Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSimon Våge Endret for 9 år siden
1
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Fagkonferanse 2009 Rettssikkerhet for personer med lærevansker i straffesakskjeden – Hva må gjøres? Erik Søndenaa
2
Bakgrunn Forskningen sier: 10 % av domfelte innsatte har IQ<70 Disse har ikke vært fanget opp som personer med utviklingshemning De benytter ikke de tjenestene som tilbys fra kriminalomsorgen Høyere tilbakefallsrate med gjentatte lovbrudd Ingen ekstraordinære tiltak styrker rettsvernet til disse lovbryterne.
3
Innsatte med utviklingshemming i Norge Hadde behov for hjelp i skolen Mangler yrkesretta utdanning Oftere diagnostisert m/dysleksi Hadde psykiske problemer som barn Er medisinert for psykiske lidelser Er undersøkt rettspsykiatrisk Flere soninger i fengsel Lengre tid i fengsel Begår sjeldnere narkotikaforbrytelser Søndenaa et. al (2008).
4
Kjente problemer for mennesker med utviklingshemming gjennom straffesakskjeden. Problemområder: Blir lettere arrestert Ved pågripelse Lett påvirkelig/ukjent med rettigheter Ofte rask tilståelse Spørsmål om skyld Konsekvenser Overveielse av lovbrudd dårlig fundert Ofte tiltalt under pågripelse Uvitende om rettigheter, opptrer suggestibel Tilstår lett for å komme ut av presset situasjon Kilde: bl.a. Garner et al. 1998; Petersilia, 2000; Hayes, 1992; Gudjonsson, 2002.
5
Klikk for å redigere formatet på disposisjonsteksten Andre disposisjonsnivå Tredje disposisjonsniv å Fjerde disposisjons nivå Femte disposisjo nsnivå Sjette disposisjo nsnivå Sjuende disposisjo nsnivå Åttende disposisjo nsnivå Niende disposisjonsnivåKlikk for å redigere tekststiler i malen Andre nivå Tredje nivå Fjerde nivå » Femte nivå Kognitive og psykososiale problemer for mennesker med utviklingshemming gjennom straffesakskjeden (forts.) Problemområder: Appellerer ikke dommen Dårlig tilpasning Manglende rehabilitering Sjelden prøveløslatelse/ permisjon Konsekvenser Får ikke behandlet saken videre Forlenger opphold, reduserer permisjon Ønsket effekt av soning uteblir Lengre soning for samme lovbrudd Kilde: bl.a. Garner et al. 1998; Petersilia, 2000; Hayes, 1992; Gudjonsson, 2002.
6
Internasjonale studier på prevalens av utviklingshemming blant innsatte. 7.1 % (Hayes et al., 2007) n= 140. 20 % (Chitsabesan et al.,2007) n=301 28.8 % (Murphy et al., 2000) n= 264 10 % (Petersilia, 2000) 15.5 % (Dwyer & Frierson, 2006) n=270 10.8 % (Søndenaa et al., 2008) n=143
7
Hva er… Identifisert som utviklingshemmede Sannsynligvis moderat-dyp utviklingshemmet IQ<50-55 Ikke identifisert Lett-borderline utviklingshemmet IQ 55-80 Implikasjoner?
8
Lærevansker og strafferett Moderat–alvorlig utviklingsh.(IQ<55):Ikke str. Tilregnelig kan ikke straffes Alternativ: 1. Tvungen omsorg (§44-§39a straffeloven) 2. Lovhjemlet bruk av tvang i omsorg (§4a sos.tj.l) Lett Utviklingshemning (IQ 55-70)Tilregnelig kan straffes Alternativ:1. Fengsel, bøter, samfunnsstraff osv.. Mulig anvendelse av §56c i straffeloven 2. Lovhjemlet bruk av tvang i omsorg (§4a sos.tj.l)
9
Stm. 37 (2008) Vekt på kriminalitetsforebygging og rehabilitering Styrket utdanning Rehabiliteringsprogram Ettervern Bolig Arbeid Sosiale nettverk Løslatelsesgaranti
10
Prosjektgruppe Sør Trøndelag statsadvokatembete Kriminalomsorgsregion Nord Friomsorgen Trondheim fengsel Habiliteringstjenesten for voksne Sør Trøndelag politikammer Konfliktrådet Justis- og politidepartementet Domstolsadministrasjonen Kompetansesenteret for sikkerhet-, fengsels og rettspsykiatri, Brøset
11
Nettverk Før lovbrudd Etter løslatelse
12
Nettverks-prosjekt Ulike aktører i straffesakskjeden samles, utveksler erfaringer, skaper flyt i informasjon og kunnskap. Rutiner for identifikasion og ivaretakelse under alle ledd i straffeprosess og gjennomføring, samt ettervern. What works internationally Brukervennlig håndbok.
13
Identifikasjon: HASI Enkel å administrere Tilpasset personer over 13 år Indikerer behov for videre testing Administrasjon og skåring tar 5-10 minutter. Tilgjengelig for ikke-profesjonelle testere
14
Mulig identifikasjons-sløyfe Checklist (n=139) Screening; HASI (n=83) Neuropsychological assessment (n=46) Score 0 (n=56) Score ≥ 1 (n=83) Over cut-off (≥85) (n=37) Under cut-off (<85) (n=46) IQ<70 (n=15)IQ≥70 (n=31) Sjekkliste: 1. Har du lærevansker? 2. Har du brukt medisiner for psykisk lidelse? 3. Trengte du støtteundervisning da du gikk på skole?
15
Identifikasjon: hva så? Nevropsykologisk undersøkelse Vil gi svar på dybden i lærevanskene Vil gi profil Konsekvenser av store lærevansker/ utviklingshemming: Spørsmål om tilregnelighet (Str.l. §44, §56) Formidling av informasjon Tilrettelegging under straffegjennomføring
16
Hva gjør hvem? Sosial-/omsorg-/helsetjenesten Politi Kriminalomsorg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.