binder teksten sammen (tekstbindere) •Jeg forsøker å strukturere teksten min i avsnitt. •Jeg bruker respons for å forbedre teksten min Fremmedspråksenteret - downloads

18 AREAS A Computer Mediated CommunicationComputer Mediated Communication B Digitale mapperDigitale mapper C Litterære teksterLitterære tekster D FaktateksterFaktatekster E VurderingVurdering

19 CMC Computer mediated communication Kommunikasjon mellom to eller flere individer: wikipedia Video-clip Chat bulletin boards Blogs Wiki Forums Communities LMS A Computer Mediated Communication

20 •http://www.ntnu.no/international/english _matters/ s.htm guidelineshttp://www.ntnu.no/international/english _matters/ s.htm •http://esl.about.com/cs/onthejobenglish/ a/a_basbletter.htm business letterhttp://esl.about.com/cs/onthejobenglish/ a/a_basbletter.htm

21 Blog •http://norwenglish.blogspot.comhttp://norwenglish.blogspot.com •http://blogger.comhttp://blogger.com •http://themovieblog.comhttp://themovieblog.com •http://www.cospringsfilm.blogspot.com/http://www.cospringsfilm.blogspot.com/ •http://www.readersread.com/ourblogs/http://www.readersread.com/ourblogs/ •Tutorial •Lecture

22 Forum •US news forum •James Bond films and books •Cars •Bikers

23 Samskriving GoogleDocs E-Tandem class.php?ms=en&zs=fr&input=Chercher E-Twinning pslanguage=NO

24 MSN - messenger  Skrivefunksjon  chatte lyd, bilde, tekst

25  Gratis telefonsamtaler og beskjeder  pamela(loggfunksjon)

26 Elevene kan se og legge ut egne klipp på De kan inneholde bilde, tekst og lydfiler Stephen King on writing

27 Elevene kan lage sine egne opptak online, eller laste ned dette programmet og lage sine egne opptak på sin egen darmaskin.

28 Populært nettsted hvor du finner forum, chat, blog, groups, homepags, video, music etc.

29  Sende meldinger, opprette grupper

30 B Digitale mapper LMS Fronter,Blogg, WebsideFronter  Metatekst - begrunnelse  Skriftlig tekst - stavekontroll, redigeringOpen office  Muntlig tekst - lydfiler, Lydfiler AudacitylydfilerLydfiler  M/S presentasjon - PresentasjonPower pointPresentasjon  Kommunikasjon - logCMC  Sammensatt tekst - MUM You tubeMUM  Leif Harboe Norskboka

31 C Faktatekster  Writing frames   Factual writing  Skriveramme eksempel Skriveramme

32 D Formativ vurdering Elevene kan arbeide selvstendig med interaktive oppgaver. Interaktive oppgaver i gram engelsk  Interaktive oppgaver i lytting engelsk  Randal's Cyber Lab Randal's Cyber Lab Søk på Google etter feks: ”exercises interactive German verbs”

33 C Litterære tekster Analysere og drøfte Dikt Novelle Roman Skuespill http: //www.englishbiz.co.uk/mainguides/play.htmhttp: //www.englishbiz.co.uk/mainguides/play.htm film forfatterens synspunkt og holdninger What is an argument(paragraph med oppgave) Generell informasjon

34 Reading literature - google.com  ntations/digitaltext_links.cfm resources ntations/digitaltext_links.cfm Reading other students’ work  Propaganda  Svens skoleside Participate in forums online 

35 Litteratur Fem avsnittsessayet •http://folk.uio.no/khflyum/arkiv/5x5x5.pdfhttp://folk.uio.no/khflyum/arkiv/5x5x5.pdf For læreren (den selvstendige eleven) •http://www.english.bham.ac.uk/staff/tom/index2.htmhttp://www.english.bham.ac.uk/staff/tom/index2.htm •http://iteslj.org/Techniques/Massi-WritingTasks.htmlhttp://iteslj.org/Techniques/Massi-WritingTasks.html •http://www.ncistudent.net/StudySkills/WritingSkills/Introduction.htm Teach yourselfhttp://www.ncistudent.net/StudySkills/WritingSkills/Introduction.htm •http://esl.about.com/od/writinginenglish/English_Writing_Skills_Letters_ Resumes_and_Writing_Style.htm About.comhttp://esl.about.com/od/writinginenglish/English_Writing_Skills_Letters_ Resumes_and_Writing_Style.htm •http://www.abcteach.com/directory/basics/writing/writing_skills/ ABCteachhttp://www.abcteach.com/directory/basics/writing/writing_skills/ •http://www.bbc.co.uk/skillswise/words/writing/ BBC skillswisehttp://www.bbc.co.uk/skillswise/words/writing/ •http://video.google.com/videoplay?docid= &q=writing+skills&total=391&start=0&num=10& so=0&type=search&plindex=1 Video-cliphttp://video.google.com/videoplay?docid= &q=writing+skills&total=391&start=0&num=10& so=0&type=search&plindex=1

36 •http://video.google.com/videoplay?docid= &q=writing+skills&total=394&start=10&num=10 &so=0&type=search&plindex=2 video clip wordshttp://video.google.com/videoplay?docid= &q=writing+skills&total=394&start=10&num=10 &so=0&type=search&plindex=2 •http://video.google.com/videoplay?docid= &q=w riting+skills&total=394&start=40&num=10&so=0&type=search&plindex =6http://video.google.com/videoplay?docid= &q=w riting+skills&total=394&start=40&num=10&so=0&type=search&plindex =6 •http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/?p=81http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/?p=81 Inger Langseth 2008


Laste ned ppt "Elevenes produksjon av tekster i en digital hverdag Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google