Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til Høgskolen i Narvik Presentasjon av høgskolens historie, studieportefølje, campuser, forskningsaktivitet og fleksibilitet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til Høgskolen i Narvik Presentasjon av høgskolens historie, studieportefølje, campuser, forskningsaktivitet og fleksibilitet."— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til Høgskolen i Narvik Presentasjon av høgskolens historie, studieportefølje, campuser, forskningsaktivitet og fleksibilitet

2 Historien om HiN Hvordan og hvorfor det ble en høgskole innerst i Ofotfjorden

3 Historien om opprettelsen av HiN

4 Historien forts.

5

6 Dagens ledelse Øverste ledelse  Rektor Arne Erik Holdø  Direktør Bjørnar Storeng Avdeling for teknologi  Dekan Bjørn Solvang  Prodekan Børre Bang Avdeling for helse og samfunn  Dekan Wenche Falck  Prodekan Trond Eriksen

7 Fakta om dagens høgskole  1600 studenter  200 ansatte  m2  Beliggenhet kun få minutters gangavstand fra Narvik sentrum  Master i teknologi  Bachelor ingeniørfag  Bachelor internasjonal beredskap  Bachelor økonomi og administrasjon  Bachelor sykepleie  Øvrige studietilbud 

8 Ekspansjonen i Nord-Norge Fra foten av Dronningen til toppen av verden Utdanning og forskning i HiN-regi

9 Dagliglivet på campus Narvik

10

11

12

13

14

15

16

17 Utvikling i søkertall og studenttall

18 Relativ vekst de siste 4 år  Søknader: 81 %  Opptak av studenter: 59 %  Antall studenter: 22 % Fakta:  HiN hadde det mest populære høgskolestudiet i Nord- Norge: Internasjonal Beredskap på Fjelldal  Målt i prosentmessig vekst i antall søknader i samordna opptak var vi på tredjeplass i Norge i 2011 og fjerdeplass i 2012  Få, om noen, kan vise til samme vekst som HiN  Vi har en spesielt høy andel utenlandske studenter, både pga kvalifiseringskurs i norsk og attraktive master-tilbud.

19 Hvor kommer de fra?

20 Nordland

21 Forskning og utvikling Fem FoU-grupper:  Simulering. Teknologi i kaldt klima  Inhomogene materialer, lettvektskonstruksjoner  Industriell teknologi  Elektromekaniske systemer/romteknologi  Energiteknologi I tillegg foregår det FoU innenfor blant annet: Bygningsteknologi, realfagsdidaktikk, innovasjon, helsefag, multiphysics, beredskapsteknologi

22 Forskning og utvikling, prosjekter  3 x EU-prosjekter. Et er det første ”Civil Protection”-prosjekt gitt av EU til Norge. Et annet er ledet av Narvik, men har deltakelse fra EUs Center of Excellence innenfor Robotics  Fem forskningsrådprosjekter bla. under Petromax  Deltakelse i tre nordområdeprosjekter  Deltakelse i tre satsningsprosjekter innen fornybar energi  Prosjektstøtte og samarbeid med Nordkraft, Innotech Solar, Shell, Total, Statoil m.fl

23 Unike forskningsfasiliteter  Sjokkrør  Vindtunnell  Frost i jord  Numeriske beregningsmodeller  Feltarbeid

24 Bygninger og infrastruktur i kaldt klima Vind og snødrift rundt bygninger Veger i snødriftområder Konstruksjoner i ekstremklima Ising Frost i jord / Permafrost

25 Vindtunneller

26 Frost i jord

27 Sjokkrør

28 Portefølje og gjennomføring «Vi har utdanningene som gir deg jobb!» eller «Alle skal få!»

29 Komplett utdanningstilbud  Bachelor bygg  Bachelor prosessteknologi  Bachelor maskin  Bachelor elkraftteknikk  Bachelor satelittsystemer  Bachelor elektronikk  Bachelor datateknikk  Bachelor internasjonal beredskap  Bachelor sykepleie  Bachelor økonomi og administrasjon  Master integrert bygningsteknologi  Master ingeniørdesign  Master industriell teknologi  Master satelitteknologi  Master elektroteknikk  Master data/IT Kvalifiseringsordninger  Ettårig forkurs for ingeniørutdanning  Ingeniørutdanning Y-vei  Treterminordning  Ettårig norskkurs for utl. Etter- og videreutdanninger  Praktisk økonomi og ledelse  Tverrfaglig videreutdanning i veiledning  Videreutdanning i rus og psykiatri  Videreutdanning om vold i nære relasjoner og aggresjonsproblematikk  Ruseforebygging i skolen  Videreutdanning i koordinering av sammensatte tjenester

30 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»

31

32 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»  Man kan i prinsippet studere i eget tempo

33

34 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»  Man kan i prinsippet studere i eget tempo  Inngangsveien til høyere utdanning er mange

35 Inngangsveier til høyere utdanning  De fleste bachelor-studiene krever generell studiekompetanse for opptak  Realkompetanse kan erstatte GSK  25 år + relevant yrkespraksis  Utenlandske søkere til grunnutdanning må dokumentere engelskkunnskaper (TOEFL e.l.) og norskkunnskaper  Noen studier har opptakskrav med fordypning i realfag  matematikk (R1+R2) og Fysikk (FYS1)  Alternative kvalifiseringsveier til ingeniørutdanningen:  Med GSK: 3-termin med fordypning i matematikk/ fysikk  Uten GSK/ fagbrev: Forkurs  Uten GSK/ med fagbrev: Y-vei  Teknisk fagskole kan gi opptak

36 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»  Man kan i prinsippet studere i eget tempo  Inngangsveien til høyere utdanning er mange  De fleste emner har støtte via e-læringsplattform

37

38 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»  Man kan i prinsippet studere i eget tempo  Inngangsveien til høyere utdanning er mange  De fleste emner har støtte via e-læringsplattform  Ny teknologi tas i bruk  Streaming  Elektronisk eksamen  Alternative vurderingsformer

39

40 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»  Man kan i prinsippet studere i eget tempo  Inngangsveien til høyere utdanning er mange  De fleste emner har støtte via e-læringsplattform  Ny teknologi tas i bruk  Streaming  Elektronisk eksamen  Alternative vurderingsformer  Tilgang til lokale studieverksteder  Fagkompetanse  Nettverk

41

42 Fleksibilisering  Studieløpene er angitt i «normert studietid»  Man kan i prinsippet studere i eget tempo  Inngangsveien til høyere utdanning er mange  De fleste emner har støtte via e-læringsplattform  Ny teknologi tas i bruk  Streaming  Elektronisk eksamen  Alternative vurderingsformer  Tilgang til lokale studieverksteder  Fagkompetanse  Nettverk  Selv skoleeksamener kan tas over «hele verden»

43

44

45 Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gør du?


Laste ned ppt "Velkommen til Høgskolen i Narvik Presentasjon av høgskolens historie, studieportefølje, campuser, forskningsaktivitet og fleksibilitet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google