Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

UNINETTs SIP-leveranser til sektoren i 2011

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "UNINETTs SIP-leveranser til sektoren i 2011"— Utskrift av presentasjonen:

1 UNINETTs SIP-leveranser til sektoren i 2011 sip:Vidar.Faltinsen@uninett.no sip:Jardar.Leira@uninett.no

2 2 SIP er mer enn telefoni

3 3 SIP signalering vs mediestrøm

4 4 SIP har tatt av!

5 5 UNINETTs oppgave Vi ser SIP som en fremtidig svært viktig protokoll, ikke bare for telefoni.  Åpne for fremtidige muligheter – mest mulig bruk av åpne standarder  Vi ønsker fri, enkel sanntids kommunikasjon på tvers av institusjoner og med resten av verden.  Vi må legge til rette for tjenester  UNINETT må ha en sentral rolle for realisering

6 6 UNINETT Sanntid TM Åpen sanntidskommunikasjon som skalerer

7 7 UNINETT Sanntid har fire hovedleveranser… 1. En SIP infrastruktur for hele UH-sektoren 2. Sentralt knutepunkt mot PSTN-tjenester 3. SIP-baserte felles-tjenester 4. Assistanse og veiledning på SIP og VoIP telefoni 1. En SIP infrastruktur for hele UH-sektoren 2. Sentralt knutepunkt mot PSTN-tjenester 3. SIP-baserte felles-tjenester 4. Assistanse og veiledning på SIP og VoIP telefoni …og vi leverer i 2011 !

8 8 Forankring UNINETT Sanntid er forankret @Campus Strategi-og Prioriteringsråd  Håkon Alstad, Assisterende IT-direktør, NTNU  Knut Borge, Seksjonsleder for seksjon for system- og applikasjonsdrift, UiO  Per Borgesen, Dekan ved avdeling for informatikk og e-læring, HiST  Arne Hatlen, IT-sjef, HiT  Petter Kongshaug, adm. dir, UNINETT (leder)  Thor-Inge Næsset, IT-sjef, NHH  Tord Tjeldnes, IT-direktør, UiA

9 9 Finansiering  Betales over medlemsavgiften (gjelder UH-institusjonene)  Besparelser på “bylinje” og trafikk går uavkortet tilbake til sektoren  Maskinvare dekkes initielt av UNINETT

10 10 UNINETTs SIP ressurser  Mye erfaring fra GigaCampus-tiden (2006-2009)  Erfaring fra flere piloter  Samarbeid i Europa gjennom GEANT3  Personer  Vidar Faltinsen (prosjektleder)  Jardar Leira  Miguel Baptista  Geir Olav Jensen  Gurvinder Singh  Olav Kvittem  Tore Kristiansen  Eksterne konsulenter fra Norge og Sverige  Førstelinjesupport 24x7 av UNINETT driftsenter

11 11 Knutepunkt mot PSTN over 60% besparelse på faste kostnader stort potensial for besparelse på trafikk

12 12 Hvordan bytte til SIP infrastruktur?

13 13 Bytte fra PRI til SIP

14 14 Bytte fra PRI til SIP

15 15 SIP mellom institusjonene

16 16 SIP mellom institusjonene I tillegg: SIP mot omverden gratis over Internett

17 17 ENUM (Telephone Number Mapping)  Nøkkelen til skalerbar samtaleruting  Registrering av alle nummer i DNS  DNS er:  Distribuert  Stabilt  Redundant

18 18 Fordeler å komme på SIP  Direkte telefoni mellom institusjonene og andre SIP-kapable internasjonalt, uten 3dje- part  Bli nåbar fra hele verden på nummer via SIP (ENUM)  Kontakt på navn sip:jardar.leira@uninett.no  Benytte UNINETT SIP-baserte tjenester

19 19 SIP til PSTN

20 20 Fysisk og nettverksmessig redundans

21 21 Nasjonal SBC redundans n  Alternative nettverksveier (UNINETT)  Forskjellig fysiske plasseringer  Redundante lokalnett  Redundant strømtilførsel  Redundante PSU, disker og NIC  Redundant tilknytning til PSTN  Overvåkes 24/7 av UNINETT  Enkelt skalerbart etter behov  Kapasitet optimalt opp mot 10.000 samtidige samtaler pr. enhet.

22 22 Fordeler ved omlegging  Kontroll på egen telefoni (Kr)  Detaljert samtalelogg (begge veier)  Anomalideteksjon (Kr)  Endring av leverandør gjøres ett sted (Kr)  Dele overkapasitet (Kr)

23 23 UNINETT Sanntid hovedleveranser 1. En SIP infrastruktur for hele UH-sektoren 2. Sentralt knutepunkt mot PSTN-tjenester 3. 4. Assistanse og veiledning på SIP og VoIP telefoni 1. En SIP infrastruktur for hele UH-sektoren 2. Sentralt knutepunkt mot PSTN-tjenester 3. 4. Assistanse og veiledning på SIP og VoIP telefoni SIP-baserte felles-tjenester

24 24 UNINETT Sanntid Gir ubegrenset tilgang til gratis telefonkonferanse conference.uninett.no

25 25 1. En SIP infrastruktur for hele UH-sektoren 2. Sentralt knutepunkt mot PSTN-tjenester 3. SIP-baserte felles-tjenester 4. 1. En SIP infrastruktur for hele UH-sektoren 2. Sentralt knutepunkt mot PSTN-tjenester 3. SIP-baserte felles-tjenester 4. Assistanse og veiledning på SIP og VoIP telefoni

26 26 SIP server på campus

27 27 UNINETT Sanntid Mål for 2011  Fase minst 10 institusjoner over fra ISDN bylinje til UNINETT Sanntid  Jobbe sammen med piloter som vil migrere til åpen telefoni på campus  Samarbeide med HiNT og deres prosjekt “samordnet kommunikasjon”. Tilby her en integrasjon mot Microsoft Lync  Delta i pilotprosjekt med samtrafikk mot Akershus fylkeskommune. Visjon: På sikt bør all sanntids- kommunikasjon i offentlig sektor gå direkte over internett.  Videreutvikle conference.uninett.no til å tilby videomøte. Se på integrasjon mot webmøter.  Pilotere nye tjenester/applikasjoner på SIP infrastrukturen

28 28 Kø med institusjoner 1. UNINETT 2. Universitetet i Oslo 3. Høgskolen i Nord-Trøndelag 4. Høgskolen i Gjøvik 5. Universitetet i Agder 6. UMB 7. NHH? 8. Høgskolen i Vestfold? 9. ? 10. ? Det er bare å melde seg på…


Laste ned ppt "UNINETTs SIP-leveranser til sektoren i 2011"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google