Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding

2 Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton, evt. renons)!! – For å invitere til utgang (må ha tillegg!) – Trumfen er avtalt, vi leter ikke etter en ny farge – Gir makker et godt grunnlag for å vurdere tilpasningen, om han skal melde utgang eller ikke – Flere navn, kortfargeinvitt, negativ invitt Kapittel 4 - Åpners andre melding

3 Kortfargevisning – når? Meldingene går 1  – 2  ? Hva skal vi melde med? a)  K D 10 2 E Kn 9  K Kn 8  K Kn 10 2NT b)  E K K Kn 9 3  5  K Kn 5 33 c)  E D E 9  E  K 9 33 d)  E K  D 10 3  E pass! Kapittel 4 - Åpners andre melding

4 Mer om stigende meldinger Tretrinnsraketten hp, hp, hp – Ved gjenmelding av egen farge – Ved støtte av makkers farge (bruk htp!) Med grandfordeling: – hp: åpne i farge, gjenmeld grand uten hopp – hp: åpne med 1NT – hp: åpne i farge, gjenmeld grand med hopp Kapittel 4 - Åpners andre melding

5 Stigende meldinger - eksempler Meldingene går 1  – 1  ? Hva skal vi melde med? 1)  E  K D  E , hp 2)  K D 10 7 E 7  E D   (16-18 htp) 3)  Kn 10 3 K  E K Kn 8  E D 2NT, hp (må ha 4 kort spar for å støtte med hopp) 4)  K  E D Kn 9 8  K , htp Kapittel 4 - Åpners andre melding

6 Stigende meldinger – eksempler (forts.) Meldingene går 1  – 1  ? Hva skal vi melde med? 5)  E  K D  E D , hp 6)  K 7 E K D 7  E D  (17-21 hp, revers) 7)  E D 3 6  E K Kn 8 7  E D , hp (må ha firekort spar for å støtte med hopp) 8)   E K D Kn 9 8  E K 5 3 , hp (lyver litt på styrke pga spillestyrke) (jf  K 4 E D  K D  K 6 3) Kapittel 4 - Åpners andre melding

7 Stigende meldinger – eksempler (forts.) Meldingene går 1  – 1  ? Hva skal vi melde med? 9)  D  K D 10 8  E D Kn , hp 10)  K 7 D  E D  Kn NT (12-14 hp, lyver litt på fordelingen) 11)  K Kn 3 6  K D Kn 7  E D , hp (oppvurderer pga tre korts støtte i spar, må ha 4 kort spar for å støtte med hopp) 12)  E 3 K Kn 10 6  7  E D Kn , hp (oppvurderer pga seks kort kl og gode, tette farger) Kapittel 4 - Åpners andre melding

8 Fargelengde ved gjenmelding 1  – 1 , 2  : kan være 5 kort ( kan ha 4 kort ruter eller hjerter i tillegg til 5 kort kløver, men være for svak til å reversere, dvs mindre enn 17 hp) 1  – 1 , 2  : alltid 6 kort (vil melde 4 kort lavere sidefarge fremfor å gjenmelde 5 kort åpningsfarge) Kapittel 4 - Åpners andre melding

9 Svarer melder 2 over 1 Viser 11+ hp To meldinger fra åpner påvirkes – Hopp i egen farge viser 15+ hp og er utgangskrav (16-18 hp etter 1 over 1, kan passes) – Melding i ny, stigende farge viser 15+ hp og er utgangskrav (17-21 hp og rundekrav etter 1 over 1, men det kan stoppes under utgang) Kapittel 4 - Åpners andre melding

10 Svarer melder 2 over 1 - eksempler Meldingene går 1 – 2  ? Hva skal vi melde med? 1)  K 4 K Kn  K 4  E K 2 3, viser seks kort og 15+ hp, krav til utgang 2)  K D 10 7 E D Kn 8 7  K 10 2  4 2 ,15+ hp, krav til utgang 3)  E K 10 3 K Kn  D Kn  9 8 2, hp 4)  E 3 E D  3  K , hp Kapittel 4 - Åpners andre melding


Laste ned ppt "Spill bridge 3 Kapittel 4 Åpners andre melding. Kortfargevisning – en konvensjon Etter meldingsforløpet 1  2  eller 1 2 – Meld av kortfarge (singelton,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google