Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS

2 Noe om Kahoot Padlet Samskrivings- og samarbeidsverktøy a) Bruken av disse utvalgte verktøy i undervisning og i digitalt prosjektrom på læringsplattform b) Kombinert klasserom På hvilke måter skapes mening og relevans i mer digitale omgivelser

3 Den digitale tilstand.. Fagansatte tilrettelegger sjelden for bruk av digitale læringsressurser (Bortsett fra PP-plansjer og digitalisering av pensumlitteratur) Studentene savner andre digitale ressurser som digitale tester, simuleringer, studentresponssystemer, opptak av undervisning og digitale spill. Studentene bruker læringsplattformen først og fremst til å lese beskjeder og til å hente fagstoff lagt ut av andre (Tilstandsrapport Norgesuniversitetet, 2012)

4 Nytt arbeidskrav PEL 2 Deltakelse i prosjektgruppe på læringsplattform: Presentasjon, produksjon og vurdering av digitale verktøy for lærerarbeidet. Vurderingsform: Godkjent/Ikke godkjent Oppgaven for studentene blir å selv skape, finne, dele, blir kjent med og vurdere ulike typer digitalt læringsinnhold. De kan bestemme klassetrinn og kontekst selv.

5 Prosjektrommet på it’s learning

6 Lærerverktøy i prosjekt

7 Prosjektrommet (studentbeskrivelse) Det første vi gjorde i dette prosjektrommet var å prøve oss frem med å legge ut lenker, lage mapper osv. Vi laget også en padlet som vi syntes fungerte godt, samt informasjon om en kahoot om barns rettigheter i ulike aldrer. Senere har vi også laget forslag til undervisningsopplegg og funnet andre lenker. Det er ikke alt som er helt utviklet enda, men vi har fått mer kunnskap om mulighetene i its learning enn før.

8

9 studenter

10 Studenter inne

11 stud (Produsert av studenter til bruk i klasserom)

12 Kahoot

13 padlet

14

15 Office 365 og google docs I forbindelse med FoU-oppgaven spesielt har jeg fått kompetanse om samskrivingsprogrammet office 365. Det er et supert program med Word, chatteprg. ved siden av og alle kan være inne samtidig uavhengig av hvor de er, bare de har tilgang til internett. Google docs fungerte kjempebra da vi i gruppa bodde langt fra hverandre. Vi kunne alle skrive og rette samtidig og vi fikk hver vår "farge pil" slik at vi kunne se hvem som var på.

16 studentvurderinger Ja, jeg vil ta med meg videre det jeg har lært gjennom disse timene Veldig lurt at vi studenter jobbet sammen, og fikk skape et prosjektrom. Ved å bruke prosjektrommet, og øve seg på å legge ut linker, lage kahoot og legge link til denne ut, osv. ble jeg tryggere på hvordan jeg senere skal legge ut ting til elevene. Ja, jeg vil gi elever mulighet å bli kjent med google docs og veggen. (Hadde en lærer som la ut oppgaver på facebook, fungerte godt med vår klasse, men ser på det som litt risikabelt. Spesielt på ungdomsskolen) Ja, det har vært veldig greit å selv få prøve seg på itslearning. Jeg har lært om ulike funksjoner som går an som jeg ikke visste fra før. Noen av disse var å legge ut egen video og legge ut quiz (kahoot var supert!)

17 Hvordan øke digital verktøykompetanse? Studentenes råd: Ved å ta dem i bruk selv, pluss å få hjelp å tips av andre. Ved å lage og teste dem ut selv Prøve seg fram selv. Bruke dem mye/øve seg. Kanskje det er lurt å ha en kjapp gjennomgang av lærer først, slik at lærer/studenter vet hva de skal gjøre. Også greit med "lekser" hva de skal gjøre i det digitale verktøyet

18 Deling av tekst (og kompetanse!) mail fra student til faglærer Hei! Sender nå FoU-oppgaven til deg, så du kan lese gjennom og komme med forslag til forbedringer. Innholdsfortegnelsen (Riktig sidetall, osv) vil vi ordne helt til slutt. Er også en figur i teori-delen vi ikke har tatt inn ennå, men det er markert i teksten hvor denne skal være. Dersom du ønsker å kommentere direkte inn i dokumentet vårt så er linken her: https://onedrive.live.com/https://onedrive.live.com/ etc Det er denne vi også bruker når vi skriver. Kan hende du må lage en outlook- konto hvis du ikke får åpnet innholdet - men dette er som nevnt gratis, og man kan lage den med en allerede eksisterende e-post-adresse ;- Med vennlig hilsen


Laste ned ppt "Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google