Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bildekomposisjon. Det gylne snitt En matematisk formel, som vi finner igjen i mange former i naturen. Bilder som plasserer hovedmotivet i det gylne snitt,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bildekomposisjon. Det gylne snitt En matematisk formel, som vi finner igjen i mange former i naturen. Bilder som plasserer hovedmotivet i det gylne snitt,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bildekomposisjon

2 Det gylne snitt En matematisk formel, som vi finner igjen i mange former i naturen. Bilder som plasserer hovedmotivet i det gylne snitt, oppfatter vi som harmoniske.

3 Ofte gjør vi en tilpasning til det gylne snitt •Tenke deg bildeflaten delt inn i o tre felt horisontalt o tre felt vertikalt •Vi får da fire sentrale punkter i bildet •Plasserer du hovedmotivet nær ett av disse er sjansen bedre for at det blir et godt komponert bilde •Punktene ligger ikke i det gylne snitt, men det blir "godt nok" Tredelsregelen

4 Bildekomposisjon - det gylne snitt

5 følger diagonalene i et bilde •Tenke deg bildeflaten delt inn av o diagonalene o linjer fra hjørnene vinkelrett på diagonalene •Vi får da fire sentrale punkter i bildet o samsvar med tredelsregelen •Denne huskeregelen minner deg på at komposisjon er plassering av delmotiver langs flere akser. •Reglene er på ingen måte absolutte. De er kun til hjelp. Det gylne triangel

6

7 mange andre faktorer er med på å bestemme hvordan et bilde best komponeres •Proposjoner •Perspektiv •Egenskaper ved motivet o hva er viktig å fremheve •Effekter du ønsker å oppnå o gjerne ved å bryte "reglene" Regler er til for å brytes

8 utnytt kjente størrelser •Hvor stort, lang eller bredt? Ved å la mennesker være en del av motivet ser vi lettere andre størrelser. Proposjoner

9 enkle triks •bruke linjer som forsvinner innover i bildet •repetisjon av gjenstander som blir mindre og mindre innover i bildet •plassere objekter med kjent størrelse i forgrunnen, slik at vi opplever avstand til elementer i bakgrunnen Perspektiv og dybde

10 Linjer i bildet Wikipedia

11 AlphaTangoBravo / Adam Baker Innramming

12 soundman1024 Motiv i bevegelse samspill mellom den faktiske bevegelsesretningen og "bevegelsen" i bildet •Luft i motivets fartsretning ellers vil betrakteren oppfatte det som om hovedmotivet er i ferd med å bevege seg ut av bildet. •Bevegelse i leseretningen (fra venstre mot høyre), oppfatter vi som om noe eller noen er på vei bort. På samme vis oppfattes det som om noe, eller noen kommer tilbake dersom bevegelsen er fra høyre mot venstre.

13 Blikkfang Kontraster trekker til seg oppmerksomhet •Sterke farger •Lys og skygge •Uvanlige størrelser

14 Horisontalt eller vertikalt Det er lettest å ta bilder i horisontalformat. Men noen ganger ganger blir bildene mye bedre dersom vi snur kameraet på høykant og bruker et vertikalt format. Er du i tvil, gjør begge deler.

15 Se etter detaljer Varier utsnittene •Totalbilder •Halvtotale bilder •Nærbilder •Ultranære bilder - om nødvendig

16 Se etter detaljer

17 Beveg deg! •Ta noen skritt til siden •Snu deg •Gå nærmere motivet •Klatre opp - "fugleperspektiv" •Sett deg på huk - "froskeperspektiv" foto: aslakraslakr


Laste ned ppt "Bildekomposisjon. Det gylne snitt En matematisk formel, som vi finner igjen i mange former i naturen. Bilder som plasserer hovedmotivet i det gylne snitt,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google