Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bildekomposisjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bildekomposisjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bildekomposisjon

2 Det gylne snitt En matematisk formel, som vi finner igjen i mange former i naturen. Bilder som plasserer hovedmotivet i det gylne snitt, oppfatter vi som harmoniske.

3 Tredelsregelen Ofte gjør vi en tilpasning til det gylne snitt
Tenke deg bildeflaten delt inn i tre felt horisontalt tre felt vertikalt Vi får da fire sentrale punkter i bildet   Plasserer du hovedmotivet nær ett av disse er sjansen bedre for at det blir et godt komponert bilde   Punktene ligger ikke i det gylne snitt, men det blir "godt nok"

4 Bildekomposisjon - det gylne snitt
De diffuse strekene markerer det gylne snitt, mens de mest markerte strekene viser "tredelsregelen". Poenget er ikke at en må treffe eksakt, men dette kan være en rettesnor for bedre komponerte bilder.

5 Det gylne triangel følger diagonalene i et bilde
Tenke deg bildeflaten delt inn av diagonalene linjer fra hjørnene vinkelrett på diagonalene   Vi får da fire sentrale punkter i bildet samsvar med tredelsregelen   Denne huskeregelen minner deg på at komposisjon er plassering av delmotiver langs flere akser.   Reglene er på ingen måte absolutte. De er kun til hjelp.

6

7 Regler er til for å brytes
mange andre faktorer er med på å bestemme hvordan et bilde best komponeres Proposjoner   Perspektiv   Egenskaper ved motivet hva er viktig å fremheve  Effekter du ønsker å oppnå gjerne ved å bryte "reglene"

8 Proposjoner utnytt kjente størrelser
Hvor stort, lang eller bredt? Ved å la mennesker være en del av motivet ser vi lettere andre størrelser.

9 Perspektiv og dybde enkle triks
bruke linjer som forsvinner  innover i bildet      repetisjon av gjenstander som blir mindre og mindre innover i bildet       plassere objekter med kjent størrelse i forgrunnen, slik at vi opplever avstand til elementer i bakgrunnen

10 Linjer i bildet Wikipedia

11 Innramming AlphaTangoBravo / Adam Baker

12 Motiv i bevegelse samspill mellom den faktiske bevegelsesretningen og  "bevegelsen" i bildet Luft i motivets fartsretning ellers vil betrakteren oppfatte det som om hovedmotivet er i ferd med å bevege seg ut av bildet.    Bevegelse i leseretningen (fra venstre mot høyre), oppfatter vi som om noe eller noen er på vei bort. På samme vis oppfattes det som om noe, eller noen kommer tilbake dersom bevegelsen er fra høyre mot venstre. soundman1024

13 Blikkfang Kontraster trekker til seg oppmerksomhet Sterke farger
Sterke farger   Lys og skygge   Uvanlige størrelser

14 Horisontalt eller vertikalt
Det er lettest å ta bilder i horisontalformat. Men noen ganger ganger blir bildene mye bedre dersom vi snur kameraet på høykant og bruker et vertikalt format.  Er du i tvil, gjør begge deler.

15 Se etter detaljer Varier utsnittene Totalbilder Halvtotale bilder
Totalbilder   Halvtotale bilder   Nærbilder    Ultranære bilder - om nødvendig

16 Se etter detaljer

17 Beveg deg! Ta noen skritt til siden Snu deg Gå nærmere motivet
Klatre opp - "fugleperspektiv"   Sett deg på huk - "froskeperspektiv" foto: aslakr


Laste ned ppt "Bildekomposisjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google