Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Avayasamling 9 og 10 februar 2011 Innledning Roald Torbergsen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Avayasamling 9 og 10 februar 2011 Innledning Roald Torbergsen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Avayasamling 9 og 10 februar 2011 Innledning Roald Torbergsen

2 Disposisjon Hva er UC Status sektoren Status Avaya-lisenser
SIP-Status -TDC -UNINETT BGC LYNC erfaringer fra HiNT -Utfordrerer (Cisco, Avaya) Glem fasttelefoni Mobilen er den store utgiftsposten! Oppsumering

3

4

5

6 Høgskole Epost ansatte Epost studenter Kalender Vurderer Sentral UC støttesystestøttesystemm LDAP HiAk Exchange 4400 Hials cs1000 TE2.2 Ja HiB Astra 3.3 HiBo Opt 61 HiBu Hifm Groupwise HiG Linux postfix Trio ja HiHarstad HiHm Linux Vurderes Exchange eller skyen HiL Lotus Notes Novell Netmail LotusNotes HiMolde linux/sendmail OCS R2 HiN HiNesna samson CS HiNT CS1000 LYNC HiO Linux/Cyrus Egen Vurderer Zimbra HiSt Astra MX-one HiT Linux/exim Fronter Exchange eller Zimbra HIVE Exchange 2010 HiVolda MS-plattform HSF HSH HiOf Google apps og MS NHH NIH NMH NVH Samisk høgskole UiA UiS Opt81 TE3.0 UiT Exchange for studenter Astra MX-one 3.2 Astra CMG 2007 UMB Cisco callmanager 8 NTNU UiB Exim/Exchange/Dovecot Exim/dovecot Exchange (kan søkes om) AHO UiO Opt 81+Asterisk UNIS

7 NTNU velger også AD og Exchange:
"NTNU skal konsolidere sine gruppevaresystemer (epost og kalender) for alle ansatte (ca 6000 brukere) til et felles system, basert på produkter fra Microsoft Exchange-porteføljen. Systemene er under implementering og skal være i full drift i løpet av 2011."

8 Status Avaya-lisenser
Låst til samme programvareversjon Ved flytting må du ta ned sentralen Tar for lang tid, og for mye arbeid Dyre LISENSER IKKE til å leve med!!!!

9 SIP i UNINETT 1996 SIP was originally designed by Henning Schulzrinne Består idag av ca 150 RFC-er 2000 Transittsentralen 2001 SIP prosjekt ved NR (Ingrid Melve) 2002 IP-aparater i bruk ved driftsenteret IP-trunker mellom sentralene /4760 Sentralt Management for Alcatelsentraler 2003 En SIP-sentral for hele UH-sektoren (Sjur Ursken) 2004 SIP-klient på Alcatel, 2005 SIP-prosjektet ved Uninett starter Foredrag Bredbåndsdagene SIP og ENUM (Olav Kvittem) 2007 SIP-trunk mot TDC operativ 6. mars 2011 Operativ drift med BGC hos Uninett og SIP trunk til TDC TDC tilbyr SIP-Bacic aksess (OXE, MX-ONE og CS1000) samt SIP-LYNC aksess fra 1 februar.

10

11 Alternativer Fasttelefoni
Egne PABX-er som nå (Alcatel 4400, Avaya, Aastra MX-ONE, Cisco) Gå over til LYNC Kjøpe sip-apparater selv og tjenesten fra USIT Kjøpe sip-apparater selv og tjenesten fra UNINETT Kjøpe sip-apparater selv og tjenesten fra TDCTDC Silver. - Apparatet kan da være mobiltelefon, softphone eller trådløs - Sentralbordet og brukeradministrasjon er en WEB-applikasjon Stadig flere brukere ønsker å benytte mobilen som eneste apparat. Operatøren tilbyr ofte gratis trafikk mellom fast og mobil i bedriften. Kjøpe apparater og tjenesten fra Shortel eller andre (Cloud-telephony)

12 Tjenester som etterspørres:
Presence med overvåking av andres mobil Kalender Click to call Desktop conferense og aksess videokonferanse Delt arbeidsflate Støttesystem-Felles katalog Tale via WLAN og EDUROAM

13

14 Registrar og Katalog -Registrar for videokonferanseutstyr -SIP-registrar -PABX Lokal /sentral Katalog Navn - Nummer - SIP-URI Utfordringer: lisenser ?? drift??

15 Utvikling mobiltrafikk
5 milliarder ab nå, 50 Milliarder i 2020! Mobildata vokser 10 ganger mer enn tale i mobilnettet. Mobildata inngår nå i kun 10% av mobilabonnementene I mobilnettet er nå datatrafikken større enn taletrafikken, og den har økt 3 ganger siste år!! Gjennomsnittlig nedlastet datamengde er 250 Mbyte pr mnd

16 Smartphones Dominerende OS: Android Iphone
Nokia symbian Blackberry Synkronisering og nedlasting gir årskostnader på ca kr10.000 Standardisering !

17 TDC sin WEB-proxy

18 Integrasjon med mobile operatørløsninger
Altermativer fasttelefon; TDC er valgt operatør Alternativer Mobilløsning: -TDC -Netcom -Telenormobil Proffnett Støttesystem med overvåking av mobil (presence) Må tilpasses den enkelte mobiloperatørs tjenester! Hvem eier mobilnummeret Dekning av abbonnement og skatt Skal jobbnummer eller mobilnummeret vises?

19 Mobility Router

20

21 Krav til støttesystem Call og contact center agenter Overvåking av mobiltelefoner fra sentralbord og Lync Mobilintegrert løsning der alle agenter kan være mobiltelefon hvis ønskelig Fraværsmarkering som er integrert mot Exchange 2010 /Outlook Tekst til tale funksjon Callback (funksjon hvor kunden blir tilbudt å bli ringt tilbake) Automatisk opplest fravær CRM integrert kontaktsenter Synkronisering mot Active Directory Web chat og web call back

22 Utfordringer Savner felles Katalog for sektoren
En ny voice-løsning må kunne integrere seg mot AD og Exchange Et enkelt og felles brukergrensesnitt for alle tjenestene Økende mobilkostnader er den viktigste utfordring - Tale via WLAN - SIP klient hjem på reiser - Presens sparer penger Telefoni og konferanseløsninger må henge sammen


Laste ned ppt "Avayasamling 9 og 10 februar 2011 Innledning Roald Torbergsen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google