Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:
Et innspill for DMF, v. prof. Vidar Gynnild Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

2 ”Etter å ha gjennomført dette emnet skal du være i stand til …”
Dr. philos. Vidar Gynnild

3 Kvalifikasjonsrammeverket
Kvalifikasjonsrammeverket er en del av Bolognaprosessen, som skal gi et europeisk rammeverk for beskrivelse av kvalifikasjonene studentene skal ha oppnådd etter fullført utdanning. Hensikten med dette er å bidra til sammenheng, kvalitet og transparens over landegrensene i Europa. Målet er å gjøre Europa til et sterkere og mer helhetlig utdanningsmarked. Kvalifikasjonsrammeverket er en komplettering av fellestiltakene gradsstruktur, studiepoeng og karaktersystem som ble innført i 2003. Dr. philos Vidar Gynnild

4 Innholdet i det nasjonale rammeverket
Kategorier som kvalifikasjonene knyttes til: - kunnskaper - ferdigheter - generell kompetanse Sykluser som kvalifikasjonene har en progresjon i forhold til: 1. syklus: bachelor (3 og 4 år) 2. syklus: 2-årig master og profesjonsutdanninger på 5 – 6 år 3. syklus: doktorgrad, både ph.d. og dr.philos. – i tillegg diplom ved kunstnerisk stipendprogram I integrerte studieløp er kvalifikasjonene i 1. syklus inkludert Dr. philos Vidar Gynnild

5 Progresjonen fra syklus til syklus (utdrag fra departementets beskrivelse)
1. nivå 2. nivå 3. nivå kunnskap har bred kunnskap har avansert kunnskap er i kunnskapsfronten kjenner til forsknings- har inngående kunnskap kan vurdere hensiktsmessig- og utviklingsarbeid om fagområdet het og anvendelse av metoder kan oppdatere seg kan anvende kunnskap kan bidra til utvikling av ny på kunnskap kunnskap, teorier, metoder ferdighet kan anvende kan analysere kan formulere problemstillinger faglig kunnskap eksisterende teorier og planlegge og gjennomføre forskning og utviklingsarbeid kan reflektere over kan bruke relevante kan drive forskning og faglig egen faglig utøvelse metoder selvstendig utviklingsarbeid på høyt nivå generell har innsikt i relevante kan analysere relevante kan identifisere nye relevante kompetanse problemstillinger problemstillinger problemstillinger kan formidle sentralt kan formidle omfattende kan formidle forsknings- og fagstoff selvstendig arbeid utviklingsarbeid kjenner til nytenking kan bidra til nytenking kan vurdere behov for og ta initiativ til og drive innovasjon Dr. philos Vidar Gynnild

6 Competence ”In the context of EQF, competence is described in terms of responsibility and autonomy” Example: ”Manage complex technical or professional activities or projects, taking responsibility for decisionmaking in unpredictable work or study contexts” Dr. philos Vidar Gynnild

7 Habits of Mind ”A ”Habit of Mind” means having a disposition toward behaving intelligently when confronted with problems, the answers to which are not immediately known” Some examples: ”Persisting; managing impulsivity; listening to others – with understanding and empathy; thinking flexibly; thinking about our thinking (metacognition); striving for accuracy and precision; questioning and posing problems; applying past knowledge to new situations; thinking and communicating with clarity and precision; gathering data through all senses; creating, imagining and innovating; responding with wonderment and awe; taking responsible risks; finding humor; thinking interdependently; learning continously”. Dr. philos Vidar Gynnild

8 Bloom’s Taxonomy Cognitive Level Ilustrative Verbs Definitions
Knowledge Arrange, define, describe, identify, outline, list, relate Remembering previously learned information Comprehension Classify, convert, defend, discuss, extend, infer … Grasping the meaning of information Application Apply, change, choose, demonstrate, employ, show Applying knowledge to actual situations Analysis Analyze, appraise, critisize, calculate, compare, derive Breaking down objects or ideas into simpler parts and seeing how the parts relate and are organized Synthesis Arrange, combine, revise, compose, develop, explain Rearranging component ideas into a new whole Evaluation Argue, assess, estimate, defend, conclude, contrast Making judgments based on internal evidence or external criteria


Laste ned ppt "Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google