Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verdt å Vite I ungdomsfotballen 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verdt å Vite I ungdomsfotballen 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Verdt å Vite I ungdomsfotballen 2017

2 Kontaktpunkt Kim Rune Hellesund, Daglig leder
/ / Mads Vik Tvedte, Sportslig leder / Ketil Brekke, Økonomi/adm / Trond Andal, Salg og arrangement ansvarlig / Halfdan Bjånesøy, Trenerkoordinator Trond Brattelid Leder BU : .com Kim Rune Hellesund bestilling og utdeling av utstyr Elling Sundberg , fair play kontakt og webansvarlig Arne Colliander, sportskoordinator

3 Info. om banedagbok og treningstider
Banedagboken ligger på forsiden innfelt i blått, banedagbok NIP Banedagboken gir en oversikt over treninger og kamper på våre baner. Banedagboken oppdateres jevnlig på hjemmesiden (helt oppdatert oversikt sitter kun administrasjonen med) og man kan her blant annet se på mulige tidspunkt for avvikling av treningskamper, ekstra treninger ++. Ønsker man å booke en bane for trening/kamp, sender man en mail til slik at ønske blir lagt inn. Oversikten er delt inn i en flik for kun treningstider og en flik for uke inkludert kamper. Barnelagene (3 og 5’er) fotball – En trening pr uke. Barnelagene (7’er) fotball – To treninger pr. uke 13 åringene (9`er) fotball – To treninger pr. uke Ungdomslag (bredde) – To treninger pr. uke Senior Bredde – To treninger pr. uke. Satsingslagene – Tre treninger pr uke. (1,5 timer) Ekstratreninger og fellestreninger må stort sett legges til helger når det ikke er kamp. Kampdager er lagt til tirsdag, torsdag og helg.

4 Info. Om banedagbok og treningstider
Anlegg/baner som Fana disponerer pr i dag: Midtun Skole Ulsmåg Skole Skjold Skole Fana Stadion Nordahl Grieg VG. Skole Nesttun Idrettsplass (NIP)

5 Utstyr Alle lag skal ha lagbag, baller, vester og medisinsk utstyr.
Alle spillerne vil få egen spillerdrakt. Utstyret er beregnet å holde minst 2 sesonger. I forkant av hver sesong vil man få tilsendt en mail med spørsmål om hvilket utstyr man har og hva man trenger. Hvis en spiller slutter, husk å få inn drakten.

6 Retningslinjer for ungdomsfotballen
Fana Fotball følger NFF’s retningslinjer I ungdomsgruppen fra 14 – 19 år (jenter og gutter) deles spillerne inn i satsingslag og breddelag. Satsingslagene spiller i 1. divisjon, På satsingslagene er det sportslige kriterier som blir lagt til grunn, uttak til disse lagene skjer i perioden nov-jan, men en kan også gjøre endringer i gruppen etter dette. På breddelagene tar en mest hensyn til det sosiale og setter sammen lagene ut fra skole og tilhørighet. Gruppene er på 15 – 25 spillere.

7 Litt om regler, holdninger og adferd
I samarbeid med trener må du sørge for at det er klare regler på trening og kamp (fair play) Ikke lov å si negative ting om andre Bidra til å gjøre de andre på laget god Vise god sportsånd og vektlegge fair play Bidra til et godt treningsmiljø; møte presist , være konsentrert og positivt innstilt, gjøre sitt beste og høre etter. Respekter dommeren sin avgjørelser. Bli kjent med alle og ta godt imot nye medlemmer. Hjelpe hverandre og sentre til alle spillerne – ikke bare bestekompisen. Gi positive tilbakemeldinger og ha støttende adferd om noen gjør feil – forbudt med latterliggjøring eller negative kommentarer. Ikke legge skylden over på medspillere eller dommer dersom vi taper kamper. Være ærlig og følge reglene.

8 Info og tips om foreldremøte
Avholdes med foreldrene minst en gang i året Holdningskontrakter og planer for neste sesong Treningsopplegg/tid/sted/omfang Informasjon og underskrift holdningskontrakter Prinsipper for laguttak/spilletid Serieprogram og Cup’er Forslag og vedtak om CUP-deltakelse Husk Fana melder på og betaler for to cuper (Varegg/Lerøy Cup + Lagunen Fotballfest) Lagskasse (kr pr. spiller pr. år) ? egen konto, håndteres av lagleder Benyttes til lagsavgifter ved annen Cup-deltakelse, sesongavslutning, og sosiale tiltak for spillerne Foreldreoppgaver Planlegge CUP-deltakelse Sjåfører ved bortekamper Sosiale arrangementer Web ansvarlig – holde hjemmesiden på for ditt lag oppdatert. Dugnad. Pr i dag blir hvert lag tildelt 1-2 vakter i kiosken i løpet av sesongen i tillegg til å ta en økt i forbindelse med cuper. Anbefaler her at man lager en liste over hver spiller hvor de får tildelt sin vakt. Bytte av vakter gjøres innbyrdes.

9 Sjekkliste før hjemme/bortekamper
Ved hjemmekamp: Send mail til spillere angående tid og sted. Sjekke at det er satt opp bane i banedagboken / finn ut hvor bortebanen ligger. Husk kampvert (alle ungdomslag tom 19 år) , rydding av bane og garderober etter bruk. En uke før kamp, sjekk at dommer er satt opp, eventuelt må en skaffe dommer. Kretsen setter opp dommere på nesten alle 11èr kamper. Et tips er å sende en mail/ SMS til dommer et par dager før kamp der en ønsker han velkommen. Kampdagen: Ta i mot dommer og vis til eventuell garderobe. Etter kamp ta i mot dommerregningen og legg i brevsprekk på hoveddøren for utbetaling til dommer. Kampdagen: Kampverten tar i mot motstanderlag og vis de garderobe.

10 Ved bortekamp: Organisere reise til bortekamp: Få foreldre til å kjøre – før «kjøreliste» for oversikt og fordeling mellom foreldrene. Hent fergekort hos administrasjonen når en har bruk for det. Viktig da rabatten er på 50% kontra å betale engangsbillett. Husk at ungdom med Ungdomskort reiser gratis, her kan vi spare litt penger!! Gule/Røde kort: Holde oversikt over hvem og hvor mange gule/røde kort hver enkelt har i både borte og hjemmekamper.

11 Dommer For 11`er fotball får man stort sett tildelt dommer fra kretsen. Der det ikke står oppført noen, må man selv skaffe dommer. Sjekk på kretsen sin side cirka 1 uke før kamp for å sjekke at det er satt opp dommer. Tips! Send melding til dommer 2 dager før kamp for å være sikker på at vedkommende stiller. Dommerkort Blir tilsendt klubben før sesongstart og kan hentes i administrasjonen. Disse fylles ut og leveres dommer før kamp. Dommer er ansvarlig for å sende det inn til kretsen etter kamp. Betaling av dommer Dommeren fyller ut dommerregning som skal leveres til hjemmelag for utbetaling. Dommerregningen leveres administrasjonen snarest mulig etter kamp. NB! Det henger en grønn postkasse i garderobegangen hvor dommerregningene kan legges.

12 Viktig info Samtykkeskjema (overgangsskjema) Skademeldingsskjema
Ved overgang fra annen klubb til Fana, må samtykkeskjema som finnes under klubben > skjema fylles ut og skrives under av spiller (under 18 år) og foreldre. Dette må deretter leveres administrasjonen for videre behandling. Skademeldingsskjema Ved skade på trening eller kamp må det fylles ut skademeldingsskjema som ligger under linken skjema. Husk å ta vare på kvitteringer fra lege/legevakt. Klubben dekker første konsultasjon hos lege/legevakt. Kopi av skademeldingsskjema sendes Flytting av kamper: For å flytte en kamp må man først avtale med motstander og dommer. Når det er gjort går man inn på hjemmesiden til Fana IL Fotball og trykker på: aktivitet>verktøykasse for lagledere. Skjemaet fylles da ut og sendes automatisk til kretsen. Det er viktig at minst én person fra hvert lag stiller på trener/lagleder møter, slik at man er sikker på å ha fått den viktige informasjonen som blir gitt. Møtene kommer i første rekke, hvis det kolliderer med trening. Alternativt, hør om noen foreldre kan ta den ene treningen.

13 Antidoping Hvorfor fokusere på antidoping og verdiarbeid? Idrettslagene spiller en viktig rolle i verdi- og antidopingarbeidet. Her skapes utøverens verdier og holdninger for år fremover. Doping er en utfordring i ungdoms- og treningsmiljøer i Norge, og ikke bare i internasjonal toppidrett. Idrettslaget skal være en tydelig verdiformidler for en Ren idrett, og skape et trygt oppvekstmiljø for unge. Fana IL Fotball er registrert som «Rent Idrettslag». Klubben har utarbeidet en «Antidoping Policy» som man kan lese mer om på vår hjemmeside. > FairPlay og holdninger > Rent idrettslag.


Laste ned ppt "Verdt å Vite I ungdomsfotballen 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google