Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Strategier for kommunikasjon Lokallag i Finnmark
2
Begreps- avklaring I det norske språket brukes ofte begrepene informasjon og kommunikasjon om hverandre. En enkel måte å skille begrepene på er å si at kommunikasjon betegner prosessen, og at informasjon er produktet eller budskapet. Informasjon er dermed det som blir formidlet i en kommunikasjonsprosess. Begrepet kommunikasjon er i denne sammenheng brukt som gjensidig utveksling av informasjon mellom to eller flere parter. Begrepet informasjon betyr her en ensidig formidling av et budskap. Denne innledningen vil omhandle kommunikasjon.
3
Kommunikasjon - utveksling av informasjon mellom hovedorganisasjon og fagorganisasjon mellom sentralledd og fylkeslag mellom hovedorganisasjon/sentralleddet og lokallag (i enkelte tilfeller) mellom fylkeslag og lokallag mellom fylkeslag og enkeltmedlemmer mellom fylkeslag og kontaktfora mellom lokallag og arbeidsplasstillitsvalgte mellom lokallag og medlem mellom lokallag og klubber Mellom arbeidsplasstillitsvalgt og medlem mellom klubb og medlem mellom medlem og medlem
4
Illustrasjon Utdanningsforbundet Finnmark informasjon kommunikasjon e-post mail brev telefon Utdanningsforbundet Finnmark kommunikasjon Utdanningsforbundet Finnmark informasjon kommunikasjon e-post mail brev telefon Utdanningsforbundet Finnmark kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon Utdanningsforbundet Finnmark informasjon kommunikasjon e-post mail brev telefon Utdanningsforbundet Finnmark kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon kommunikasjon informasjon e-post e-post informasjon kommunikasjon e-post brev elektronisk post mobiltelefon mobil transport lokallag Utdanningsforbundet Finnmark lokallag klubber tillitsvalgt lokallagsleder leder lokallag lokallagsleder e-post klubber tillitsvalgt lokallagsleder tillitsvalgt e-post brev Alta Sør-Varanger Lebesby Loppa mobil e-post
5
Utfordringer: å ha systemer som virker, og som er solid og stabil å nå alle som skal ha informasjon til rett tid å få alle som skal ha informasjon, til å lese/gjennomføre/formidle dette videre Å vite når man kan kontakte hvem
6
Verktøy for kommunikasjon intranett, innad i fylkeslaget e-post – vårt viktigste verktøy internett, åpen og generell «Min side» telefon møter og kurs trykksaker, nyhetsbrev m.m.
7
E-post Utdanningsforbundets lokallag benytter i dag en sentralisert epostløsning basert på Exchange 2003, levert av IQ Data. Som følge av problemer knyttet til nye typer nettlesere, der man må aktivere kompatibilitetsmodus for at Outlook Web Access skal fungere i Internet Explorer versjon 10, innføres det nå en oppgradering til Exchange 2007. Størrelsen på den enkelte postboks vil samtidig settes til 1000 MB mot dagens 200 MB. Iverksettelse NÅ!
8
E-post Fylkeslag og andre vil ha 1 e-postadresse pr. lokallag å forholde seg til. Gjør denne kjent blant medlemmer. Sentralleddet vil også ha en e-postadresse å forholde seg til, for utsendelse av aktuelle og viktige e-poster. Mottaker skal være lokallagsleder, og lokallagsleder fordeler innkommende post til rette vedkommende. Lokallag kan vedta andre rutiner, men e-postadressen skal være fast.
9
Utfordringer: IGJEN, dette for; å ha systemer som virker, og som er solid og stabil å nå alle som skal ha informasjon til rett tid å få alle som skal ha informasjon, til å lese/gjennomføre/formidle dette videre
10
E-postadresser Altapost@alta.utdanningsforbundet.nopost@alta.utdanningsforbundet.no Båtsfjordpost@batsfjord.utdanningsforbundet.nopost@batsfjord.utdanningsforbundet.no Berlevågpost@berlevag.utdanningsforbundet.nopost@berlevag.utdanningsforbundet.no Gamvikpost@gamvik.utdanningsforbundet.nopost@gamvik.utdanningsforbundet.no Hammerfestpost@hammerfest.utdanningsforbundet.nopost@hammerfest.utdanningsforbundet.no Hasvikpost@hasvik.utdanningsforbundet.nopost@hasvik.utdanningsforbundet.no Karasjokkarasjok@karasjok.utdanningsforbundet.nokarasjok@karasjok.utdanningsforbundet.no Kautokeinopost@kautokeino.utdanningsforbundet.nopost@kautokeino.utdanningsforbundet.no Lebesbypost@lebesby.utdanningsforbundet.nopost@lebesby.utdanningsforbundet.no Loppapost@loppa.utdanningsforbundet.nopost@loppa.utdanningsforbundet.no Måsøypost@masoy.utdanningsforbundet.nopost@masoy.utdanningsforbundet.no Nessebynesseby@nesseby.utdanningsforbundet.nonesseby@nesseby.utdanningsforbundet.no Nordkapppost@nordkapp.utdanningsforbundet.nopost@nordkapp.utdanningsforbundet.no Porsangerporsanger@porsanger.utdanningsforbundet.noporsanger@porsanger.utdanningsforbundet.no Sør-Varangerpost@sor-varanger.utdanningsforbundet.nopost@sor-varanger.utdanningsforbundet.no Tanapost@tana.utdanningsforbundet.nopost@tana.utdanningsforbundet.no Vadsøvadso@vadso.utdanningsforbundet.novadso@vadso.utdanningsforbundet.no Vardopost@vardo.utdanningsforbundet.nopost@vardo.utdanningsforbundet.no
11
Adresse: http://lokallag.udf.no - dette blir nå adressen til e-posten for alle lokallag i Finnmark. http://lokallag.udf.no Brukernavn er post@loppa.utdanningsforbundet.no, passord får dere enkeltvis av oyvrog@udf.nopost@loppa.utdanningsforbundet.nooyvrog@udf.no Alle lokallagsledere vil nå få utdelt en lapp med følgende: Følg deretter utlevert brukerveiledning. Lokallagsleder har ansvar å påse at e-posten ikke «går full», altså slette hvis det nærmer seg fullt. (selv om plassen er femdoblet, er det viktig å ha rutiner for dette). Er e-posten full, får man ikke sendt/mottatt e-post. Sette opp e-posten på lokallagsleders mobiltelefon, kommer snart. Alta http://lokallag.udf.no http://lokallag.udf.no E-postadresse og brukernavn: post@alta.utdanningsforbundet.no post@alta.utdanningsforbundet.no Passord: xxxxxxxx
12
Verktøy for kommunikasjon intranett, innad i fylkeslaget e-post – vårt viktigste verktøy internett, åpen og generell «min side» telefon sosiale medier trykksaker, nyhetsbrev m.m.
13
Nettsidene To valg/muligheter for lokallag; ikke aktiv aktiv
14
Aktiv/ikke- aktiv nettside Lokallagene velger selv om de vil ha aktiv eller ikke aktiv nettside Ikke-aktiv: henter kontaktinfo på lokallagsstyret slik det er registrert i medlemsregisteret. Ikke-aktiv side krever ingen annen oppfølgning annet enn å påse at registreringen er riktig Aktiv nettside: krever fortløpende oppfølgning Lokallagene tar denne avgjørelsen.
15
Utdannings- forbundets nettsider Sentralleddets nettside Fylkeslagets nettside
16
Retnings- linjene
17
«Min side» Min side
18
«Min side»
19
Telefon…. Fylkeslaget Stort sett hele fylkesstyret er satt opp med kontortelefon og mobiltelefon. http://www.utdanningsforbundet.no/Fylkeslag/Finnmark/Om- fylkeslaget/ Lokallag De fleste lokallag har en eller flere mobiltelefoner av type smarttelefon. Kan være fornuftig å sette opp e-posten på mobiltelefon for rask informasjon, videresending, iverksetting
20
Sosiale medier Sosiale medier, fungerer stort sett som informasjonsformidler www.facebook.no/udffinnmark www.facebook.no/udffinnmark I tillegg har Utdanningsforbundet etablert både Flickr, Twitter, YouTube, meldingsboka m.m.
21
Publikasjoner Trykksaker Nyhetsbrev Publikasjoner bestilling@utdanningsforbundet.no (Spesifiser hvilke trykksaker det gjelder, og oppgi adressen de skal sendes til). bestilling@utdanningsforbundet.no
22
Oppsummering begrepet kommunikasjon brukes som gjensidig utveksling av informasjon mellom to eller flere parter. e-post HELT sentralt i dagens informasjonsutveksling ta i bruk og gjør kjent e-postadressen lag rutiner, svar på henvendelser, videresend til rette vedkommende hent ut lister og oppdatér registreringen av lokallagsstyret i medlemsregisteret Ta en kontordag på fylkeskontoret Invitér deg selv som lokallagsleder til fylkeslagskontoret (lokallaget betaler reise og opphold), gjennomgang av e-post, medlemslister, nettside, regnskap m.m. Avtal på forhånd!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.