Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to."— Utskrift av presentasjonen:

1 Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge»

2 Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to farger tidligere og svarer en farge Viser gode kort, minst styrke til å invitere til utgang (11+ hp) når fjerde farge meldes på ett- eller totrinnet, krav til utgang når fjerde farge meldes på tretrinnet Ber om nærmere opplysninger fra åpner for å finne frem til beste kontrakt Sier ingen ting om hva man har i fargen Kapittel 6 - "Fjerde farge"

3 Svar på «fjerde farge» Svarene prioriteres på følgende måte: 1.Tre korts støtte til svarers (major)farge med hopp (viser tillegg og er krav til utgang) 2.Ekstra lengde i egne (major)farger 3.Grandmelding med hold i fjerde farge 4.Preferanse til svarers (major)farge uten hopp (viser minimum og to korts støtte) 5.«Støtte» fjerde farge (løfte ett trinn) med god hånd uten en god melding (utgangskrav) 6.Gjenmelde åpners primære farge uten andre muligheter (viser minimum, nødmelding) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

4 Svar på «fjerde farge» - eksempler Meldingene går 1  – 1  2  – 2  ? Hva skal vi melde med? 1)  K D 10 E Kn 9 5 4  8  E Kn 10 2 3 , tre korts støtte og tillegg (15+ hp) 2)  2 K Kn 9 5 3 2  E 10  K Kn 5 3 2 , minimum og ekstra lengde i hjerter (prioriteres foran hold i ruter) 3)  10 E K Kn 10 4  Kn 8 4  E D Kn 2 3 , tillegg (15+ hp, ingen annen beskrivende melding) 4)  2 E K Kn 9 2  8 5 4  K Kn 10 2 2 , nødmelding („mareritthånd“, minimum, lyver om fargelengde) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

5 Svar på «fjerde farge» - eksempler (forts.) Meldingene går 1 – 1  2kl – 2ru ? Hva skal vi melde med? 5)  10 E D 9 5 4  K 10 4  D Kn 10 2 2NT, minimum (12-14 hp), hold i fjerde farge 6)  D 2 K Kn 6 4 2  Kn 10  E D 5 3 2  preferanse, minimum (12- 14 hp), to korts spar Kapittel 6 - "Fjerde farge"

6 Videre meldinger Etter fjerde farge på ett- eller totrinnet (minst invitt), kan svarer i neste runde passe på følgende meldinger: – 2NT – Gjenmelding av åpners farge uten hopp – Simpel preferanse til svarers farge (minimum og dobbelton) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

7 Videre meldinger – viktige prinsipper Den eneste svake melding etter et svar på «fjerde farge» er pass. Alt annet etablerer krav til utgang «Fjerde farge» fulgt av frivillig støtte til 3 /  er sleminvitt «Fjerde farge fulgt av frivillig støtte til en minorfarge søker beste utgang Kapittel 6 - "Fjerde farge"

8 Bruk ikke fjerde farge unødig Velg en naturlig melding hvis du kan Velg fjerde farge hvis du mangler en naturlig melding Velg fjerde farge en sjelden for å invitere til utgang Velg fjerde farge dersom du er usikker på hvilken utgangskontrakt som bør velges Velg fjerde farge for å invitere til slem eller for å undersøke slemmuligheter Kapittel 6 - "Fjerde farge"

9 Videre meldinger – eksempler Meldingene går 1  – 1 1  – 2  2  ? Hva skal vi melde med? 1)  K 4 E D Kn 9 5 2  K 2  E Kn 2 3, sleminvitt 2)  5 2 E K 3 2  K 5 4 3  E 10 3 3  støtte av minor viser egen åpning, søker beste utgang (eller kanskje 3 NT?) Kapittel 6 - "Fjerde farge"

10 Videre meldinger – eksempler (forts.) Meldingene går 1  – 1 1  – 2  2 NT  ? Hva skal vi melde med? 3)  E 10 E D 9 5 4 3  D 8 4  Kn 10 3, søker etter beste utgang (4 hvis åpner har dobbelton), ikke sleminvitt, jf. forrige plansje 4)  K D 10 2 E K 5 3 2  E D  5 3 3  sterkere enn 4 , sleminvitt Kapittel 6 - "Fjerde farge"


Laste ned ppt "Spill bridge 3 Kapittel 6 «Fjerde farge». Hva er «fjerde farge»? Melding i den siste ledige fargen Oftest svarers andre melding når åpner har vist to."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google