Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett."— Utskrift av presentasjonen:

1 DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett

2 FORKORTE LENKER

3 ”IKT GJØR DET LETTERE Å LÆRE TING!” (ELEVER)

4 MEN SAMTIDIG: HVORFOR OPPLEVES DET DA VANSKELIGERE Å UNDERVISE?

5 MOTSETNINGENS SVAR ER ANTAGELIGVIS: Fordi det er lettere å lære utenfor skolen – krever elever mer av læringssituasjonen Mangfoldet eller forskjeller mellom elevene øker Dette gjør at det stadig blir vanskeligere å undervise en hel klasse med en leksjon derfor har vi behov for å skifte til en mer personlig tilnærming til undervisning og læring. Som jo er MER krevende for læreren.....

6 ER LAT – BRUKER IKT Elisabeth i studentblogg 2015, DKL-studiet Høgskulen i Volda

7 HVORFOR SPRIKER FORSKNING? Strøm på gammel ped Elevene har fått tivoli Elevene får lov til å gjøre hva de vil? Lærere kan ikke IKT- metode FRIVILLIG ferdighet! Når lærer lærer METODER kommer alle bedre ut!

8 STUDIETEKNIKK INN: Tilegne seg informasjon –Høre på lærer –Lese BEARBEID: Læring –Drøfte –Tenke –Øve –Skrive KunnskapsDELing: Bidra til samtalen –Vise lærer –I klassen –Eksamen Tenk over: 1) Hva er informasjon? 2) Når skjer læring? 3) Når har eleven fått kunnskap? Tradisjonell

9 HVORDAN BØR VI JOBBE? Bruke multimediatekster (flippe) Øve digital lesing Øvelse i og forståelse for nettsøk Bruke digital oversettelser Prosessorientert skriving Lage egne digitale bøker (og dele dem) Elevene bør veilede hverandre Dele det de har gjort på flere plattformer

10 MED HVA BØR VI JOBBE? Digitale skriveverktøy Lage digitale multimodale tekster Gjøre kompetente informasjonssøk Lage og lese digitale bøker Digital pugg - øvelse Digital oversettelse Digitale tester

11 HENTE KUNNSKAP! Øve digital lesing Se filmer - podcast Søke Følge de som kan det du skal lære/dine interesser på sosiale medier

12 HURTIGLESING

13 PDF - ANNOTERING

14 HVORFOR TWITTER? For egen oppdatering Klasserom på Twitter – dele det de gjørKlasserom Direkte kontakt Følg hashtagger / # /emneknagg

15

16 MENNESKERETTIGHETSERKLÆRINGEN Art 19 : Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å..... søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel...uten hensyn til landegrenser Internett

17 SØKE Informasjon på internett dobles hvert år – nå... (For et par år siden var det hve 18.mnd...) Fagspesifikt!

18 SØKESTRATEGI Valg av søkeord Grovsøk – finne synonymer eller tilsvarende stoff Finsøk – kombinasjon av flere ord Fagspesifikt Søkeferdighet er en ferdighet for 21.århundre, må læres!

19 BOKMERKER DeliciusBitly

20 OBS! Send aldri elever ut på de evige Google-marker uten et startpunkt! Start med lenker kvalitetssikret av deg som lærer!

21 KILDEKRITIKK ALLE kan legge ut noe på nett! Portvaktene er i dag borte Betalte lenker – kan elever se forskjell? Fagspesifikt – hva må elevene lære i ditt fag? Populær – kommer høyt opp – pageranking –http://www.google.no/search?q=jesus+and+mary)http://www.google.no/search?q=jesus+and+mary) –http://www.google.no/search?q=mary+and+jesus)http://www.google.no/search?q=mary+and+jesus) –http://no.search.yahoo.com/search?p=jesus+and+maryhttp://no.search.yahoo.com/search?p=jesus+and+mary Kildekritikk er en ferdighet for 21.århundre, må læres!Kildekritikk –http://kortlink.no/j46F

22

23 SØK MED BILDER

24 Oversettere blir arbeidsledige (digitale ordbøker Clue osv) Teksting av film på YouTube –http://kortlink.no/b5Zhttp://kortlink.no/b5Z Ted – talks –http://kortlink.no/vAhhttp://kortlink.no/vAh Google Translate se på ”Learns”Translate –Hvorfor bruke Google translate? –If you can't beat them.... –Eksempler på ord –Lære syntakser i språket

25

26

27 TRANSLATE

28 Å LÆRE ER ARBEID! Skrive for å lære Notatverktøy Kuratortjenester – samle og fortelle Samarbeid

29 Å SKRIVE FOR Å LÆRE POS - Prosessorientert skriving – reflekterer når du skriver –Veiledning –Hverandrevurdering (Peer to peer) Hvordan holde oversikt som lærer? –Tidkrevende -> frigjør tid –Pensum – hvor mye må du som lærer egentlig gå igjennom på tavla? –Undervise mindre -> veilede mer Lenke til hverandre og informasjonsfunn (henvise) Chatte – diskutere oppgaver og tema Dele egne tekster – delta i den større samtalen –Da vet vi at de legger mer arbeid i teksten – og lærer mer...

30 Å SKRIVE FOR Å LÆRE Blogg Samskrive Google doc Etherpad

31 NOTATVERKTØY OneNote Evernote

32 KURATORTJENESTER StorifyLearnist https://storify.com/mhageliahttp://kortlink.no/RNf

33 SAMARBEID ER Å Dele Chatte Lenke Samskrive Kommentere Hjelpe

34 STUDIETEKNIKK INN: Tilegne seg informasjon –Se filmer - podcast –Lese digitalt –Søke på Google og ha et personlig læringsnettverk – sosiale medier BEARBEID: Læring –Drøfte (f.eks. chatt) –Skrive digitalt –Samarbeid - samskriving –Metakognisjon – f.eks. Blogg gir bedre oversikt over egen læring -> letter å se når en skriver for å lære KunnskapsDELing: Bidra til den offentlige samtalen –I klassen –Eksamen –Offentlig deling av produksjoner Digital


Laste ned ppt "DIGITAL STUDIETEKNIKK 2015 Stipendiat Marianne Hagelia Emne ansvarlig ved Digital Kompetanse i Læring videreutdanning på nett."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google