Presentasjon lastes. Vennligst vent

Liknende presentasjoner

Presentasjon om: "NORDNORGE 2005 En vidunderlig reise Ålesund/ Lofoten/Helgeland Ålesund/ Lofoten/Helgeland med sy HELMAX."— Utskrift av presentasjonen:

1 NORDNORGE 2005 En vidunderlig reise Ålesund/ Lofoten/Helgeland Ålesund/ Lofoten/Helgeland med sy HELMAX

2 TUREN OPP Etter bunkring i Ålesund 23 juni, satte vi seil og gikk til havs. Vi seilte ca. 30 nm fra kysten hele veien. Klar av kysten, koblet vi til vindroret som styrte båten perfekt helt til Røst. Lettskyet, pent vær, med en stabil vestlig vind på 14-18 m/s hele veien opp. Havet lå rolig og de 320 nm var unnagjort på 50 timer. De 300 l diesel som var beregnet å bruke på turen, var fortsatt på tanken ved ankomst Røst. Etter å ha seilt ca.15 000 nm de siste årene, er dette den flotteste seilasen vi har hatt. ÅLESUNDRØST

3 På Røst kom også sommerværet, som stort sett fulgte oss i de neste 4 ukene.

4 Etter å ha utforsket Røst i et par dager, satte vi atter seil. Lite vind førte til att deler av turen innover forbi Værøy mot Moskenesøy gjekk for motor. Vi passerte masse småbåter med utlendinger som lå å fisket i Moskenesstrømmen Vi fekk ligge ved kaia ved Tørrfiskmuseet i Å

5 Vi tok oss en gå tur opp i fjellsiden og fant ett nydelig vann mellom fjellene. Her lå det idyllisk oppankrede båter.

6 På Reine lå det to båter fra Sverige. Den ene var Lindisfarne som Skulle på 2-10 års jordomseiling. De hadde fått besøk av venner fra Sverige som skulle si adjø.

7 Fra Reine reiste vi videre til Nusfjord, som er kanskje landets best bevarte fiskevær. Det var som å komme flere generasjoner tilbake i tid. Fiskeværet er utrolig godt bevart, og er virkelig vært et besøk. Vi skulle bare innom for å ta oss en lunsj, men ble her i flere dager.

8 FREDVANG Etter Nusfjorden satte vi seil mot Fredvang. Vi seilte gjennom Nappstrømmen til nordsiden av lofoten. Her satte vi 120 kvm spinnaker og seilte helt frem til Fredvang. Det var bare så vidt vi hadde klaring under broa. Anne har slekt her som hun aldri har besøkt tidligere, så dette skulle vise seg å bli et av høydepunktene på turen. Her møtte vi bekjente hjemmefra, ble invitert på middag og kaffe hos slekta, fekk omvisning på gårder, campingplass og kirkegården. Hadde oss en nydelig fjellturtur, og fikk oppleve midnattssolen i all sin prakt.

9 Fantastiske dager på Fredvang

10 Campingplassen Campingplassen til Kirsti og Per hadde en nydelig strand. Vi fikk oppleve midnattssolen her, sammen med noen Ålesundere vi kjente, som bodde på campingplassen. Den var virkelig et syn for oss som ikke hadde opplevd den før.

11 Kirsti og Per på besøk hos oss i båten.

12 Vi besøkte barndomsgården til bestemoren til Anne. Bestemoren vokste opp med 12 søsken i dette huset og har fortalt mye om steinen de brukte å leke på bak huset. Vi fikk også pratet en del med slekt vi aldri har møtt før, tremenningen til Anne bor der nå med familien sin. Vi besøkte barndomsgården til bestemoren til Anne. Bestemoren vokste opp med 12 søsken i dette huset og har fortalt mye om steinen de brukte å leke på bak huset. Vi fikk også pratet en del med slekt vi aldri har møtt før, tremenningen til Anne bor der nå med familien sin.

13 Vi reiser videre mot Svolvær, været er upåklagelig.

14 I Stamsund var det helt stille både på land og vann.

15 Svolvær Henningsvær Svolvær Henningsvær

16 Lurer på hva andre folk driver med? Vi krysser Vestfjorden Mon tro ka andre styrer med? På veg over vestfjorden

17 I Bodø var vi innom og kjøpte oss nye sykler og bunkret litt mat og vin. Her traff vi ”Vaare” som bodde i havnen vår fra nyttår til april.

18 Vi feirer bursdagen til Raymond, med sykkeltur og høy sigarføring på ett lite sted som heter Støtt.

19 HELGELAND Anna, Raymonds mor, mønstrer på i Åkerøy sør for Sandnessjøen for å seile med oss videre. Her besøker vi slekt, og Raymond får endelig en instrument-kabel han har lengtet etter å montere Etter noen dager drar vi videre mot Vega, for å besøke flere venner, samt et av hovedmåla med turen: Besøke ”Rognan”, en liten holme der Anna vokste opp. Raymond i full konsentrasjon med lodding av Sea-talk kabel.

20 ROGNAN Helmax for anker på Rognan. Dette var faktisk eneste gangen på hele turen at vi brukte det nye elektriske ankerspillet som vi ”måtte” ha før vi reiste nordover. Mor og sønn på sightsing. Dette er første gang Raymond er på holmen som Anna voks opp på. To familier bodde på denne lille holmen flere timers rotur ifra Vega. Ikke så lett å sette seg inn i hvordan det var å leve her ute, sett med dagens øyne.

21 Anna skulle seile om bord med oss sørover, men etter kraftig press fra slekt og venner, ble det bestemt at hun skulle komme etter med Hurtigruta eller fly. På turen videre passerer vi bl.a. Torghatten

22 Halten En øy ca 20 nm utenfor trøndelagskysten, var en idyllisk perle.

23 Anna tok Hurtigruta nedover fra Sandnessjøen og seilte med oss hjem fra Kristiansund. Hun stor koste seg fra dag en.

24 Da vi kom til Bjørnsund ventet Synne, oldebarnet til Anna på oss der. Vi er gode venner med moren og hennes forlovede og ble veldig glad for at de møtte oss, og ville seile sammen med oss hjem. Vi hadde laget en stor grateng på veien, og inviterte dem til middag.

25 Reisen går mot slutten….

26 Opp gjennom årene har vi reist mye både i inn og utland, men vi er ganske enige om en ting: Når vær og vind klaffer slik det gjorde på turen vår, så er Nord-Norge noe helt for seg selv. På denne turen har det brent seg fast minner som alltid vil sitte der og minne oss på hvor fantastisk flott landet vårt er, og hvor mange flotte personer en kan møte, bare man er villig til å prøve. s/y Helmax Anne og Raymond ETTERTANKE

Laste ned ppt "NORDNORGE 2005 En vidunderlig reise Ålesund/ Lofoten/Helgeland Ålesund/ Lofoten/Helgeland med sy HELMAX."