Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VESTRE AKER FOTBALL 2005 Plan for sesongen 2016 og videre Vestre Aker Fotball.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VESTRE AKER FOTBALL 2005 Plan for sesongen 2016 og videre Vestre Aker Fotball."— Utskrift av presentasjonen:

1 VESTRE AKER FOTBALL 2005 Plan for sesongen 2016 og videre Vestre Aker Fotball

2 Bakgrunn: G2005 er en gruppe på 22 spillere, inkludert 3 jenter. Ferdighetsmessig spriker det fra litt øvet til godt nivå. Spriket er nok knyttet til interesse og hvor mye man har spilt. Alle kan komme opp på godt nivå! Denne presentasjonen omfatter en plan for 2016-sesongen og det som ligger til grunn for planen en filosofi; hvordan spiller vi, hvordan trener vi, hvordan skal trenere og spillere utvikle seg på trening og i kamp en målsetning for 2016-sesongen, herunder hvilken «plattform» som må være på plass før inngangen til 2017-sesongen en tentativ årsplan med oversikt over alle aktiviteter en oversikt over spillerstall og tenkt bruk av denne

3 Agenda 1.Erfaringer forrige sesong 2.Målsetting med spillere og laget 3.Føringer for kommende sesong 4.Sportslig 5.Plan og praktisk

4 1. Erfaringer forrige sesong

5 Høyt aktivitetsnivå To lag i seriespill 8-10 cuper + treningskamper Fra 2 til 4 økter pr. uke, pluss VAP, året rundt Mange deltar på mye Stor fremgang på mange Ferdighetsmessig litt over middels. En relativt stor gruppe ligger godt an og er ganske jevne. Resten fordeler seg fra «lite øvet» til middels. Ingen er komplett – alle har minst ett område hvor forbedringspotensialet er stort. Det blir tøffere!

6 Spilleroversikt NavnÖ-bollenGothiaDanaHamKamSeriespillKommentar Andreasx(x)x EliazNSkal ikke spille serie eller cuper Erik(x) x Frederik E Fredrik Bx(x)xxx Fredrik Rxxx Jesperxxx Johannesxxx Jonathanxxxx Juliexxxx Kaiaxxxx Mia(x)x Mikkelxxx NikolaixxxxxTransport, overnatting, aktiviteter Dana Oscarxxxx PederNNeppe seriespill Per Cxxx Per W(x) Petterxxx Tayza Tobiasxxxx William Bxxx William Lx x

7 2. Målsetting med spillere og laget

8 Hva vil vi? (Hvordan vil vi prioritere?) SpillerLag Sportslig Lek Nå Lang siktSpiller/Lag Klubb Det i rødt er det vi legger mer fokus på. Poenget med figuren er å gi foreldre innsikt i hvordan vi tenker rundt laget, noe som påvirker alt fra hvordan vi legger opp planer til hvordan vi gjennomfører treninger og kamper.

9 3. Føringer for kommende sesong

10 Plan for 2016 Vintertrening – Én økt i gymsal – Én økt på Heming – VAP Sommertrening – To faste økter + VAP og ekstratreninger – Mer løkkespill – I tillegg treningskamper Seriespill – Ett 7er-lag i 2005 – høyt nivå – Ett 7er-lag i 2005 – middels nivå – Én seriekamp per uke i mai-juni og august-september Cuper/Treningskamper – Mange cuper, som i fjor – Ö-bollen, HamKam – Flere treningskamper/-turneringer Alle skal få tilnærmet like mye spilletid totalt sett Alle skal få et like godt tilbud, men ikke det samme tilbudet Til HamKam Talentcup i oktober må vi stille med et sterkt lag på nivå 1. I tillegg ønsker vi å stille med et lag på nivå 2, kanskje med hjelp av noen 2006-spillere.

11 4. Sportslig

12 Vi trener ikke for å bli verdensmester, men vi trener som verdensmestre… Mye aktivitet Også legge til rette for de ivrigste Trening med motstand Trygghet til å gjøre feil Spiller for å vinne Alltid med ball Hvis den beste forsvinner så forsvinner nr. 2 osv. Det belgiske forbundet sier «vi skal gjøre nye feil hver dag» Antall touch er en kritisk suksessfaktor. Nesten all trening kan og bør gjøres med ball. Kun ren styrke, koordinasjon/agility, spenst og hurtighet krever tid uten ball. Antall touch er en kritisk suksessfaktor. Nesten all trening kan og bør gjøres med ball. Kun ren styrke, koordinasjon/agility, spenst og hurtighet krever tid uten ball. Det er ikke viktig å vinne Det er ikke viktig eller riktig å gjøre enkle taktiske grep for å vinne Men gitt rammebetingelsene så skal man spille for å vinne. Det er ikke viktig å vinne Det er ikke viktig eller riktig å gjøre enkle taktiske grep for å vinne Men gitt rammebetingelsene så skal man spille for å vinne. Teknikk kan trenes inn individuelt og «passivt», ferdigheter krever at teknikken kan benyttes i kamp. Mye av treningen bør skje med motstand. Treninger og kamper er viktig, men løkkespill er minst like viktig. Det kreves enormt med timer for å bli virkelig god. Treninger og kamper er viktig, men løkkespill er minst like viktig. Det kreves enormt med timer for å bli virkelig god. Vi bør ha en plan for hva vi vil utvikle innenfor ulike perioder slik at treningen henger sammen Fellestreninger bør i hovedsak benyttes til trening det er hensiktsmessig å være flere om; mye trening kan gjøres individuelt. Vi bør ha en plan for hva vi vil utvikle innenfor ulike perioder slik at treningen henger sammen Fellestreninger bør i hovedsak benyttes til trening det er hensiktsmessig å være flere om; mye trening kan gjøres individuelt. Skolerings- plan Mange interaksjoner Utvikling er nært korrelert med antall interaksjoner/involveringer Banestørrelse Antall spillere Antall baller Dødtid Kø Øktene må legges opp smart! Utvikling er nært korrelert med antall interaksjoner/involveringer Banestørrelse Antall spillere Antall baller Dødtid Kø Øktene må legges opp smart! Kamp- ledelse Instruere vs passiv

13 HVA VIL VIHVA SKAL LÆRES I ÅRHVORDAN Bidra til å utvikle hver enkelt spiller så langt som spiller kan og vil Individuell teknikk Mottak/medtak Føring og dribling, finter Kortpasninger Avslutning Utvikle svak fot Hurtighet Spilleforståelse Bevegelse uten ball Velge mellom dribling og pasning Velge mellom å gå fremover eller spille støtte Mest mulig med ball – all oppvarming kan skje med ball Flest mulig touch på ballen ila. en trening / ila. en uke Flest mulig involveringer Ingen kø-ståing Mye spill, også utenom treninger Økter med stor intensitet Vi skal aldri gi fra oss ballen; det er greit å miste ballen Vi skal prøve på det som er vanskelig Vi bryr oss ikke om vi taper, men vi bryr oss om å involvere oss Ingen får lov å ødelegge en trening eller kamp Målsetting 2016: Utvikle spillerens nærteknikk og spilleforståelse HVA FOKUSERER VI IKKE PÅ Hodespill Langpasninger Dueller Faste situasjoner Formasjon Taktikk Utholdenhet (kommer i form av spill) Styrke

14 Spillestil Vi vektlegger ikke å spille en bestemt formasjon, men vi setter opp laget i en bestemt formasjon for å fremme spilleforståelse på sikt og å skape mange involveringer Vi spiller 3-2-1 eller 2-3-1; poenget er å skape vinkler og å lære å bruke rom. Vi roterer på posisjoner, men ikke nødvendigvis i enkeltkamper. Ball går fra keeper til stopper Stopper fører ball til noen «går på» og velger så om han skal drible eller spille ballen. Alle pasninger er riktige; det er vanskeligere å spille opp på sentral midtbane / spiss, men det lærer man av Alle er med i angrep! Alle er med i forsvar! Vi tør å spille ballen bakover hvis det er «umulig» å spille fremover. Vi spiller langs bakken Vi spiller ikke ballen ut over sidelinjen, men forsøker å holde ballen inne på banen. Uansett! Kun lagledere gir beskjeder – foreldre kan heie Spillerne skal styre kampen Foreldre kan gjerne stå på motsatt side av trenerteam Hvordan spiller vi?

15 5. Plan og praktisk

16 Diverse Alle skal ha leggskinn på trening og i kamp. Viktig også for forsikringen. Laget skal være det sosiale samlingspunktet Vi trenger foreldre som kan bidra som dommere til kamper (vi vil også forsøke å få klubbens dommere til ta hjemmekamper) Vi kan ha behov for mer dugnader i tiden fremover, f.eks. dersom vi velger å arrangere en turnering. Bredt foreldreengasjement er viktig for å skape et lag for fremtiden. Klubben kan ønske at vi arrangerer en miniturnering. Vi vil vurdere muligheter for å skaffe inntekter til laget gjennom sponsorer eller dugnader.

17 Hjemmeside og lagside Kalender for G2005. Kan få alle seriekamper og treninger i kalenderen i Outlook/iPhone/iMac Oversikt over trenere og kontaktinfo Nyheter for G2005 Aktivitetsplan Alle spillere i VASK har en bruker/passord på vår webløsnig og skal selv holde kontaktinfo oppdatert

18 1.Møt opp til kamp og trening - barna ønsker det 2.Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente 3.Oppmuntre i medgang og motgang - ikke gi kritikk! 4.Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen 5.Se på dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene! 6.Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det 7.Spør om kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet 8.Sørg for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv 9.Vis respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner 10.Tenk på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du 11.Vis respekt for andre - ikke røyk på sidelinja 12.Husk at barna gjør som du gjør - ikke som du sier 13.Foreldre skal i utgangspunktet stå på motsatt side av banen i forhold til trenere og spillere. 14.Sette seg inn i – og følge grunnregler for aldersbestemt fotball 1.Møt opp til kamp og trening - barna ønsker det 2.Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente 3.Oppmuntre i medgang og motgang - ikke gi kritikk! 4.Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen 5.Se på dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene! 6.Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det 7.Spør om kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet 8.Sørg for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv 9.Vis respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner 10.Tenk på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du 11.Vis respekt for andre - ikke røyk på sidelinja 12.Husk at barna gjør som du gjør - ikke som du sier 13.Foreldre skal i utgangspunktet stå på motsatt side av banen i forhold til trenere og spillere. 14.Sette seg inn i – og følge grunnregler for aldersbestemt fotball Vestre Aker Fotball OPPFORDRING TIL FORELDRE Foreldre 1-13 er foreldrevettregler fra NFF


Laste ned ppt "VESTRE AKER FOTBALL 2005 Plan for sesongen 2016 og videre Vestre Aker Fotball."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google